Pozoruhodné kvality druhého vydání oblíbeného Opelu
Opel Frontera 2.2 DTI 16V - Angličan mnoha tváří
* Automobilka Opel prezentovala svůj vůz typu off-road na sklonku roku 1991. Tento automobil nazvaný Frontera, který vznikl na základě dlouholeté spolupráce s japonskou firmou Isuzu, se v Evropě výborně zavedl a v následujícím období tady hrál první housle.
Po sedmi letech výroby, kdy probíhala pouze průběžná modernizace, provedl Opel u tohoto terénního vozu řadu tak závažných změn, že dávají právo o aktuální fronteře hovořit jako o druhogenerační.
Označení terénní vyhovuje
V nedávné době se objevila řada vozů, u nichž často není jednoduché je zařadit do klasických škatulek. Dostávají různá označení od terénních přes sportovně-užitkové až po vozy pro volný čas. Zatím se nenašly přesné definice těchto kategorií, a asi by bylo dost zbytečné je pracně vymýšlet. Technická i technologická stránka vozů, s nimiž se dá zvládnout složitý terén, se změnila natolik, že není zcela bezpodmínečně nutné trvat na zachování standardních konstrukčních znaků terénních klasiků. Přitom je u absolutní většiny těchto automobilů dodržen slušný komfort pro běžnou jízdu, která v provozu samozřejmě převládá. Co se týká frontery, ta oba požadavky zvládá velmi dobře - do terénu je vybavena tuhým rámovým podvozkem a přiřaditelným pohonem všech kol, velmi dobré jízdní vlastnosti na silnici včetně slušného komfortu získala vhodnou konstrukcí náprav a jejich odladěním.
Dvě varianty frontery
Opel Frontera je nabízen ve dvou karosářských variantách. Krátká třídveřová verze s označením Sport RS má délku 4268 mm při rozvoru náprav 2462 mm, pětidveřová varianta s délkou 4658 mm má prodloužený rozvor na 2702 mm. Jinak se od sebe konstrukčně neliší. Přestože také po optické stránce jsou si obě varianty hodně blízké, díky rozměrovým proporcím působí kratší frontera daleko dynamičtěji. Vzhledem k omezenému rozsahu textu se budeme dále zabývat převážně pětidveřovou verzí frontery.
Střízlivý design
Vzhledově si frontera zachovává stále svůj charakter robustního vozu, u kterého vítězí jeho praktická stránka nad módními experimenty. To ovšem vůbec neznamená, že by vozu chyběla jistá elegance sledující, co je v této oblasti aktuální. Již minulostí jsou stroze hranaté tvary, nicméně i současná optika zvýrazňuje nárok vozu uplatnit se i v náročném terénu. Přesvědčují o tom i šestnáctipalcová kola z lehké slitiny sériově obutá do mohutných pneumatik o rozměru 245/70 R16, přičemž design kol odhaluje kotouče zadních brzd slibujících svou funkci vykonávat s patřičnou účinností. V základní výbavě je frontera vybavena střešními ližinami zvyšujícími užitnou hodnotu vozu, celkový dojem terénního vozu dotváří i záložní kolo umístěné v plastovém krytu na zadních horizontálně dělených dveřích.
Promyšlený interiér
Frontera je určena pro pět cestujících, kteří v nadmíru důmyslně řešeném interiéru nacházejí u vozu tohoto charakteru relativně útulné prostředí. Výškově seřiditelné sedadlo řidiče i sedadlo spolujezdce se širokými sedáky a vysokými opěradly splňují co do tuhosti, bočního vedení i komfortu hodně vysoké nároky, řidič má možnost svůj optimální posed sladit s výškovým nastavením kůží potaženého volantu. Výhled z vozu je výborný i přesto, že směrem dozadu má řidič v zorném poli vyčnívající záložní kolo uchycené na dveřích. To na druhé straně dobře slouží pro orientaci o délce vozu při couvání do parkovacích mezer.
Plasty použité na čelní desku, střední konzoli i výplně dveří dobře korespondují s charakterem vozu, řešení ovladačů a přístrojů odpovídá běžné limuzíně.
Zadní sedadla a zavazadlový prostor
Poněkud méně přesvědčivý je komfort cestujících na zadních sedadlech, kde sice nechybí dostatek místa pro kolena (mezera minimálně 26 cm) a v oblasti hlavy, nízko nad podlahou posazená sedadla ale nutí k nepřirozenému sklonu nohou.
Zavazadlový prostor s objemem 389 litrů se nechá nakládat pouhým vyklopením lehkého skleněného víka v horizontální rovině dělených dveří směrem nahoru, pokud je ale náklad těžký nebo neskladný, je třeba otevřít i spodní část křídlových dveří. Jejich práh ve výšce 75 cm je pro manipulaci s nákladem příjemně nízký. Pokud je třeba základní objem zavazadelníku zvětšit z původní délky 95 cm, je to možné vyklopením asymetricky dělených sedáků a nahradit je sklopenými opěradly, takže vznikne rovná plocha o délce 165 cm. Továrna udává, že v této úpravě je pro náklad k dispozici objem 1790 litrů. Doplňme ještě, že šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy je 105 cm.
Přesvědčivý naftový motor
U modelové řady frontera je možné vybírat mezi třemi motory, z nichž dva jsou zážehové, jeden vznětový. Oba zážehové řeší ovládání ventilů rozvodem DOHC, přičemž 2,2litrový čtyřválec má výkon 100 kW/5200 min-1 a nejvyšší točivý moment 202 N.m/2500 min-1, vidlicový šestiválec s objemem 3,2 litru dává výkon 151 kW/5400 min-1 a maximální točivý moment 290 N.m/3000 min-1.
Námi testovaný vůz byl poháněn vznětovým čtyřválcem o objemu 2,2 litru s přímým vstřikem nafty a s přeplňováním turbodmychadlem. Tento moderně řešený motor je prvním turbodieselem v tomto automobilovém segmentu používající kombinaci přímého vstřiku nafty se čtyřventilovou technikou. Motor s výkonem 85 kW/3800 min-1 a největším točivým momentem 260 N.m/1900 min-1 prokázal své kvality již u modelu Opel Sintra. Jak vyplývá i z jeho charakteristických dat, může se chlubit mimořádnou tažnou silou, a to již v oblasti otáček pod 2000 min-1. U frontery s pohotovostní hmotností 1872 to vede až k překvapující dynamice a solidním jízdním výkonům (akcelerace z 0 na 100 km/hod. během 15,8 s, nejvyšší rychlost 157 km/h). Na příznivou spotřebu nafty, která během testu nepřekročila hodnotu 10 l/100 km, má zcela jednoznačně největší vliv energeticky méně náročný vstřik paliva přímo na dno pístu místo do doposud užívané předkomůrky. Pochválit je třeba i relativně málo hlučný chod motoru, který je pro snížení vlastních vibrací podílejících se na hlukové hladině vybaven párem vyrovnávacích hřídelů. Také jeho uložení se zdá být z pohledu jeho hlukové izolace od karosérie provedeno velmi dobře. Jadrný zvuk motoru v interiéru je kulisou, která vozu typu off-road určitě neškodí.
Podvozek odpovídá zaměření vozu
Podvozková část vozu stojí na přední lichoběžníkové nápravě s robustními prvky a torzním odpružením a na tuhé zadní nápravě vedené čtyřmi podélnými táhly doplněnými příčnou panhardskou tyčí s odpružením vinutými pružinami. Pro výlety do terénu je to výhodné uspořádání dobře ladící s pohonem zadních kol a s možností přiřadit i pohon kol předních. K tomuto účelu již neslouží někdy ne dobře poslouchající pomocná páka, ale tlačítko na čelní desce, které se o bezproblémové zapojení pohonu předních kol postará, a to dokonce během jízdy do rychlosti 100 km/h. Toto elegantní řešení umožňuje elektromechanický systém, který si dovede pro tuto činnost vytvořit optimální podmínky. Po obdržení příkazu jeden z elektromotorků propojí obě poloosy přední nápravy a další elektromotorek sepne spojku na výstupu z rozdělovací převodovky. Tímto způsobem se zamezí, aby se od předních kol otáčely všechny prvky hnací soustavy během pohonu zadních kol znamenající zbytečné mechanické ztráty. Přídavnou řadící pákou je možné v případě nutnosti zařadit terénní převod (předlohu), který redukuje otáčky v poměru 2,05:1. Velmi nás překvapilo, jak dobře se dovede frontera vypořádat s nástrahami terénu, aniž by některý diferenciál komplikovala závěra. Protože vůz není určen pro speciální práci ve zvláště těžkém terénu, rozhodnutí nepoužít závěr bylo moudré.
Na běžné silnici se chování frontery přibližuje limuzíně. Jízda v přímém směru po dálnici i přes široké obutí nevyžaduje žádné zvláštní korekce, nově použité hřebenové řízení přineslo přesnější a pohotovější reakci na pohyb volantu. Během vyhýbacího manévru reaguje frontera sice dost jedovatě, ale zvládá ho i při podmínkách doporučených normou. S přibývajícím zatížením se jízda stává i za těch nejnáročnějších podmínek změny směru plynulejší.
Co se týká komfortu, na dlouhých nerovnostech má vůz tendenci k houpání, které se opět při větší zátěži eliminuje. K silným stránkám frontery patří brzdový systém se čtyřmi kotoučovými brzdami dosahující při brzdění z rychlosti 100 km/h zpoždění 9,4 m/s2, po zahřátí brzd stále ještě 8,0 m/s2. Přesto ale je těžko zdůvodnitelné, že protiblokovací systém ABS je u této varianty k dostání pouze za příplatek.
Závěr
Opel Frontera se nám jevil jako nic nepředstírající, nepříliš nápadný, ale zato vysoce praktický vůz víceúčelového charakteru. Dovede dobře splnit roli pracanta, který si poradí s nákladem o hmotnosti téměř 600 kg (lze připojit přívěs dokonce o hmotnosti 2800 kg), ale dává také radost z jízdy, ať již v terénu, nebo na běžné komunikaci. Jeho majitel si v něm může prožívat vzrušující pocit osobní svobody, který ho díky nízkým provozním nákladům zase tolik nestojí.
Pavel Biskup
Technické údaje a cena vozu
Opel Frontera 2,2 DTI 16V Limited
Vůz typu off-road s rámovým podvozkem a pětidveřovou karosérií, motorem vpředu a pohonem kol zadní nápravy s možností připojení pohonu kol nápravy přední.
Motor: vznětový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním nafty, rozvod SOHC, čtyři ventily ve válci, přeplňování turbodmychadlem. Zdvihový objem 2171 cm3, výkon 85 kW/3800 min-1, točivý moment 260 N.m/1900 min-1.
Převodové ústrojí: Stálý pohon zadních kol s možností elektrického zařazení pohonu 4 x 4, popř. i redukčního převodu. Pětistupňová ruční převodovka.
Rozměry: 4658 x 1787 x 1740 mm (d x š x v)
Jízdní výkony: nejvyšší rychlost 157 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 15,8 s, max. stoupavost 80 %, boční náklon 46o, brodivost 500 mm, přední/zadní nájezdový úhel 32/23o.
Spotřeba: 12,6/8,2/9,8 l/100 km (město/mimo město/ kombinace), spotřeba testovaného vozu 10,0 l/100 km.
Cena základní verze: 949 900 Kč (zahrnuje např. dva velkoobjemové čelní airbagy, vertikálně nastavitelný volant, posilovač řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání dveřních oken a vnějších vyhřívaných zpětných zrcátek, informační displej, kola z lehké slitiny s pneumatikami 245/70R16, diferenciál se zvýšenou svorností, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání atd.)
Ceny vybraných náhradních dílů
Přední nárazník Kč 8587
Zadní nárazník Kč 6043
Přední blatník Kč 3358
Kompletní světlomet Kč 2635
Specialita Opelu - motory Ecotec
Stále se zpřísňující normy stanovující limity škodlivých emisí spalovacích motorů spolu se snahou po co nejnižší spotřebě staví motoráře před zásadní otázku, zda se pokusit splnit nové ekologické normy EU3 a EU4 platné od roku 2000, resp. 2005 úpravami existujících motorů, nebo vyvinout motory zcela nové. Druhou cestu si zvolili u Opelu, když začali vyvíjet progresívní motory nazvané Ecotec. Je jich už ve výrobě celkem 12 v základním provedení a patří mezi ně i vznětový motor z našeho testu.
Pro vznětové motory Ecotec, které prezentuje pouze přímý vstřik nafty, je charakteristická konstrukce hlavy válců. Požadavek situovat vstřikovací trysku centrálně do svislé polohy znamenal umístit všechny čtyři ventily ve válci paralelně, a přitom jejich ovládání zajistit pouze jediným vačkovým hřídelem. Opel použil vlastní patentované řešení, kdy jedna jediná vačka ovládá prostřednictvím plochého můstku propojujícího hrníčková zdvihátka současně dva ventily.
Informace o pojištění a leasingu
OPEL Leasing
Základní verze - OPEL Frontera 2.2 DTI v ceně 819 900 Kč vč. DPH
měs. splátka vč. DPH
Záloha 30 % 245 970,00 20 116,00 Kč
Záloha 50 % 409 950,00 13 945,00 Kč
Záloha 70 % 573 930,00 7774,00 Kč
Testovaná verze - OPEL Frontera LTD 2.2 DTI v ceně 949 900 Kč vč. DPH
měs. splátka vč. DPH
Záloha 30 % 284 970,00 23 309,00 Kč
Záloha 50 % 474 950,00 16 160,00 Kč
Záloha 70 % 664 930,00 9010,00 Kč
RSJ Leas Praha
Základní verze - OPEL Frontera 2.2 DTI v ceně 819 900 Kč vč. DPH
Jednorázová zvláštní splátka vč. DPH měs. splátka vč. DPH
JZS 30 % 245 970,00 20 051,60 Kč
JZS 50 % 409 950,00 14 315,20 Kč
JZS 70 % 573 930,00 8550,30 Kč
Testovaná verze - OPEL Frontera LTD 2.2 DTI v ceně 949 900 Kč vč. DPH
Jednorázová zvláštní splátka vč. DPH měs. splátka vč. DPH
JZS 30 % 284 970,00 23 230,90 Kč
JZS 50 % 474 950,00 16 584,70 Kč
JZS 70 % 664 930,00 9906,10 Kč
Příklad pojištění
Základní verze OPEL Frontera 2.2 DTI v ceně 819 900 Kč vč. DPH
pojištění/měsíc
GENERALI (spoluúčast 10 %) 3138 Kč
Česko-rakouská pojišťovna (spoluúčast 10 %) 2856 Kč
Allianz (spoluúčast 10 %) 2885 Kč
Testovaná verze - OPEL Frontera LTD 2.2 DTI v ceně 949 900 Kč vč. DPH
pojištění/měsíc
GENERALI (spoluúčast 10 %) 3636 Kč
Česko-rakouská pojišťovna (spoluúčast 10 %) 3309 Kč
Allianz (spoluúčast 10 %) 3343 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist