Státní propagace je víc než kontakty
[*] Rozhovor s ředitelem odboru MPO ČR Janem Hajným
Každoročně je Česká republika zastoupena na více než šedesáti mezinárodních veletrzích a výstavách a deseti samostatných obchodních prezentacích v zahraničí - obojí organizuje a na akce finančně přispívá MPO ČR. Dáváme na tuto stálou propagaci našich firem dost nebo málo peněz? Jsou tyto prezentace účelné? Tyto a další otázky v průběhu letošního roku vyvolávaly časté polemiky. Proto jsme při příležitosti nedávných Českých podnikatelských dnů v Číně požádali o rozhovor Jana Hajného, ředitele obchodně provozního odboru MPO ČR.
Šanghaj byla poslední letošní akcí. Jak hodnotíte jejich efekt?
Vím, co byste chtěli slyšet: Kolik obchodních kontaktů a kontraktů firmy uzavřely, v jakých objemech a sortimentu. Bohužel to se ve většině případů již stává součástí podnikového know-how, chcete-li i obchodním tajemstvím. Naším cílem a posláním není nic víc a nic míň než postupovat co nejprofesionálnějším způsobem. Věcný příspěvek spočívá v úhradě poloviny nákladů na výstavní plochy a sta procent na propagaci v zemi prezentace. Řekněme si také, že dnes ani počty návštěvníků nejsou v případě námi organizovaných akcí měřítkem.
Jak se tedy přesvědčujete o úspěšnosti akce?
Hlavním kritériem je odezva samotných našich vystavovatelů. To je barometr, který ukazuje, kam, do jaké země a do jakého teritoria naše podnikatele směrovat a snažit se jim našimi kontakty alespoň částečně prošlapat cestu.
A co vynaložené prostředky - je jich dost, nebo málo?
V letošním roce jsme na tuto státní propagaci vynaložili 90 miliónů korun. Na otázku, zda je to málo či mnoho, mohu jenom uvést, že je u nás mnoho obchodních společností, které na svou vlastní propagaci vynakládají více než námi vynaložených 90 miliónů. (Např. BVV, a. s. 150 miliónů - pozn. redakce). Přitom nejde jenom o obchodní aktivity firem, ale i o důstojnou prezentaci České republiky. Ať si proto každý udělá úsudek sám, my jsme přesvědčeni o naprosté účelnosti vynaložených peněz.
Na většině akcí se zdá, že i přes vaši podporu se účastní pouze bohaté firmy a prezentace není průřezem českým průmyslem. Nebylo by tedy účelné koncepci podřídit tomuto?
Máte v zásadě pravdu, že i v Šanghaji scházeli představitelé papírenského, textilního a dalších oblastí průmyslu. Kdybychom však zvýhodnili některé firmy proti ostatním, kteří se sami hlásí, pak by to byl v tržní ekonomice jistý druh protekcionismu a spekulace by nebraly konce. A za druhé - úspěšné firmy v tržní ekonomice vědí, co pro ně účast na veletrzích a obchodních akcích znamená, dají na ně prostředky. Jsou však i firmy méně úspěšné, které na to ještě nemají. Věřím, že náš model je zatím modelem správným, vyjadřuje tržní principy a pochopitelně i naši proexportní politiku. Za sebe mohu říci, že je i mým přáním vidět na těchto prezentacích úplný průřez českým průmyslem, a věřím, že naše činnost k tomu bude směřovat.
Jaká je filozofie účasti České republiky na zahraničních firemních prezentacích v roce 1996?
Program vychází z toho, co jsem již uvedl. Chceme pronikat na nová teritoria, ale chceme být i tam, kde musíme. Setkal jsem se též s názorem, proč obsazujeme významné evropské veletrhy, třeba Hannover a další, když tam naše firmy vystavují přímo. Zkušenost je taková, že prostě na některých akcích nemůže Česká republika chybět. Věřím, že v roce 1996 bude průmyslová a obchodní propagace našeho státu zahrnovat co největší průřez veškerou ekonomikou.
MILAN KAŠÍK,
Šanghaj/Praha
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist