Závěr dlouhodobého testu vozu trojkové řady japonské automobilky

Trojková řada Mazdy představuje kompaktní automobil s tradičně vysokou úrovní dílenského zpracování. Jeho mimořádnou spolehlivost potvrzuje i statistika s minimálním počtem v praxi zjištěných technických závad. K dalším přednostem vozu patří variabilita vnitřního prostoru a hospodárný vznětový motor s přímým vstřikem paliva.
S téměř 15 tisíci kilometry na tachometru jsme ukončili dlouhodobý redakční test vozu Mazda 323 F 2.0 DiTD. O zkušenostech s tímto automobilem nižší střední třídy jsme průběžně informovali, dnes se věnujeme jeho závěrečnému hodnocení, které doplňujeme o informace týkající se aktuálních cen, podmínek leasingu a pojištění, kde během testu došlo k některým změnám.
Celý dlouhodobý test absolvovala Mazda 323 F v téměř pěti měsících, takže jezdila jak v drsném zimním období, tak v plném provozu motoristické sezóny. Zmíněné kilometry najela naprosto spontánně v podmínkách velkoměsta i na delších a také dlouhých trasách. Během testu se na voze nevyskytla žádná technická závada, pokud nepočítáme částečné odtržení pryžového těsnění dveří zamrzlého vozu.

Objektivní stav vozu po testu

Klíčové systémy mazdy jsme si po skončení testu nechali zkontrolovat v odborném servisu. Z protokolu vyplývá, že všechny jsou plně funkční. Kontrola se zaměřila zvláště na motor, převodovku, spojku, brzdy, závěsy kol, výfuk, tlumiče pérování, pneumatiky a světla. Na voze nebylo třeba nic seřizovat, což je například u geometrie kol velmi dobrým vysvědčením. Při pátrání po korozi, ta se částečně objevila u jinak těsného výfuku. U motoru klesla hladina oleje z původní horní rysky na 2 mm nad spodní rysku (bez dolévání), chladící kapalina se dostala 5 mm pod dolní hranici minima. Opotřebení pneumatik s výškou vzorku dezénu 7 mm se projevilo následovně: obě přední pneumatiky - úbytek 1 mm, levá zadní pneumatika - úbytek 2,0 - 2,1 mm, pravá zadní pneumatika - úbytek 1,8 - 2,0 mm.
Zevrubná prohlídka stavu interiéru zjistila mírně otlačenou výplň levých předních dveří od lokte řidiče.
Na válcové zkušebně MAHA LPS 2000 v Auto Jarov byly měřeny základní charakteristiky motoru a jejich nejvyšší hodnoty porovnány s měřením před započetím testu. Tyto výsledky spolu s dalšími naměřenými veličinami jsou doplněny o údaje z jízdního testu.

Údaje naměřené na zkušebně a při jízdním testu:

Nejvyšší výkon motoru (kW/min-1)
před testem 67,5/3930
po testu 68,0/3900
Nejvyšší toč. moment motoru (N.m/min-1)
před testem 226/2700
po testu 218/2680
Pružné zrychlení z 50 na 90 km/h na 4. rychl. stupeň 7,2 s
Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na 5. rychl. stupeň 13,8 s

Odchylka rychloměru:

udávaná rychlost skutečná rychlost
50 km/h 43,3 km/h
60 km/h 51,5 km/h
80 km/h 70,6 km/h
90 km/h 80,6 km/h
110 km/h 98,3 km/h
130 km/h 117,8 km/h

Jízdní test:

Nejvyšší rychlost 176,8 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h 12,1 s
Průměrná spotřeba 5,3 l/100 km
(průměrná rychlost 90,5 km/h)

Pohodlná kabina a variabilní zavazadelník

Na velkorysém vnitřním prostoru se pozitivně projevilo převzetí podlahové skupiny z většího modelu 626. Obě přední sedadla s relativně tvrdými, ale dostatečně dlouhými sedáky vyhovují velmi dobře i pro jízdu na velké vzdálenosti. Cestující na zadních sedadlech si mohou dopřát zvýšené pohodlí změnou úhlu postavení opěradla.
Objem zavazadlového prostoru 330 litrů patří v této automobilové třídě u dvouprostorové karosérie k průměru. Posunutím zadních sedadel jako celku o 16 cm je možné tento objem zvětšit na 421 litrů. Podlahová mezera, která posunem vzniká, je zabezpečena délkově přizpůsobivým textilním krytem. Zavazadlový prostor ale jde zvětšit dnes již téměř klasickým sklopením dělených zadních sedadel. Protože se dělení týká jak sedáků, tak opěradel, nabízí se řada variant, jak prostorové poměry ve voze upravit. V extrémním případě lze délku zavazadelníku zvětšit na 155 cm. Problém není ani s dopravou hodně dlouhých předmětů. Opěradlo předního sedadla spolujezdce lze sklopit směrem dopředu až na sedák, takže nic nebrání přepravě předmětu délky 250 cm. Tuto polohu předního sedadla lze využít k jeho přeměně na malý stolek, když jeho zadní stěna je vytvořena z tvrdého plastu a k tomu vhodně tvarována.

Úsporný vznětový motor

Použitý vznětový čtyřválec, který je produktem vlastního vývoje Mazdy, má objem dva litry a je přeplňován turbodmychadlem. K moderním prvkům konstrukce patří čtyřventilová technika, která se mimo jiné podílí na vysokém točivém momentu v širokém rozsahu otáček. Solidní výkon 66 kW jde hlavně na konto přeplňování. S tímto motorem získal vůz o hmotnosti téměř 1200 kg pozoruhodnou dynamiku, kterou dokumentuje například 12,1 s potřebných pro rozjezd z klidu na rychlost 100 km/h.
Velmi lákavá průměrná spotřeba nafty 5,3 l/100 km během dlouhodobého testu byla dosažena dnes preferovaným vstřikem nafty přímo na dno pístu ve válci. Oproti vstřiku do předkomůrky zde nedochází k energetickým ztrátám při hoření paliva. Za tuto významnou přednost se ale platí zvýšenou hlučností motoru výraznou hlavně během jeho zahřívací fáze a poté v nízkých otáčkách.

Hodnocení jízdy s mazdou

Jízdní vlastnosti patří k silným stránkám Mazdy 323 F. Zásluhu na bezproblémové jízdě má jistě i nezávislé zavěšení všech kol s využitím vzpěr McPherson a s tříprvkovým vedením kol zadní nápravy. Také odladění podvozku je dostatečně komfortní, přitom si jeho uspořádání dovede dobře poradit s utlumením kmitů vyvolaných přejezdem i hrubých nerovností. Spokojeni jsme byli s účinkem brzd, který ani v době skončení testu subjektivně nepolevil. Pochválit je třeba, že protiblokovací systém brzd je součástí sériové výbavy, což je značným posunem vpřed. U některých vozů této třídy není systém ABS k dispozici ani na přání.
Nezaznamenali jsme žádný negativní vliv plného zatížení na jízdu obecně. Díky průběhu a velikosti točivého momentu motoru vůz subjektivně neztrácí na dynamice, co se týká jízdních vlastností, mazda se za těchto okolností stává v zatáčkách neutrální. Až nápadná je malá citlivost mazdy na boční vítr.

Závěr

Mazda 323 F má předpoklady pro to, aby dobře plnila funkce rodinného vozu i tam, kde rozpočet není zrovna příliš vysoký. Střízlivý design prodlužuje morální životnost vozu, silným argumentem je mimořádně úsporný motor a vysoká spolehlivost vozu všeobecně. Rodina také jistě uvítá promyšlené uspořádání mazdy, které svou variabilitou plně vyhovuje různorodým požadavkům na její všestranné využití. Zkrátka nepřichází ani jízdní komfort, a to i v případě, že vůz je zatěžován na horní hranici.

Pavel Biskup

Mazda 323F 2.0 DiTD GLX
Pětimístný osobní vůz s motorem vpředu a pohonem předních kol. Karosérie dvouprostorová typu hatchback.
Motor: vznětový řadový čtyřválec s rozvodem SOHC a šestnácti ventily, přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem uložený vpředu napříč, zdvihový objem 1998 cm3, výkon 66 kW/4000 min-1, točivý moment 220 N.m/1800 - 2600 min-1.
Převodové ústrojí: pětistupňová ruční převodovka
Rozměry: 4200 x 1705 x 1420 mm
(d x š x v)
Jízdní výkony: nejvyšší rychlost 178 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 12,2 s.
Spotřeba: 4,4/6,4/5,1 l/100 km (město/mimo město/kombinace). Spotřeba testovaného vozu 5,3 l/100 km.
Cena vozu: 519 900 Kč (zahrnuje např. protiblokovací systém brzd ABS, dva čelní airbagy, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, zadní posuvné sedadlo se symetrickým dělením, posilovač řízení, elektrické ovládání oken předních dveří a zpětných vyhřívaných zrcátek, centrální zamykání atd.)
Cena základní verze Mazda 323 F 1,5iLX: 389 900 Kč



Přední blatník 4617 Kč
Přední nárazník 7703 Kč
Zadní nárazník 6735 Kč
Kompletní světlomet 5735 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist