Co bychom měli vědět
Turistický slovník nám usnadní orientaci
Při listování v katalogu zájezdů různých cestovních kanceláří se můžeme setkat s pojmy, které nám nejsou zcela jasné. Jde o způsob ubytování, stravování, dopravy a doprovodných služeb. V období intenzívních příprav na dovolenou se možná některým našim čtenářům hodí stručná orientace v turistickém slovníčku.
Kde budeme ubytováni?
Hotel je neznámější typ ubytovacího zařízení s odlišením v pěti kategoriích (počet hvězdiček v různých zemích však negarantuje vždy stejnou úroveň služeb). Pokoje mají sociální zařízení, v objektu je restaurace, případně kavárna a další společenské místnosti. V hotelích vyšší kategorie by měl být též bar, diskotéka, fitcentrum, bazén apod.
Penzión (ve španělsky mluvících zemích hostal) představuje menší ubytovací zařízení rodinného typu v kategorii jedné až dvou hvězdiček, pokoje jsou rovněž se sociálním zařízením. Poskytuje stravování v jednodušším stylu, někdy pouze snídaně.
Apartmá se skládá z ložnice s obývacím pokojem, ve kterém je kuchyňský kout. V ložnici jsou obvykle dvě postele a v obývacím pokoji rozkládací gauč. Některá apartmá mají dvě ložnice a umožňují společné ubytování až šesti dospělých osob. Hotel, který má k dispozici pouze apartmá, se nazývá aparthotel.
Studio - jedna místnost vybavená jako ložnice, s kuchyňským a jídelním koutem a se sociálním zařízením.
Bungalovy - samostatné objekty, postavené buď v řadě, nebo stojící samostatně v areálu. Jeden bungalov má obvykle dvě až čtyři ubytovací jednotky. Skládají se z apartmá, často jsou řešena dvoupodlažně tak, že v prvním podlaží je kuchyně, ve druhém ložnice a sociální zařízení.
Suite - složeno z obývacího pokoje a ložnice nebo jedné velké místnosti, která je mimo-úrovňově rozdělena alespoň několika schody. V hotelích bývá několik pokojů typu suite, některé hotely jsou suite typu se všemi ubytovacími jednotkami. Hotelové apartmá v současné terminologii vlastně znamená suite. Vždy je velmi drahé, jeho cena dosahuje někdy i tisíce dolarů za noc.
Hotelový resort - komplex hotelového zařízení na ohraničeném rozlehlém parkovém areálu, s bazény a sportovními hřišti. V exotických zemích bývá vstup do resortu povolen jen hotelovým hostům.
Jak se chceme stravovat?
Plná penze zajišťuje klientovi snídani, oběd a večeři, přičemž nápoje (kromě ranní kávy, čaje a džusu) obvykle nejsou zahrnuty v ceně. Při polopenzi má zákazník nárok na snídani a večeři.
All inclusive je systém, který hostům umožňuje použít veškerou stravovací a nápojovou nabídku hotelu bez dalšího placení, a to včetně druhé pozdní večeře, alkoholických i nealkoholických nápojů ve všech prostorách hotelového areálu, tedy například i v baru na pláži. Host dostane na ruku plastikový náramek, který mu nepřekáží ani při koupání v moři. S ním se může bezplatně občerstvovat během dne i noci. Tento systém, kdy "vše je zahrnuto v ceně", nabízejí zejména hoteliéři v Dominikánské republice a dalších zemích karibské oblasti.
Švédský stůl původně znamenal pouze studené občerstvení připravené na tabulích k vlastnímu výběru. Dnešní gastronomická terminologie se však přiklání k definici "samoobslužný způsob občerstvení teplým i studeným jídlem" (stejně jako bufet).
Menu si hosté vybírají podle jídelního lístku (` a la carte) a objednávají u číšníka, který je obsluhuje u stolu. Kombinovaným způsobem stravování je bufet a menu, kdy si hosté vybírají předkrm podle vlastního výběru z bufetu a číšník roznáší hlavní jídlo vybrané z jídelního lístku. V případě, že host dá přednost pouze bufetu, je jeho volba akceptována.
Jaké doprovodné služby?
Transfer je přeprava cestujících z letiště do hotelu nebo jiného ubytovacího zařízení a zpět. Mnohé hotely poskytují tuto službu svým hostům zdarma.
Info koktejl se koná v hotelové hale či jiné společenské místnosti. Průvodce při něm seznámí klienty s cílovou oblastí, možnostmi fakultativních výletů, pronájmem automobilů a podobně.
Průvodcovský servis zahrnuje přivítání klienta na letišti, zajištění dopravy do rezervovaného hotelu a info koktejl, který se koná buď tentýž, nebo následující den. V rámci servisu průvodce dvakrát až třikrát týdně navštěvuje hotel, v něm jsou klienti ubytováni. Po skončení pobytu jim zajistí přepravu na letiště a rezervaci míst v letadle. Na tuto službu nemají nárok turisté, kteří si v cestovní kanceláři koupí pouze letenku bez pobytu.
Připravila ALENA DRÁBOVÁ (s využitím informací cestovní kanceláře Fischer)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist