Katalyzátor ve výfuku

Katalyzátor ve výfuku je zařízení, které umožňuje chemické reakce přeměňující škodlivé plynné složky ve spalinách na neškodlivé látky. Vzhledem k tomu, že se jedná o tři složky, kterých je třeba se zbavit, hovoří se rovněž o katalyzátoru třícestném nebo tříkomponentním.
Chemickými reakcemi v katalyzátoru se přeměňují CO (oxid uhelnatý), HC (uhlovodíky) a NOx (oxidy dusíku) na H2O, CO2 a N2.
Samotný katalyzátor tvoří buďto keramický monolit, nebo blok tvarovaný z ušlechtilého ocelového plechu s miniotvory, kterými procházejí spaliny. Těch malých otvorů je kolem šedesáti na cm2, takže kdybychom účinnou plochu katalyzátoru propočítali, dostaneme se na velikost fotbalového hřiště. Na této ploše je nanesena vrstvička ušlechtilých kovů platiny a rhodia, které zmíněné chemické reakce umožňují. Monolit je umístěn do ocelového pláště, kde ho proti poškození chrání vrstva elastického materiálu.
Pokud byla v první fázi zavádění katalyzátoru používána jeho neřízená varianta bez jakéhokoliv ovlivňování kvality spalin při hoření, jednalo se o tzv. neřízený katalyzátor. Jeho účinnost v čistění výfukových plynů byla pouze kolem 50 %.
Katalyzátoru, který má spaliny vhodně připraveny tím, že motor pracuje se směsí pro tzv. dokonalé spalování (stechiometrický poměr směsi vzduch:benzin = 14,7:1), se říká katalyzátor řízený a jeho účinnost je kolem 90 %.

Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist