GALERIE
Světelné básně moderny
Před sto lety se v Kutné Hoře, v domě čp. 495, narodil Zdeněk Antonín Pešánek, jeden z nejoriginálnějších tvůrců meziválečné avantgardy, sochař a architekt. Vystudoval odbornou sochařskokamenickou školu v Hořicích (1914 - 1917, u Quido Kociana) a Akademii výtvarných umění v Praze (1919 - 1923, u Jana Štursy). Jako student projevoval smysl pro výraznou plastičnost, postupně se však vzdálil klasickému pojetí tvaru. Tradiční materiály vystřídalo elektrické světlo a pohyb, zvuk a barva. Zdeněk Pešánek se stal průkopníkem kinetického umění: dávno před tím, než byl tento pojem naplněn módním obsahem. Kinetismu dokonce věnoval stejnojmenný spisek z roku 1941.
Pešánkovy projekty byly pochopitelně finančně i technicky náročné. Proto mnohé z nich zůstaly jen pouhými modely či studiemi. Takový byl osud jeho Pomníku padlým letcům z 20. let či architektonické úpravy pražských ostrovů se světelně kinetickou plastikou z let padesátých. To málo, co se podařilo realizovat, bralo rychle za své. Buď kvůli nepochopení, nebo špatné údržbě: tak dopadla světelně kinetická plastika na Edisonově transformační stanici v Jeruzalémské ulici v Praze (1930). Či kvůli dočasnosti projektu: v roce 1937 Pešánek vytvořil Fontánu československého lázeňství pro náš pavilón na Světové výstavě v Paříži. Jak připomíná historik české výtvarné avantgardy Jaroslav Anděl, viděl Pešánek v nových médiích "báseň moderního života".
Kutná Hora si nyní připomíná život, dílo i odkaz svého rodáka dvoudílnou expozicí Pocta Zdeňku Pešánkovi. Místní Galerie Felixe Jeneweina za pomoci lounské Galerie Benedikta Rejta shromáždila dobové dokumenty - například Pešánkovy architektonické návrhy určené právě pro Kutnou Horu, fotografie, přípravné studie, xerokopie.
Ve Vlašském dvoře souběžně vystavují dva autoři, kteří v mnohém na opomíjené Pešánkovo úsilí navazují - sochař Pavel Opočenský a mistr světelných instalací Stanislav Zippe. V druhé části expozice, v sankturinovském domě, vystavují tři umělci z Nového sdružení pražských výtvarníků své práce oblasti užité tvorby, sklářství, textilního výtvarnictví i volné malby. Celá výstavní kolekce potrvá do 30. srpna. (im)
Několik dochovaných ukázek tvorby Zdeňka Pešánka vlastní Národní galerie v Praze. Ve Veletržním paláci je k vidění například Torzo z roku 1936: objekt vytvořený z umělé hmoty, skla, neónu, žárovky a dalších materiálů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist