Metrostav rozšířil svůj záběr

Generální ředitel společnosti Jindřich Hess pro náš list
Metrostav, jedna z nejvýznamnějších tuzemských stavebních firem, o jejímž majoritním vlastníkovi se v těchto dnech rozhoduje ve výběrovém řízení, se za posledních deset let výrazně přeorientovala. Z dřívějšího téměř výhradního budovatele pražského metra se stala univerzální stavební společnost.

Na tuzemském trhu podnikají i zahraniční stavební firmy. Pociťujete jejich konkurenci?

Po stránce vlastního provádění stavebních prací žádná zahraniční konkurence neexistuje, protože kapacity sem nikdo vozit nebude. Konkurence je v tom, že zahraniční investor si vybere jako vyššího dodavatele svou firmu, která je schopná práce řídit, koordinovat, ale hlavně stavět levně. Záleží tedy na tom, jak české firmy svou profesionalitou, kvalitou, garancemi a zkušenostmi dokáží investora přesvědčit, aby si vybral tuzemskou firmu a nikoli zahraniční. Je to stejné, jako všude jinde ve světě. Pokud jde o Metrostav, i zahraniční investoři si nás vybírají jako vyššího dodavatele. Jako příklad mohu uvést třeba výstavbu nové budovy pro Tesco v Praze.

Módním hitem se stalo zachraňovat tuzemské specializované kapacity v době nedostatku zakázek u nás jejich vývozem...

Myslím, že české stavební firmy podnikají v zahraničí jen omezeně. Není u nás stavební společnost, jejíž obrat by více než z deseti či dvaceti procent tvořily zakázky mimo ČR. Zahraniční podnikání je jednak otázka financí, jednak toho, aby něco firma uměla dokonale, aby v něčem vynikala. Musíme se také otevírat zahraničí třeba tím, že budeme členem různých mezinárodních asociací. Pak se o nás bude vědět. Pro podnikání mimo území České republiky je rovněž podstatné, aby podnik stavěl velké stavby doma. Například díky tomu, že v Praze stavíme tunel Mrázovka, což je velmi složité dílo, máme velmi dobré reference. Firma si musí vytvořit nejdříve tak dobré jméno i ve finančních kruzích, aby ji zakázkou pověřily. Musí přirozeně počítat se silnou konkurencí a s tlakem místních firem. Prvotní jsou samozřejmě peníze. Například v Německu staví za německé peníze významné stavební firmy, my tam můžeme získat nanejvýš subdodávku nebo technické vedení. To je určitý mezistupeň, který se rozhodně musíme snažit využít.

Kde v zahraničí podniká Metrostav?

Děláme například dodávky pro Doprastav na Slovensku. Začali jsme plnit subdodávky pro německou firmu v Německu.

Ještě vloni činilo pražské metro pětinu výkonu Metrostavu, kolik je to letos?

Od počátku jsme počítali s tím, že nastane výkyv v objemu zakázek na pražské metro, proto jsme svou činnost diverzifikovali. Výstavba metra je však pro nás velmi významná. Rok 1999 je extrémní v tom, že tak málo peněz na výstavbu podzemní dráhy nebylo snad nikdy. Státní dotace je nulová, Praha musí zvažovat, jak s prostředky naložit. Letos magistrát rozhodl o dokončení stanice metra Hloubětín za 200 miliónů. Metrostav už před rokem rozšířil svou marketingovou politiku na stavby obchodních řetězců. Letos se nám tímto způsobem podařilo nahradit výpadek zakázky na metro. Jsou to však krátkodobé zakázky. Letos na podzim končíme asi třináct velkých staveb, mimo jiné i hrubou stavbu na nové budově Kongresového centra Praha a počítáme s celoročními výkony přes šest miliard korun. Musíme však mít další zakázky na příští rok. V tom je výstavba metra výhodná, protože je to dlouhodobá stavba.

Jak bude výstavba pražské podzemní dráhy pokračovat?

Připravuje se trasa metra 4 C. Jde o to, aby její výstavbu podpořil i stát. Pokud vím, existuje v této otázce konsenzus. Jde tedy hlavně o výši částky, kterou přispěje.

Dana Rybáková

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist