Ředitel společnosti Bontonfilm Aleš Danielis:
"Filmová distribuce je riskantní podnikání"
Bontonfilm, a. s., dříve Lucernafilm - filmová distribuce, a. s., je naším největším filmovým distributorem, který ovládá třicet procent trhu. Během posledního roku však společnost prošla řadou změn, vlastníkem počínaje a názvem konče. Na situaci v této firmě jsme se zeptali jejího ředitele Aleše Danielise.
Již více než půl roku patří vaše firma k holdingu Bonton. Přinesla změna vlastníka i změny uvnitř vaší společnosti, popřípadě ovlivnila nějakým způsobem vaší činnost?
Kromě toho, že máme nové představenstvo a novou správní radu, jehož předsedou je Martin Kratochvíl, se změnily naše možnosti, neboť můžeme využívat spolupráci s ostatními složkami holdingu Bonton. To přináší výhody zejména v oblasti reklamy, ale i při následném užití filmů dalšími médii. Také nejsme poprvé za existenci naší společnosti odkázáni na bankovní úvěr, přestože situace ve filmové distribuci není ideální.
Jaká je?
Pokud vím, v loňském roce nebyla ani jedna distribuční společnost zisková a v letošním roce, vzhledem k stále klesající návštěvnosti kin, je situace ještě horší. To znamená, že každá distribuční společnost, která tady funguje, musí mít nějaký zdroj finančních prostředků, anebo si vydělává na živobytí ještě jinými aktivitami. Nám pomáhá obchod s televizními právy a zisky z videa.
Proč tedy holding Bonton usiloval o koupi distribuční firmy?
Předpokládá, že filmová distribuce jednou bude, tak jako všude na světě, zisková. Je to jenom otázka vyrovnání cen, kursů a stabilizace kin. Podobné společnosti v Evropě i v USA, které působí v oblasti zábavního průmyslu, zcela samozřejmě své aktivity zaměřují i na filmovou distribuci. Je sice riziková, snadno je možné prodělat, ale je nejprestižnější, nejvíce spojena s reklamou a k tomuto typu podnikání prostě patří. Stojí na počátku úspěšného startu každého titulu, který se prodává později televizním stanicím a na videu.
Obchodujete v rámci holdingu také s videem?
Samozřejmě ano, této činnosti se dnes věnují dokonce dvě společnosti: Bonton home video a Lucernafilm video. Naše organizace Bontonfilm se specializuje hlavně na distribuci filmu kinům, na služby pro tuto oblast a také věnujeme pozornost vlastnímu provozování kin. Z právního nástupnictví po Lucernafilmu na nás přešla celá řada distribučních práv, s kterými dále obchodujeme. Například vlastníme videopráva na řadu titulů, jejich prodej videopůjčovnám a do obchodní sítě ovšem zajišťují sesterské společnosti.
Mění se v souvislosti se změnou vlastníka vaše vztahy s vašimi zahraničními partnery?
Nikoliv, naše vztahy se zahraničními partnery se nezměnily, ovšem podle pravidel některých smluv může být každá transakce, která rozhodujícím způsobem změní vlastnické vztahy, důvodem k jejich ukončení. Naši zahraniční partneři se tak chrání proti tomu, aby se například nedostala distribuce jejich filmů do rukou konkurence. To znamená, že všechny změny byly projednány s oběma hlavními partnery, s nimiž máme smlouvy, což jsou společnosti United International Pictures a 20th Century Fox.
Je pro vaše zahraniční partnery perspektiva na českém trhu lepší, než jakou nabízí momentální situace?
S výjimkou vlastníka práv na film Forest Gump odtud dnes nikdo nedostává velké peníze. Všichni bychom byli raději, kdyby těch peněz bylo víc. Jak producenti - domácí i zahraniční - tak distributoři. Jsme na tom všichni stejně. Stejně také uvažujeme a věříme v perspektivu filmové distribuce i na tak malém trhu, jaký nabízí naše republika. Ale uvědomme si, že pro velké americké filmové společnosti Česká republika není klíčovým teritoriem. Ani v pozitivním, ani v negativním slova smyslu. Pokud jejich film prodělá celosvětově, Česká republika ho nezachrání.
Jak konkrétně vypadá vaše spolupráce s těmito firmami?
United International Pictures zastupuje tři společnosti: Paramount, Universal a MGM/UA. Její nabídka je nejvyrovnanější ze všech zahraničních společností. S ní spolupracuje naše distribuční skupina Alfa a jejím prostřednictvím vydáváme jeden až dva filmy měsíčně. Skupina Beta zajišťuje veškerou naši ostatní nabídku. Vydává filmy americké společnosti 20th Century Fox, evropské filmy i české filmy a věnuje se přidruženým obchodním aktivitám.
Zmínil jste se o tom, že Bontonfilm vyvíjí určitou aktivitu kolem kin. Jakou?
Domníváme se, že kina jsou klíčem k celému obchodu, kterému říkáme filmová distribuce. Bez stabilizovaných kin chovajících se v rámci daných možností obchodně se vlastně filmová distribuce dělat nedá. Já se navíc domnívám, že u nás dnes není dobrá struktura kin ani jejich systém řízení, který je nesmírně drahý. Ve chvíli, kdy mám šest set partnerů, znamená to mnoho problémů, mnoho zaměstnanců a nepružný systém. Myslím si, že je nezbytné, aby tady jako všude na světě začaly existovat sítě kin, které mají jednoho vlastníka. Společnosti, které budou mít specialisty na jednotlivé činnosti. Dělám všechno pro to, abych dokázal anebo pomohl vlivem naší firmy takovouto organizaci vybudovat anebo přinejmenším ostatní firmy vyprovokovat k tomu, aby se tímto směrem ubíraly. Nechci tím dosáhnout nějakého monopolního postavení, dokonce se domnívám, že takové společnosti by tady měly být čtyři, možná pět.
Znamená to, že Bonton chce koupit síť kin?
Nejde o to je kupovat, může jít o nájemní vztahy nebo jen o podporu jejího vytvoření. Zúčastňujeme se privatizace i konkursů, v současné době máme smlouvy asi s deseti kiny. Do budoucna přemýšlíme o tom, že by tuto aktivitu neměl vyvíjet přímo Bontonfilm, ale že by měla vzniknout pro tuto činnost dceřiná společnost, jejímiž stoprocentními vlastníky bychom ani nechtěli být, ovšem samozřejmě bychom si chtěli udržet určitý vliv.
Domníváte se, že budoucnost filmového průmyslu je ve vytvoření velkých holdingových společností s mnoha aktivitami, vystupujících zároveň jako producent, distributor a například i jako majitel sítě kin, případně televizních stanic? Je to ideál, k němuž Bonton směřuje?
Bonton k němu jen nesměřuje, už ho do značné míry i naplňuje. Já si myslím, že to je vlastně jediná perspektivní cesta. Když se podíváme na charakter velkých zahraničních společností, zjistíme, že fungují přesně na stejném principu propojení mnoha aktivit v oblasti zábavy. Není to pouze cesta americká, ale celosvětová.
Bonton ale už dnes nevyrábí žádné filmy a televizní stanici také nevlastní.
To je pravda, ale musíme si uvědomit, že tyto holdingy vznikaly v zahraničí dlouhá léta, zatímco tady se trh utváří neuvěřitelně krátkých pět let. Dříve tady byl jeden velký holding - stát - který byl rozpuštěn, a my začínáme od začátku. Podle mého názoru jsou u nás jediné dva organismy, které začínají směřovat k podobném cíli: Bonton a částečně AB Barrandov. Nevidím třetí subjekt, který by měl podobné ambice a tyto ambice byly reálné. Připravili
ZDENKA LÍKAŘOVÁ, IVAN MATĚJKA
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist