Zenit nehodlá opustit byť i zatím problematické východní trhy
Zenit Čáslav, s.r.o., je jedním z největších tuzemských výrobců tekutých mycích prostředků. Tato ryze česká firma financuje své investiční aktivity i provozní potřeby výhradně za pomoci domácích bankovních domů.
Byla založena třemi společníky v březnu 1992, když už předtím na sklonku předchozího roku tito společníci podali konkureční projekt na privatizaci tehdejšího státního podniku Kosmos Čáslav. Základní privatizační projekt předpokládal rozdělení Kosmosu na tři části sledující jeho výrobní zaměření na výrobu rostlinných tuků, čisticích prostředků a mycích past. Zenit naopak navrhoval rozdělení podniku pouze do dvou částí - potravinářské a nepotravinářské, přičemž by se do jednoho celku spojily výroby mycích a čisticích prostředků a mycích past na ruce. Tvůrci konkurečního privatizačního projektu vycházeli z faktu, že obě tyto výroby potřebují stejné základní suroviny, mají stejnou povahu a také stejné odběratele a dodavatele. Po řadě peripetií byl privatizační projekt Zenitu 11. listopadu 1992 nakonec posvěcen vládou.
Ivana Srovnalová, vedoucí obchodního úseku, konstatuje, že Zenit dnes pokrývá přibližně čtyřicet procent domácího trhu s univerzálními čisticími a mycími prostředky, přičemž jeden z hlavních z trumfů firmy -prostředek na mytí nádobí Lena - obsadil na trhu až dvanáctiprocentní podíl. Také svými dezinfekčními prostředky Zenit podle průzkumů agentury GfK získal kolem osmi až deseti procent českého trhu.
Firma zaměstnávající dvě stovky lidí v současnosti zaznamenává určitý pokles maloobchodních tržeb, což je dáno ekonomickým vývojem v zemi. Ředitel a jednatel společnosti Květoslav Srovnal odhaduje, že meziročně by letošní výkony Zenitu mohly být nižší asi o padesát miliónů korun.Celkové výkony na konci srpnma činily 338 miliónů korun a do konce roku by měly stoupnout asi na 550 miliónů.
Firmu negativně poznamenala i finanční krize v zemích bývalého Sovětského svazu. Tržby Zenitu z vývozu do tohoto teritoria zatím dossahují kolem deseti procent loňské výše. Přesto v Zenitu východní trhy neodepisují a vkládají do nich naděje do budoucna. Firma tam dokonce, jak pro HN uvedla Srovnalová, hledá seriózního partnera pro výrobu svých produktů .
Výpadek exportu na Východ Zenitu vcelku úspěšně nahrazuje vývozem do Rakouska a především do Německa, kam měsíčně dodává kolem 100 tun produkce - zejména do sítě obchodních řetězců.
Výrobky Zenitu donedávna používala hlavně střední generace. Díky svým vynikajícím ekologickým parametrům a srovnatelné kvalitě s produkcí konkurečních společností jsou stále víc v oblibě i u mladších zákazníků. Srovnalová prozradila, že ještě v říjnu firma uvede na trh nový výrobek - čisticí prášek Real, odstraňovač vodního kamene Willy antikalk a dezinfekční preostředek na toalety WC Hit citrus.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist