Test: Honda X8R Super Sport

Doma mu říkají rozvášněný kolibřík

Přirovnání skútru největšího světového výrobce motocyklů, japonské firmy Honda, ke kolibříkovi má dva důvody. Zářivé barvy, které si můžete vybrat v případě barevné kombinace žluté s černou. Dále pak drobné "tělíčko", které dovoluje proletět ucpaným velkoměstem.
Se skútry prožil mnohý ze starší generace českých motoristů kus svého mládí. Manet S 100 a silnější stopětasedmdesátku Čezeta byly svého času snem mnoha jinochů, z nichž někteří to za řídítky svých strojů dotáhli až k Severnímů pólu či na Českou boudu na Sněžce. Bohužel éra těchto zajímavých strojů s rozšířením automobilů, v nichž člověku neprší na hlavu a nefouká na kolena, již odezněla a naši výrobci vyklidili jak pole dalšího vývoje manetů a čezet, tak i trh.
Zatímco zahraniční továrny chystaly nové a nové modely, na našich silnicích se skútr stal doslova raritou. Přichází však znovu do módy především díky japonským a italským vývojářům.
A tak sloveso proletět městem, není v případě "rozvášněného kolibříka" nadsázkou.

Nejrychlejší ze šesti modelů

Ze šesti modelů skútrů nabízených firmou Honda v České republice je právě tento nejrychlejší. Jeho maximální rychlost se blíží 70 km/h, což není jediný primát, který drží toto dvojče (nabízí se také v terénní verzi Cross Sport).
Je to zřejmě jediný skútr na světě, který se může pochlubit jednodílným rámem z hliníkového odlitku, což je nejen zajímavé řešení, ale důležitý funkční prvek.

Sedí se na něm dobře

Po usednutí na poměrně vysoko posazené sedlo (82 cm nad zemí) sklouznete pohledem téměř samovolně dolů na šedostříbrný odlitek rámu vyráběného technologií tlakového lití. U jednostopých vozidel je to řešení neobvyklé, ale při jízdě určitě poznáme, jaký má význam.
Mimořádně tuhá konstrukce rámu totiž dodává tomuto výkonnému skútru náležitou stabilitu. O to se svým dílem starají také mimořádně široké pneumatiky. Přední má parametry dospělého stroje a zadní příliš nezaostává.

Kvalitní dvoutakt

Co ale dělá z X8R skutečně rozvášněného kolibříka, je dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec, který jak nejvyššího výkonu, tak i kroutícího momentu dosahuje zhruba kolem hranice 7000 ot/min.
Dobrých parametrů bylo dosaženo úpravami v oblasti spalovací komory válce a výfukových kanálů. Díky tomu se zvýšil výkon motoru původně určeného pro model SFX o polovinu.
A to je už cítit nejen při cestování na rovných úsecích, ale i při manévrování v hustém městském provozu.
Ostatně rychlá akcelerace překvapila při našem testu i nejednoho automobilistu. Při razantním otočení rukojeti plynu vyráží skútr velmi rychle vpřed a nedá se zahanbit ani silnějšími vozy či motorkami..

Automatika ovládá řazení

O řazení se nemusíte starat. Je samočinné s řemenovou automatikou, a proto se můžete věnovat jen jízdě.
Ačkoli spotřeba tohoto elegantního skútru není vysoká, jestliže však volíte sportovní tempo, brzy přijdete na to, že se ručička palivoměru rychle kloní k červenému políčku.
Je to však jen zdání, které klame. Pod sedlem je totiž jen šestilitrová nádrž, která sice dovoluje, aby mohl být naopak mnohem větší prostor pro uložení integrované přilby nebo nákupu. Je však otázka, co je výhodnější. Zda delší dojezd na plnou nádrž nebo úkryt pro přilbu a nákup. Vzhledem k tradičnímu účelovému použití skútrů pro výlety a nákupy různých potravin a drobností ospravedlníme patrně řešení , které bylo použito japonskými konstruktéry.

Poněkud horší vidění

K větší jistotě jezdce však doporučuji výrobci, aby zvolil výraznější koncové světlo při rozsvíceném reflektoru. Teprve když se rozsvítí také brzdové světlo, máme jistotu, že nás na skútru X8R nikdo z účastníků provozu nepřehlédne. Seriové vybavení koncovým světlem je skutečně nedostatečné.

Výborné kotoučové brzdy

Co je však třeba výrazně ocenit, jsou kotoučové brzdy tohoto stroje. Je jimi vyzbrojen jak vpředu tak i vzadu navíc s dvoupístkovými třmeny.
Brzdy fungují až nebezpečně skvěle, neboť dokáží rozvášněného kolibříka bezmála přibít na místo. Samozřejmě se na tomto jevu podepisují také již zmíněné značně široké pneumatiky, které dovolují použití tak ostrých brzd.

Celkové hodnocení

Celkové hodnocení Hondy X8R Super Sport vyznívá kladně. Jízdní vlastnosti, stabilita, pružnost motoru, rychlá akcelerace a kvalitní brzdy, co si přát více. V českém prostředí snad jen to, že cena - která samozřejmě odpovídá kvalitě tohoto stroje a snese mezinárodní srovnání - je pro naše jinochy poněkud vysoká. Pro mladé lidi, kteří zakládají rodinu nedosažitelná.

Igor Sirota

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist