Bosenská architektura v časech Rakousko-Uherska
Na ulicích Sarajeva a dalších bosenských měst, jak zaznamenali současníci, bylo po roce 1878, kdy tuto část Balkánu ovládla rakousko- uherská monarchie, slyšet bosenštinu, němčinu, francouzštinu, angličtinu, češtinu, turečtinu, maďarštinu, albánštinu, řečtinu a dokonce i arabštinu či perštinu. Taková rozmanitost se nedala spatřit snad nikde jinde na světě. Nutně se musela odrazit i v životním slohu.
Změny mocenských a společenských poměrů na přelomu století v Bosně se projevily i v proměnách architektury a urbanismu. Svědectví o tom přináší dokumentární výstava Architektura Bosny a Hercegoviny 1878 až 1918, která je až do 14. října přístupná v Galerii Jaroslava Fragnera v Praze. Expozice vznikla ve spolupráci s Národní galerií Bosny a Hercegoviny, Obcí architektů a Rakouským kulturním střediskem. Společně s fotografickou výstavou o zkáze, kterou jednomu z výstavných bosenských měst přinesla současná tragická válka - Urbicida Mostaru, je součástí rozsáhlé kulturní akce Měsíc Bosny a Hercegoviny v České republice.
Inženýři, stavitelé a architekti, kteří do Bosny přicházeli po roce 1878 z různých koutů monarchie, měli za úkol nahradit dosavadní osmansko-balkánskou koncepci architektury a urbanismu novými západoevropskými přístupy. Islámská civilizace důsledně umisťovala veřejné a monumentální objekty v obchodním centru města, obytné stavby a čtvrti byly rozmístěny amfiteatrálně kolem centraVelký podíl na položení základů moderní architektury v Bosně a Hercegovině měli i čeští architekti, inženýři a technici, kteří byli poměrně významně zastoupeni v rakousko-uherském správním aparátu. Někteří z nich se v Bosně usadili natrvalo a zůstali tu i po roce 1918. Mezi ně patřil například moravský rodák inženýr Josef Grégr (1854 - 1939), který pracoval ve stavebních odděleních oblastních správ v Tuzle, Jajcu, Vareši, Sarajevu. Významnou stopu v Bosně zanechal architekt Karel Pařík (1957 - 1942). Mezi jeho nejznámější stavby v Sarajevu patří Obecní dům - Divadlo (1897 - 1898), evangelický kostel (1899) a Justiční palác (1911-1913).
Několik reprezentativních staveb pro Zemskou vládu v Bosně vzniklo podle návrhů Františka Blažka (1863 - 1944). Patří mezi ně hotel Neretva (1892) v Mostaru a gymnázium (1897 - 98) tamtéž, či bosenský pavilón na Tisícileté výstavě v Budapešti (1895 - 96). Zatímco Blažkovy budovy patří do historizujícího tzv. neomaurského stylu, Janem Kotěrou (1871 - 1923) navržená budova banky Slavija (1910 - 11) v Sarajevu je ukázkou odklonu od historismu a příklonu ke geometrizaci a čistým tvarům.
Mezi představitele tzv. bosenského stylu se řadí architekt Josef Pospíšil (1868 - 1918), který proti předchozímu přísnému technicismu postavil senzibilnější tvary. Mezi jeho nejznámější díla patří obchodní dům Prcic v Tuzle (1912 - 13), budova vakufu (1910) a hasičská kasárna v Sarajevu (1912 - 13). Pospíšil byl velkým milovníkem bosenského hlavního města; soubor jeho kreseb ze starého Sarajeva dnes podává působivé svědectví o dobové tváři města, o jeho dávném architektonickém dědictví.
Důležité kontakty mezi oběma zeměmi pokračovaly i po roce 1918. Na Českém vysokém učení technickém v Praze vystudovala řada architektů z jihoslovanských zemí. Někteří z nich svou tvorbu naplno rozvinuli v Bosně a Hercegovině let třicátých či v letech po II. světové válce. Mezi nimi byli i zakladatelé Technické fakulty univerzity v Sarajevu, od níž se později oddělila dnešní Fakulta architektury, která vychovala řadu moderních bosenských architektů. . Z toho vycházela i dopravní síť, složená z radiálních a kruhových ulic, daná více podmínkami terénu než geometrií. Naproti tomu rakousko-uherští plánovači dávali přednost pravoúhlé síti a míšení funkcí městského života. Neznamená to však, že po roce 1878 v Bosně nutně mizelo vše, co bylo spjaté s předchozím obdobím.
"V běžném životě, v aspektu sociologickém, kulturologickém a náboženském, se novinky, jakými jsou nový správní jazyk, nové národnostní skupiny, způsob státní správy, průmyslová výroba či školy, s ekvivalenty předchozího období nevylučovaly," říká autor výstavy Ibrahim Krzovič.
Architektura rakousko-uherského období v Bosně sestává ze tří celků. První z nich spadá do období historismu. Během let 1878 - 1989 vznikaly činžovní domy, obchodní budovy a veřejné i sakrální stavby v neorenesančním, neobarokním, neomaurském, neorománském či neogotickém slohu a rovněž v takzvaném alpsko-národním slohu.
Druhý celek sestává z objektů vzniklých v období secese (1898 až 1908). To přináší rozlet, druhou velkou vlnu výstavby, kulminující v prvních letech 20. století. Opět jsou nejpočetněji zastoupeny obchodní budovy a budovy velkých firem, institucí a bank.
Konečně třetí architektonický celek rakousko-uherského období představují objekty postavené v bosenském slohu (v letech 1908 až 1918). Ty jsou pochopitelně s ohledem na tehdejší společensko-politickou realitu (anexe, balkánské války, první světová válka) méně početné, přece se však jedná o výrazná díla. Vyznačují se kubičností budov, vysokým krovem, dřevěnými balkóny, lodžiemi, minimální přítomností ornamentů.
"Architektura rakousko-uherské epochy začala být oceňována až v novější době," říká Ibrahim Krzovič. "Přestože v celkovém architektonickém dědictví Bosny a Hercegoviny představuje poměrně krátké období - všehovšudy čtyřicet let - zanechala za sebou množství staveb prakticky ve všech městech Bosny a Hercegoviny. V těchto městech představuje rakousko-uherský vliv velmi výrazný prostorový, stylový a hospodářský fenomén." (mat)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist