Volné pokračování ruského kultovního filmu
Svérázný rybolov
Komičtí hrdinové Rogožkinova filmu Svéráz národního lovu se vracejí. Humor v anekdoticky laděném příběhu čerpá z národní příchylnosti k vodce a z dalších specifických povahových rysů.
(lík)
Za pět let existence distribuční firmy Cinemart je bezkonkurenčně nejúspěšnějším titulem její základní programové řady snímek ruského režiséra Alexandra Rogožkina Svéráz národního lovu uvedený v roce 1997. V zemi svého vzniku se tato komedie stala filmem kultovním. Není tedy divu, že režisér se po pauze, kterou věnoval snímku Hraniční přechod, ke svým komickým hrdinům vrátil a natočil volné pokračování pod názvem Svéráz národního rybolovu. Cinemart ho uvádí pod názvem Svérázný rybolov.
Nejen hrdinové, ale i schema příběhu se vracejí: Tentokrát se pětice kamarádů, mužů středního věku, které poutá přátelství a společné zájmy, rozhodne "kulturně rekreovat" nikoliv při vodce a lovu, ale při vodce a rybolovu. A je to především vodka, která je zavede až za státní hranici do Finska a která je důvodem, proč tuto hranici potom několikrát překročí. Naposledy dokonce za spolupráce vojenského námořnictva a pohraničníků.
Pozoruhodný na filmu není ani tak příběh, který není ničím víc než řetězem vypointovaných anekdot, ale samotná charakteristika jednotlivých postav. Ve zvláštní symbióze se v nich prolíná odkaz doby carských důstojníků, zažité stereotypy myšlení a vzorce chování z dob reálného socialismu a módní manýry zbohatlíků novodobého kapitalismu. Navíc přimykavý vztah k vodce i k neplodným filozofujícím meditacím z nich tvoří komické figury, které se zbytku civilizovaného světa zdají být nepochopitelné, dokonce neskutečné. Není divu, že se nešikovní hrdinové dostávají do komických situací, které se mnohdy blíží katastrofě.
Režisér a autor scénáře Alexandr Rogožkin zvolil únosnou míru nadsázky, s níž pojímá postavy i situace. Jeho humor je nápaditý a přitom není zlý, jeho hrdinové jsou směšní, ale nesměřují ke karikatuře, ač téma k tomu vybízí. Rogožkin se pohybuje na hraně a pohybuje se na ní se sebejistotou. Jeho film je vtipný a přitom lidský, neboť i hrdinové příběhu si uchovávají cit a lidskost. Jejich prostřednictvím se autor navíc dotýká některých národních povahových rysů, které dříve bývaly tabu. Je to především široká ruská duše a její sentiment, který vzrůstá zároveň s hladinou alkoholu v krvi. Schopnost smát se tam, kde většinou býval patos, je asi jeden z důvodů, proč Rogožkinovy filmy získaly tak obrovský ohlas nejen v cizině, ale i v samotném Rusku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist