Na krásném modrém Dunaji - a nejen tam - si připomínají jubileum Johanna Strausse

Král valčíků, císař operet

* Řekne-li se Vídeň, mnohým se v mysli ozve pomyslný valčík. Řekne-li se valčík, mnohým se téměř automaticky vybaví Johann Strauss.
(mat)
Jméno Johanna Strausse platí dnes bezesporu za jedno ze synonym devatenáctého století. A to i přes to, že straussovské melodie mají stále dost příznivců. Ostatně díky tomu se mohl skladatel - rovných sto let po své smrti - stát patronem letošní turistické nabídky rakouské metropole. Ale i přes bezprostřední spojení s onou téměř nostalgicky vnímanou epochou monarchie lze o Straussovi hovořit ve zcela moderních kategoriích. Posuďte sami: Talent pro show, první skladatel šlágrů, absolutní jednička v zábavní branži... to jsou jen některé ze superlativů, které najdeme v doprovodných materiálech k letošnímu jubileu.
Johann Strauss mladší se narodil ve Vídni 25. října. Již v šesti letech tento potomek autora proslaveného Pochodu Radetzkého napsal svůj první valčík. V devatenácti přišlo první veřejné vystoupení a brzy mu Vídeň ležela u nohou. Vynikal jako houslista a dirigent, rostla i jeho prestiž skladatelská. Měl svůj vlastní devatenáctičlenný orchestr, kterým konkuroval otcovu proslavenému tělesu (v roce 1849, po otcově smrti, oba soubory spojil). Schani, jak jej přezdívali, podnikal četná koncertní turné po zemích monarchie i za její hranice. V polovině padesátých let nastoupil do jedenáctiletého angažmá v Pavlovsku u Petrohradu. Příjmy, které mu z toho plynuly, se staly základem jeho pozdějšího blahobytu. Ve vedení Straussova orchestru jej stále častěji zastupovali bratři Josef a Edi. Nebylo zbytí, vždyť soubor měl téměř každý den nějaké vystoupení - rodina Straussů platila v tehdejším zábavním průmyslu skutečně za jedničku - a Johanna stále více lákalo komponování.
Roku 1867 napsal svou 314 kompozici - valčík Na krásném modrém Dunaji, který se stal jeho prvním šlágrem světového ohlasu. Ještě v témže roce skladba v tříčtvrtečním taktu zazněla na světové výstavě v Paříži, o tři roky později nadchla publikum v Bostonu, kde Strauss řídil tisícihlavý orchestr. Úspěch za oceánem mu dodal odvahu k větším scénickým kompozicím, jejichž námětem jsou většinou zábavné milostné peripetie ze života aristokratických kruhů. I v nich uplatnil především valčíkové melodie.
Nejhranější Straussovou operetou se patrně stal Netopýr (1874, na libreto Carla Haffnera a Richarda Genée). Jevištními superhity se staly také Cikánský baron, Noc v Benátkách a Vídeňská krev. Na premiéry přicházel i sám císař František Josef, který Strausse v počátcích jeho kariéry označoval za "lehkomyslného, nemravného a rozhazovačného". Když 3. června 1899 - ve věku 73 let - Mistr Strauss zemřel, bylo mu vyhrazeno čestné místo na Vídeňském ústředním hřbitově, blízko otce a bratrů.


Straussovo výročí si v těchto dnech připomínají nejen v Rakousku. Patrně nejslavnější operetní scéna v Čechách, karlínské Hudební divadlo, například připravila na dnešek slavnostní představení Netopýra. Tato komická opereta pak v sobotu zazní i na vlnách rozhlasové stanice Vltava. Nebude to ale inscenace ledajaká. Český rozhlas převzal z nabídky Evropské vysílací unie (EBU) záznam představení, které mělo letos v květnu premiéru ve slavném Divadle na Vídeňce. Vídeňské symfoniky při něm řídil Nikolaus Harnoncourt, slavný dirigent specializovaný spíše na starou hudbu.
Ovšem Netopýr je na Vltavě součástí celého speciálního vysílání ke straussovskému jubileu. A v něm budou mít místo nejen slavné melodie, ale také informace o nejnovějších kulturních událostech v rakouské metropoli. Víkendová příloha Studia Vltava nabídne například reportáže, rozhovory, glosy a zprávy o letošním festivalu divadla, hudby a tance Wiener Festwochen, o módě a médiích devadesátých let, či o vídeňské jazzové scéně i o aktuálních výstavách.
Hlavní část programu bude ale přece jen patřit Straussovi. Za všechny pořady jmenujme Vídeňský hudební cestopis (16.30), který povede posluchače z kavárny Dommayer do Hofburgu. Putování po tanečních a koncertních sálech a divadelních scénách doprovodí skladby premiérované v konkrétních lokalitách. Straussovský program začíná v 8.00, poslední jeho položka se otevře ve 23.00.

Související