Škodlivé oxidy dusíku

Mezi tři plynné složky ve výfuku spalovacího motoru patří oxidy dusíku (NOx). Jsou deklarovány jako škodlivé a příslušná norma jejich množství limituje. Dalšími jsou oxid uhelnatý (CO) a uhlovodíky (HC).
Vysoká teplota a tlak ve spalovacím prostoru válce vedou k oxidaci dusíku obsaženého v nasávaném vzduchu. Kromě oxidu dusnatého (NO) vznikají v malých množstvích také oxid dusičitý (NO2) a oxid dusný (N2O).
Závislost emisí oxidu dusíku na hodnotě součinitele přebytku vzduchu lambda je přesně opačná nežli u CO a HC. V oblasti přebytku paliva (lambda <\<>1) stoupá se stoupající hodnotou lambda i hodnota emisí oxidů dusíku, a to především díky zvyšující se koncentraci kyslíku. V oblasti chudé směsi (lambda <\>>1) emise dusíku klesají se zvyšující se hodnotou lambda, protože s chudší směsí klesá teplota ve spalovacím prostoru a tím se omezují podmínky pro vznik NOx. Maximum množství NOx leží v oblasti lehkého přebytku vzduchu s hodnotou lambda = 1,05 - 1,1.
NO je bezbarvý plyn , který na vzduchu oxiduje na NO2. NO2 je hnědočervený plyn se silným zápachem. Dráždí plíce a pokožku, je silně jedovatý a podílí se na tvorbě smogu.
Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist