Zprivatizovaná Jawa začíná vyrábět vlastní motory
[*] Už v příštím roce by se hospodaření výrobce motocyklů mělo dostat z červených čísel
Po třech desítkách let, kdy Jawa, náš nejznámější výrobce motocyklů, odebírala pro své stroje motory od jiných firem, finišují v Týnci nad Sázavou přípravy na rozběh sériové montáže dvoudobých motorů o objemu 350 cm3. "V příštím měsíci bychom chtěli v naší nové motorárně začít s výrobou," říká Josef Mrva, ředitel a. s. Jawa. Až dosud dodávala Jawě motory strakonická ČZ-Cagiva, dceřiná společnost a. s. ČZ. Vyhrocené vztahy ČZ a její dceřiné společnosti však přiměly Jawu a jejího stoprocentního majitele - společnost Jihostroj Velešín - k zásadnímu kroku: po dohodě s firmou ČZ-Cagiva od ní odkoupila kompletní technologii (na sedm desítek strojů, přípravky, nástroje, měřidla) a přenesla ji do Týnce.
V letošním i příštím roce bude Jawa i nadále obsazovat "své" tři kubatury: motory 350 cm3 bude vyrábět sama, 250 cm3 jí bude dodávat pražská Technometra a motor 50 cm3 nakupuje od slovinské firmy Tomos. "V Jawě se také stále pracuje na projektu čtyřtaktního motoru 400 až 500 cm3," říká Jiří Gerle, generální ředitel a. s. Jihostroj Velešín (okr. Český Krumlov), který před několika měsíci zvítězil ve veřejném výběrovém řízení a za 1,4 miliónu Kč získal 100 procent akcií Jawy. Kritická ekonomická situace vysoce zadlužené Jawy, která při základním jmění 136 miliónů Kč vykazuje vlastní jmění řádově minus 150 miliónů Kč, však podle J. Gerleho nedovolí v nejbližších dvou letech zásadněji inovovat výrobní program. "Letos a příští rok musíme Jawu především stabilizovat. Půjdeme cestou jednání s věřiteli, získávání výhodných úvěrů pro zvýšení výroby, zbavíme se i některých pro Jawu neefektivních provozů."
Restrukturalizace podniku bude podle odhadů vedení Jawy znamenat mj. snížení počtu zaměstnanců z dnešních zhruba 950 asi o třetinu. "Předpokládáme však, že většina z nich automaticky přejde do stavu nových majitelů provozů, které chceme odprodávat," říká J. Mrva.
Jawa vloni vyrobila 8600 motocyklů a skončila se ztrátou 90 miliónů Kč. "Také v letošním roce Jawa ještě skončí v minusu, v roce 1997 bychom však už chtěli vykázat tzv. černou nulu," říká J. Gerle. Limitní hodnotou ekonomicky rentabilní produkce je výroba asi patnácti tisíc motocyklů. "I když naše třistapadesátka není již nijak moderní, máme už teď podchycené zahraniční trhy, které v příštích letech budou odebírat minimálně sedm tisíc motocyklů," tvrdí J. Mrva. Nejsilnějšími teritorii Jawy jsou latinskoamerické a arabské země. Český a slovenský trh je podle odhadů Jawy schopen absorbovat pouze asi 1500 jejich strojů ročně.
MARTIN HEJRAL
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist