Sladkosti v moderním provedení i balení
[*] Čokoládovny jsou na Salimě doma
[*] Perspektivní investice
"Naše výstavní strategie je podmíněna změnami, které BVV připravilo pro rok 1995. Salima bude spíše obchodním, profesionálním veletrhem, a ne akcí určenou vysloveně pro veřejnost, což pokládáme za správný trend," řekl HN Jaroslav Camplík, generální ředitel akciové společnosti Čokoládovny.
Podnik patří k tradičním vystavovatelům, kteří se zúčastnili všech ročníků Salimy od jejího vzniku. Ve svém stánku chtějí zástupci firmy představit svým obchodním partnerům nové výrobky pod značkami Sfinx (Jojo Pedro, Bon Pari v roličce), Opavia (slané variace, perníčky, sušenky) a Orion (velikonoční sortiment v atraktivních obalech, nově balené čokoládové tyčinky). Pokud jde o nejúspěšnější výrobky roku 1994, ze skupiny čokoládového sortimentu se nejlépe prodávala Studentská pečeť a Margot, ze skupiny nečokoládových cukrovinek bonbóny Bon Pari, z trvanlivého pečiva Zlaté oplatky, Tatranky, Bravo, Disko a Dětské piškoty.
"Vezmeme-li v úvahu všechny problémy, jimž Čokoládovny musely čelit v souvislosti s certifikací jakosti výrobků určených pro Slovensko a velkým zvýšením dovozních cel v zemích bývalého Sovětského svazu, můžeme být s hospodářskými výsledky loňského roku spokojeni," zkonstatoval ředitel Camplík. "Obrat byl sice o něco nižší než v roce 1993, avšak dosažený zisk splnil naše očekávání."
Před rokem založily Čokoládov- ny dceřinou společnost Čokoládovny - Slovakia v Senici. Slovenští spotřebitelé jsou prý dokonce většími konzumenty výrobků českých Čokoládoven než domácí. Při rozhodování o nákupu totiž kladou větší důraz na cenu zboží. S tím souvisí i tendence kupovat výrobky v malém balení, zatímco v Čechách dávají zákazníci přednost balení rodinnému. Paradoxně je však na Slovensku větší zájem o kvalitní zahraniční výrobky.
Čokoládovny, a. s., vznikaly od roku 1947 postupnou koncentrací asi dvou stovek znárodněných závodů na výrobu čokolády, cukrovinek a trvanlivého pečiva, z nichž některé byly založeny již na počátku devatenáctého století. Po dokončené koncentraci a spe-cializaci měl státní podnik celkem patnáct výrobních jednotek.
V lednu 1992 byly Čokoládov- ny privatizovány přímým prodejem 61,5 % akcií předem určeným zájemcům, a to 43 % firmě Čokoládovny Partners, B. V. Amsterdam (joint venture Danone a Nestlé), 15 % Evropské bance pro obnovu a rozvoj a 3,5 % Investiční bance. Zbývajících 38 % akcií bylo určeno pro kupónovou privatizaci a 4,5 % akcií převedeno do restitučního fondu.
Za účelem efektivnějšího vynakládání investičních prostředků probíhá nyní rozsáhlá restrukturalizace podniku, jejímž cílem je koncentrovat výrobu do závodů s nejmodernějšími technologiemi. Sortiment se radikálně zužuje na nejžádanější výrobky v nových atraktivních obalech. Koncem března 1994 byl zastaven nevyhovující provoz v královéhradecké Jitřence, koncem prosince 1994 v pražském závodě Meteor. Do poloviny letošního roku má být postupně uzavřen závod Velim a do prosince 1995 Diana. Na druhé straně podnik modernizuje a rozšiřuje výrobu v závodech Deli a Maryša.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist