Výrobce obrazových lišt a rámů čelí zahraniční konkurenci

Lira přebírá tuzemský obchod

Českokrumlovská společnost chystá expanzi na trh ve Spojených státech.
Český Krumlov (zdz)
Zásadní změnu tuzemského prodeje zahájila akciová společnost Lira Český Krumlov, největší evropský výrobce dřevěných obrazových lišt a rámů, jež v ČR ovládá přes 70 procent trhu. Poté, co podnik nedávno otevřel nové obchodní středisko, jehož vznik přišel na dva milióny dolarů, rozhodl se do poloviny roku 2000 postupně opustit zavedený systém domácí distribuce. Ten byl dosud postaven na deseti smluvních partnerech zásobujících na 600 odběratelů. Nyní je mezičlánek vypouštěn a nahrazován vlastními přímými dodávkami z nového obchodního centra. V něm mají rámaři k dispozici základní kolekci čtyř set druhů lišt a 150 druhů rámů. Využít takovou šíři sortimentu nebylo dosud možné.
"Dosavadní systém narážel na kapitálovou slabost velkoobchodních partnerů. To neumožňovalo nabízet široký prodejní sortiment. Problémem byl i časový nesoulad mezi poptávkou a nabídkou nebo ztráta kontaktu s konečným zákazníkem," říká ředitel Liry František Jenerál. "S tím ale nešlo nic dělat do doby, než se zásadně investovalo do nového centra," dodal. Z něho mají být výhledově zásobováni i zákazníci na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.
Lira, která je tradičně zaměřena na export, kam v posledních pěti letech v průměru ročně prodala 66,5 procenta produkce, tímto krokem chce posílit své postavení i na domácím trhu, kde se začíná objevovat levnější zahraniční konkurence. Jenerál přitom říká, že s ní ale Lira přímo soupeřit nehodlá, protože si chce i do budoucna udržet vysokou úroveň zpracování, uměleckou hodnotu a originalitu výrobků. To ale firmu znevýhodňuje v obchodních řetězcích nebo v obchodech s fotopotřebami, kde převládá uniformní sortiment s preferencí ceny před kvalitou či levná standardizovaná produkce. Podle Petra Bischofa, ředitele analytického oddělení ratingové agentury CRA, která podnik dlouhodobě sleduje, jde ale o nepřímou konkurenci. "Trh se zbytným zbožím je však citlivý na konjunkturální cykly. Jdou-li dolů, lidé šetří a kupují levný sortiment. Začnou-li ale stoupat, opět se vracejí k dražšímu zboží. Na to musí umět firmy reagovat a mít diverzifikované trhy, protože konjunkturální cyklus nejde po světě najednou," uvedl.
To je zřejmě také důvod, proč Lira s podporou svého amerického vlastníka, společnosti Larson & Juhl, chystá expanzi i do USA, kde trh roste. Pro ten nyní připravuje novou kolekci lišt se zcela novým designem. Ten bude pro cizí konkurenci nejen těžko napodobitelný, ale zároveň lišty zařadí do cenově zajímavější kategorie.
Společnost Larson & Juhl, největší světový producent a distributor obrazových lišt a rámů, pomohl Liře, v níž drží 95 procent akcií, v posledních čtyřech letech zvýšit výrobu o 53 procent. Agentura CRA v srpnu Liře přidělila dlouhodobý mezinárodní CRA Rating Baa+/ACR. Lira je řazena do skupiny dynamicky se rozvíjejících a finančně zdravých podniků se silnou tržní pozicí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist