Automobil určený pro město zvládne dobře i nároky rodiny
Daewoo Matiz 0.8 SE - příjemné překvapení z Koreje
* Minivůz korejské automobilky byl již od roku 1997 ověřován ve studijním provedení na nejdůležitějších světových autosalónech, konečná pětidveřová verze připravená pod jménem Matiz pro sériovou výrobu se objevila na ženevském autosalónu v loňském roce.
Firma Italdesign vytvořila na podlahové skupině předchozího modelu Tico líbivou jednoprostorovou karosérii (typ one box), charakteristickou plynulým přechodem krytu motoru do čelního skla. Designéři nevynalezli nic nového, ale spíše se přizpůsobili modernímu pojetí tvarování karosérie dokonaleji využívající základní plochu, která je k dispozici. Těch 260 mm, o něž oproti dosavadnímu modelu Tico narostl matiz do délky, se dá předpokládat, že bylo předisponováno na konto zvýšení pasívní bezpečnosti hlavně v oblasti přídě. U jednoprostorových vozů bez přirozené deformační zóny je třeba tuto zvláště pečlivě vybudovat, aby nedošlo k problémům při plnění kritérií normou stanovené nárazové zkoušky - v případě modelu Matiz v té jednodušší formě platné do září loňského roku.
Označení MPV nesedí
Daewoo Matiz je dlouhý 3,5 m, s 1,5 m je však relativně úzký a při porovnání s konkurenty vyšší (1485 mm). Tím je dán i poněkud neobvyklý příčný profil vozu, který má ovšem pro své typické uplatnění v městském provozu značné výhody. Velkým plusem modelu Matiz je, že se jeho tvůrci rozhodli pro pětidveřovou karosérii. Odpadají tak problémy s nastupováním a vystupováním cestujících na zadních sedadlech, zvláště pak v malých parkovacích mezerách.
Zásadně bych ale odmítl označení MPV (Multi-Purpose-Vehicle = více-účelový vůz) používané pro matiz naším importérem. Můžeme ho směle zařadit mezi miniautomobily velkoobjemového charakteru, ale jinak jeho účel je jediný - převážet osoby a jejich běžná zavazadla bez možnosti jakékoliv mimořádné přestavby vnitřku vozu.
Zvládnutá užší kabina
Prostornost interiéru patří k výhodám karosérie tohoto typu s koly umístěnými do jejích nejzašších koutů. Zvlášť výška stropu velikost prostoru ještě dále umocňuje. Cestující na předních sedadlech netrpí nemocí malých vozů velmi často nabízející miniaturizovaná sedadla s krátkými sedáky. Zde se jedná o sedadla dostatečně vypolštářovaná, pohodlná i pro delší jízdy. V této třídě jsou obdobně příjemná i zadní sedadla, kde se však užší karosérie projevuje již zřetelněji a cestování na nich ve třech je třeba brát jako nouzové. Fenomén úzkého vozu u relativně širokých sedáků vpředu zaregistrujeme pouze v případě, kdy přezka bezpečnostního pásu sjede mezi sedadlo a střední sloupek, což bylo v námi testovaném voze u řidiče víceméně obligátní. Vzhledem k velikosti vozu je i prostor pro nohy cestujících vzadu dostačující. Vůbec nejmenší mezera mezi opěradlem předního sedadla a okrajem sedáku zadního sedadla je 19 cm. Také zadní sedadla jsou opatřena výškově nastavitelnými opěrkami hlavy s poněkud složitějším ovládáním tlakové pojistky pro jejich odstranění (je to zapotřebí při sklápění opěradel na sedák). Pro odjištění je třeba použít například malý šroubovák.
Přestože v kabině najdeme výhradně velkoplošné krycí plasty, není celkový interiérový dojem nikterak deprimující. Plasty mají všechny znaky dobré kvality a také u jejich propojení jsme neshledali žádné nedostatky. Přístrojové vybavení odpovídá standardu této kategorie, také ergonomie ovládacích prvků na středním panelu je vyhovující.
Řidič, který přechází z vozu s klasicky řešenou karosérií, bude zprvu trochu zaskočen hlubokou přístrojovou deskou, a tím i vzdáleným čelním sklem, ale brzy si na tuto vlastnost jednoprostorového vozu zvykne. Odkládacích prostorů je v interiéru relativně dostatek, zvláště uvážíme-li, jak pečlivě bylo třeba s místem hospodařit. U bezpečnostních pásů předních sedadel je jejich horní úchyt přestavitelný do dvou poloh, ovšem tento úkon vyžaduje montáž, byť ne zrovna složitou.
Chybějící dělené zadní sedadlo
Zavazadlový prostor je přístupný vyklápěcím víkem, které se ovládá z kabiny. Zámek sice v jeho horní poloze nepřekáží (výška hrany víka je 178 cm), bohužel při zavírání ho není za co uchopit. Konstruktéři tohoto vozu zvolili jistě správnou variantu, když upřednostnili místo pro cestující na úkor zavazadlového prostoru. Jeho objem 167 litrů by pro běžnou potřebu měl stačit. Délkový rozměr zavazadelníku 55 cm dává asi názornou představu o tom, co v něm můžeme přepravovat. Přitom se do jeho dna podařilo umístit plnohodnotné kolo s rozměry pneumatiky 155/65 R13. Obávaný nárůst nákladů byl evidentně příčinou, že zadní sedadla nejsou dělená, takže při zvětšení zavazadlového prostoru postavením průběžného sedáku a sklopením opěradla sice dostaneme rovnou plochu o délce 110 cm, představující s dalšími rozměry objem 512 litrů pro náklad, ovšem za cenu přeměny vozu ve dvoumístný.
Modernizovaný tříválec
Obdobně jako již dříve přední kola modelu Tico pohání i malý matiz zážehový tříválec s pracovním objemem skromných 796 cm3. Nastala však u něho řada změn, z nichž tou nejpodstatnější je přechod z přípravy směsi karburátorem na elektronické vstřikování, které je schopné se vyrovnat s aktuální evropskou normou limitující množství škodlivin ve výfuku. U tohoto motoru se čtyřnásobným uložením klikového hřídele se změnily k lepšímu i jeho charakteristiky. Tak výkon nyní dosahuje 37,5 kW/ 5900 min.-1 a vrchol točivého momentu s hodnotou 68,6 N.m je k dispozici při 4600 min.-1. Nejsou to samozřejmě žádná oslňující čísla, o něco příznivější rozměr však získávají v souvislosti s pohotovostní hmotností vozu, která je 778 kg.
Dynamika, spotřeba a hlučnost
Při hodnocení dynamiky vozu, kdy je třeba srovnávat se stejnou automobilovou kategorií, můžeme s jistou dávkou překvapení konstatovat, že matiz, byť papírově slabší, nikterak nezaostává. Ať již ve sprintu na 100km rychlost (17,0 s) nebo co do nejvyšší rychlosti (144 km/h), která je i rychlostí trvalou. Handicapem však zůstává "dlouhý" převod pátého rychlostního stupně převodovky, se kterým se nepříliš bezpečně předjíždí (zrychlení z 80 na 120 km/h během 40,9 s). Je proto třeba často řadit, a to při poměrně dlouhých krocích řadicí páky nepřináší žádný požitek. Protože relativně slabý motor je třeba stále držet ve vysokých otáčkách, kdy je šance se dopracovat k odpovídajícím výkonům, není divu, že konzumace benzínu řádně stoupá. Částečně ze stejných důvodů je v kabině také vyšší hlučnost. Ovšem uvědomíme-li si, jak problematické je "uklidnit" tříválcový motor, pak akustická izolace interiéru, navíc ohroženého rezonancemi velkoobjemové karosérie, je velmi účinná. Na dobré pohodě v kabině se podílí absence výraznějšího aerodynamického hluku.
Jízdní vlastnosti
Pro obzvlášť dobré jízdní vlastnosti nemá matiz žádné teoretické předpoklady. Je vysoký při malém rozchodu kol, podvozek je řešen standardně s přední nápravou typu McPherson a zadní nápravou klikovou. O to větší překvapení je jízda s ním. Když pomineme poměrně značnou citlivost na boční vítr, je jeho stabilita v přímém směru obdivuhodná. Jako velmi dobré je třeba hodnotit hřebenové řízení a vůbec ovladatelnost vozu. Při rychlejším projíždění zatáček nebo při slalomové jízdě sice pohyby zvenčí vypadají takříkajíc "na hraně", ale řidič vůz přitom zvládá lehce také proto, že jeho reakce je možné docela dobře předvídat.
Na špatné vozovce se ale situace mění, což souvisí s odpružením dovolující znatelné odlehčování kol. Tady už může při změnách směru hrozit jistá nestabilita a zvýšená opatrnost je na místě.
Jízdní komfort a brzdy
Jízdní komfort má velmi slušnou úroveň za předpokladu, že nerovnosti nejsou hrubé, jako je případ ostrých výtluk. Za této situace dovede matiz při rychlejší jízdě řádně zdivočet.
Brzdová soustava používající vpředu kotoučové provedení brzd, vzadu pak brzdy bubnové, má dostatečnou účinnost vyjádřenou velmi dobrou hodnotou zpoždění 8,8 m/s2 při brzdění z rychlosti 100 km/h do zastavení. To odpovídá brzdné dráze 43,8 m, která se ani v nejmenším nemění i po jejich zahřátí. Jako velice pozitivní pro značku Daewoo je skutečnost, že vůz lze objednat i s protiblokovacím systémem brzd ABS, který podstatně ovlivňuje aktivní bezpečnost vozu. Na našem trhu to zatím takovou samozřejmostí není.
Závěreční hodnocení
Daewoo Matiz je v zemích západní Evropy prezentován převážně jako automobil do města, který by měl zastávat funkci druhého či třetího vozu v rodině. U nás toto platí jenom okrajově a není třeba rozvádět proč. Je spíše třeba odpovědět na otázku, jestli je matiz schopen zastat funkci rodinného vozu. Odpověď zní jednoznačně ano. Je pro to řada důvodů. Předně se jedná o moderně řešený automobil splňující všechny aktuální normy a pořídit ho lze za cenu, která je v dnešních relacích řekněme přijatelná. Pětidveřová karosérie typu one box zajišťuje čtyřčlenné rodině celkem pohodlné cestování i na delší vzdálenosti při dobrých jízdních vlastnostech. Nakonec i spotřebu je možné akceptovat. Také se nezdá, že by mohly nastat problémy s kvalitou vozu. Nelze přehlédnout, že u vozu platí tříletá záruka do ujetí 100 tisíc kilometrů, po tři roky nabízí prodejce bezplatné servisní prohlídky a během záruky je zdarma k dispozici celoevropská asistenční služba.
Pavel Biskup
Daewoo Matiz 0.8 SE (S)
Pětimístný osobní automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol. Jednoprostorová pětidveřová karosérie.
Motor: zážehový řadový tříválec s rozvodem OHC a dvěma ventily ve válci uložený napříč, zdvihový objem 796 cm3, výkon 37,5 kW/5900 min.-1, točivý moment 68,6 N.m/4600 min.-1. Hlava válců z hliníkové slitiny, blok litinový.
Převodové ústrojí: pětistupňová ruční převodovka.
Rozměry: 3495 x 1495 x 1485 mm (d x š x v), rozvor náprav 2340 mm.
Jízdní výkony: nejvyšší rychlost 144 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 17,0 s.
Spotřeba: 8,4/5,2/6,4 l/100 km (město/ mimo město/ kombinace). Spotřeba testovaného vozu 6,8 l/100 km.
Cena: 229 900 Kč (zahrnuje např. centrální ovládání zámků, elektrické ovládání předních oken, imobilizér, třetí brzdové světlo, nárazníky v barvě karosérie, otevírání zavazadelníku z kabiny, příprava na rádio, stírač zadního skla). Cena základní verze Matiz 0.8 S: 210 900 Kč.
Výbava na přání: airbag řidiče - 13 000 Kč, airbag spolujezdce - 11 000 Kč, posilovač řízení - 11 000 Kč, protiblokovací systém brzd ABS - 20 000 Kč, klimatizace - 20 000 Kč, zadní spoiler - 6000 Kč, metalíza - 5000 Kč.
Přední nárazník 3350 Kč
Zadní nárazník 3260 Kč
Přední blatník 1746 Kč
Kompletní světlomet 3109 Kč
Porovnání základních dat vozů stejné kategorie
(náhodný výběr)
Daewoo Ford Renault Seat
Matiz Ka Twingo Arosa
Motor/počet válců řad. 3 řad. 4 řad. 4 řad. 4 řad.
Objem cm3 796 1297 1149 999
Výkon kW 37,5 36 44 37
při min.-1 5900 4500 5250 5000
Toč. moment N.m 68,6 97 93 86
při min.-1 4600 2000 2500 3000
Hmotnost pohot. 778 897 870 864
užitečná kg 432 368 360 401
Délka 3495 3620 3433 3536
Šířka 1495 1639 1630 1639
Výška mm 1485 1383 1423 1460
Rozvor náprav mm 2340 2448 2347 2323
Objem zavazad. l 167/624 186/724 168/1096 130/790
DAEWOO LEASING (tříletý)
Základní verze Matiz S v ceně 210 900 Kč měsíční splátka
vč. DPH
Záloha 30% = 63 270 Kč 4 950 Kč
Záloha 50% = 105 450 Kč 3 441 Kč
Záloha 70% = 147 630 Kč 1 946 Kč
Testovaná verze Matiz SE v ceně 229 900 Kč měsíční splátka
vč. DPH
Záloha 30% = 68 970 Kč 5 398 Kč
Záloha 50% = 114 950 Kč 3 754 Kč
Záloha 70% = 160 930 Kč 2 123 Kč
DAEWOO LEASING (čtyřletý)
Základní verze Matiz S v ceně 210 900 Kč měsíční splátka
vč. DPH
Záloha 30% = 63 270 Kč 3 996 Kč
Záloha 40% = 84 360 Kč 3 376 Kč
Záloha 70% = 147 630 Kč 1 530 Kč
Testovaná verze Matiz SE v ceně 229 900 Kč měsíční splátka
vč. DPH
Záloha 30% = 68 970 Kč 4 358 Kč
Záloha 40% = 91 960 Kč 3 682 Kč
Záloha 70% = 160 930 Kč 1 669 Kč
Pojištění vozu
Spoluúčast 10%, minimálně 10 000 Kč
V současné době platí, že při využití DAEWOO LEASINGU je havarijní pojištění a pojištění proti odcizení po dobu tří let poskytováno zdarma. Tuto nabídku je možné využít také při platbě v hotovosti. Uvádět pojistné částky je proto bezpředmětné.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist