Výroba v České republice je stále levnější než v západoevropských závodech koncernu

TRW DAS zvýší tržby o miliardu

Dačice (zdz)
Zvýšení tržeb o více než miliardu korun na 2,7 miliardy korun očekává v roce 2000 akciová společnost TRW-DAS Dačice, která vyrábí komponenty pro automobilový průmysl. Zaslouží se o to především nové dodávky pro vozy Fabia a přesun výrob z jiných závodů TRW do Dačic. Mladoboleslavské Škodě Auto TRW-DAS, vedle manuálního řízení nové generace, dodává moderní elektro-hydraulické řízení pro fabie, na němž se podílí i španělská TRW Pamplona.
Vedle tohoto výrobně náročného, a proto dražšího zařízení růst tržeb podstatně ovlivní také převod výroby hřebenových tyčí z Braunschweigu, axiálních a krajových kloubů z Livorna a svislých kloubů a stabilizačních táhel z Ramonchamp. Všechny organizačně náročné akce mají být dokončeny do poloviny příštího roku a na objemu výroby by se v této fázi měly podílet 19 procenty. "Tlak automobilek na finální cenu je obrovský, a protože v Čechách jsou personální a výrobní náklady stále nižší než v západoevropských závodech koncernu, tato pracná výroba putuje k nám," vysvětluje generální ředitel TRW DAS Miloš Veselý. Bude-li převod výrob, který zvláště ve Francii naráží na ostré protesty odborářů, pokračovat podle záměrů, vzniklo by v Dačicích na sto nových pracovních míst.
Společnost TRW-DAS, která vznikla v roce 1993 z někdejších Dačických strojíren, do nichž vstoupil americký koncern TRW, má dva závody - řízení a ventily. O závod ventily ale přijde k 1. lednu 2000. Z firmy tak odejde výroba za 200 miliónů korun a na 270 lidí. "Nejvyšší vedení TRW rozhodlo prodat všechny závody vyrábějící motorové díly, aby získalo zdroje na zaplacení nákupu firmy Lucas Varity," objasňuje Veselý. Přestože nový majitel není ještě znám, rozdělení majetku a zaměstnanců by nemělo znamenat ztrátu zakázek.
V TRW-DAS, jehož tržby včetně závodu ventily letos dosáhnou 1,763 miliardy Kč, nyní pracuje 885 lidí. Na více než 2,5miliardových tržbách v roce 2000 se dodávky pro Škodu Auto budou podílet 52 procenty. Zhruba 43 procent produkce bude exportováno a zbytek připadne na tuzemské odběratele. Nosným programem bude řízení pro fabie, jehož podíl na tržbách dosáhne 41 procent, vodící táhla a podvozkové díly pro těžké nákladní automobily (19 procent). Zbytek tvoří manuální a servo řízení, sloupky volantu a duté kolové klouby. Koncern TRW Deutschland GmbH ve firmě drží 97 procent akcií. Zbytek připadá na město Dačice.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist