Závěr dlouhodobého testu českého "evergreenu" na 15 000 km
Felicia Combi 1,3 - spolehlivý a nenáročný kombík
Praktický a bezproblémový vůz, který sice má své nedostatky dané datem jeho "narození", ale jehož přednosti stále převažují - tak lze hodnotit dojmy z dlouhodobého redakčního testu Škody Felicie Combi s motorem 1,3 l. Pro nejlevnější kombík na českém trhu hovoří prostorný a variabilní interiér a ve vztahu ke konkurenci nejnižší provozní náklady.
V automobilovém světě klasické odvození praktické verze kombi od sedanu či hatchbacku je u Felicie Combi řešeno zajímavým a originálním způsobem, který nemá mezi ostatními automobily této kategorie obdobu. Při obvyklém prodloužení krátké verze, v případě Felicie Combi o 350 mm, totiž zůstala zachována celá řada důležitých dílů karosérie, jako jsou například zadní výklopná stěna, její rám a koncové svítilny. Toto ojedinělé řešení výrazně zlevňuje výrobu obou verzí automobilu (hatchback/kombi) a současně snižuje obvykle vyšší cenu náhradních dílů kombíků.
Kombi, to je především zavazadlový prostor
Na délku vozidla překvapivě objemný vnitřní prostor pro zavazadla umožňuje přepravu i velkých a neskladných předmětů. Jeho délka je 960 mm, při sklopení zadních sedadel 1450 mm a po sklopení předního opěradla lze dovnitř uložit předmět dlouhý i přes 3 metry. Šířka zavazadlového prostoru 1320 mm je mezi kryty tlumičů na podlaze zúžená na 870 mm. Vstupní otvor do úložného prostoru je široký v dolní užší části 960 mm a vysoký 670 mm. Objem zavazadlového prostoru lze zvětšit ze základních 447 l až na 1366 l po sklopení zadních sedadel a opěradel. Vznikne tak dostatek prostoru například k pohodlnému převážení tří horských kol.
Praktické jsou také u verze GLX standardně montované podélné střešní nosiče, na které se pak snadno dají upevnit různé přídavné prvky.
Solidní nabídka výbav
Po systematické modernizaci a rozšiřování výbav uspokojí Felicia Combi i náročnější zájemce. Kromě luxusnější verze GLX, která má mimo jiné ve standardu elektrické ovládání předních oken, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek a centrální zamykání, jsou k dispozici další mimořádné výbavy, které měl i námi testovaný vůz. Výrobce nabízí například čelní a boční airbagy, protiblokovací soustavu brzd ABS, protiprokluzovou soustavu EDS, klimatizaci s mechanickou regulací a vyhřívání sedadel.
Příjemným zjištěním pro zákazníka je, že většina mimořádných výbav u Felicie Combi je výrazně levnější než u konkurenčních značek.
Slabiny se také najdou
Není jich mnoho, ale například absence schránky v přístrojové desce u verzí s airbagem spolujezdce patří zrovna mezi ně. Malá příplatková polička, kterou lze namontovat v dolní části přístrojové desky, je jen z nouze ctnost. Výrazným nedostatkem modelové řady Felicia, který jsme již zmiňovali v předcházejících testech, je malý rejd a s ním spojené obtížnější manévrování s vozem. Vnější obrysový průměr otáčení je přes 11 metrů. Namáhavější manipulování s volantem bylo u námi testovaného vozu sice částečně kompenzováno příjemným posilovačem řízení, ale ten je u vozů s motory 1,3 litru dodáván jen za příplatek 13 000 Kč. Některým i o trochu větším konkurenčním vozům totiž stačí na otočení i o méně než jeden celý metr užší silnice, a to je zejména při parkování a při otáčení ve městě hodně znát.
Vozům řady Felicia, které nejsou vybaveny klimatizací, chybí také vnitřní uzavřený okruh ventilace, takže při jízdě za kouřícím nákladním vozem lze jen přívod vzduchu uzavřít, ale už bez možnosti topení.
Co ukázala prohlídka na závěr testu
Důkladná kontrola testovaného kombíku potvrdila, že kvalitou jsou současné vozy Škoda souměřitelné s konkurencí. Až na první servisní prohlídku, kterou je ještě nutné u felicií absolvovat po ujetí asi 1500 km, jsou intervaly na dnes obvyklé úrovni 15 000 km (u verze 1.9 D po 7500 km). Po dobu celého testu včetně náročného zimního provozu se u kombíku neobjevily žádné závady ani nebylo nutné, kromě kontrolních měření, zajet neplánovaně do servisu. Při závěrečné prohlídce spojené s přeměřením účinnosti brzd, tlumičů, geometrie kol a exhalací nebyly shledány žádné odchylky od výrobcem stanovených norem a s přibývajícími kilometry vůz dozrával jako víno.
V provozu
Spolehlivé spouštění v mrazivém počasí, stejně jako při přehřátí ve třicetistupňovém vedru je dnes už u škodovek samozřejmostí. Osvědčený hliníkový čtyřválec se oproti předchozím modelům podařilo v testovaném kombíku výrazně odhlučnit zejména v pásmu vysokých otáček, i když při volnoběhu zůstává stále poněkud nervózní.
Při přesedání z jiného vozu do felicie působí nezvykle úhel volantu a také náběh účinnosti brzd, které, byť jsou vybaveny posilovačem, zabírají zdánlivě později a ne tak jedovatě. Brzdná dráha je však srovnatelná s ostatními vozy ve třídě felicií a účinnost brzdové soustavy umožňuje bezpečné manévrování a zastavení i v krizových situacích.
Průměrná provozní spotřeba testovaného vozu se ustálila i při častých jízdách v městském provozu mezi 7 až 8 litry na 100 km s tím, že v zimních podmínkách se po Praze vyhoupla i nad 10,5 l/100 km, což je ale normální. Za celou dobu redakčního testu jsme naměřili průměrnou spotřebu 7,86 l/100 km.
Úbytek motorového oleje byl po celou dobu testu neměřitelný. Motor kombíku si postupně "sedal", což se projevilo v mírném snižování spotřeby, zvýšení maximální rychlosti a lepší akceleraci.
Závěrem
Felicia Combi je univerzální a hospodárný vůz s velkým vnitřním prostorem, který ve své třídě nemá z hlediska pořizovací ceny a provozních nákladů konkurenci. Patnáctitisícovou porci kilometrů dlouhodobého redakčního testu v zimním i letním provozu, často s maximálním zatížením, absolvoval kombík bez jediné závady. Konkurence donutila domácího výrobce již letitého modelu nejen k modernizaci karosérie a interiéru, ale také k výraznému zvýšení aktivní a pasívní bezpečnosti felicií, mimo jiné montáží protiblokovacího systému ABS a předních a bočních airbagů. Pro českou značku hovoří i zdaleka nejhustší síť domácích opraven a servisů.
Karel Beránek,
Vlastimil Kovář
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist