"Probíjení" trolejbusů v Plzni a Brně prý zavinily neudržované silnice měst
[*] Většina dopravních podniků si údajně na trolejbusy nestěžovala
[*] Výrobce Škoda Ostrov hledá cesty, jak zvýšit ochranu cestujících
Řidiči dopravních podniků podle informací HN často neměří izolační stav trolejbusů, které mají provádět před každým vyjetím na trasu. Vozy mají také často odpojen indikátor hlídající stav izolace, který výrobce trolejbusů Škoda Ostrov instaluje do vozů od roku 1991, i když není předepsán drážními normami. V případě, že napětí na karosérii překročí 50 V, musí řidič vůz vyklidit a odpojit jej od zdroje. "Není-li vůz v dobrém technickém stavu, může kontrolka řidiče obtěžovat," řekl technický náměstek Škody Ostrov Vilém Týc.
Dalším problémem jsou myčky a sušičky vozů, které jsou v Plzni a Brně ve velkých mrazech mimo provoz a trolejbusy pak vyjíždějí na trať nadměrně znečištěné, což výrazně snižuje jejich izolační vlastnosti. Dalších deset dopravních podniků, které mají trolejbusy a zajišťují jejich denní mytí a vysušování, se údajně s problémy nesetkaly. Podle ředitele Škody Ostrov Jiřího Juránka i podle rozhodnutí Drážního úřadu odpovídají trolejbusy normám a jsou konstrukčně vyhovující. Příčinou probíjení elektřiny, která během ledna poranila v Plzni a Brně sedm lidí, je prý extrémní množství soli na neudržovaných městských silnicích. V případě téměř kalamitních podmínek je podle Juránka nutné, aby řidiči řádně vozy myli a měřili izolační pevnost vícekrát v průběhu dne.
"Trolejbus je elektrické vozidlo," říká Juránek. "Když bude mít vyhovující izolační stav, může jezdit na jakémkoli terénu. Solí se už 15 let a nikdy se nic nestalo." Dalším problémem v Plzni, Brně a Ostravě je napájení trolejbusového i tramvajového vedení z jedné měnírny, což vzhledem ke stáří trolejbusů a neudržovaným trasám zvyšuje nebezpečí probíjení elektřiny.
Dvojitá izolace kovových částí motoru a elektrických rozvodů trolejbusů vyrobených ve Škodě Ostrov je nejdůležitější ochranou před probíjením elektřiny a zcela vyhovuje platným normám. Pro zajištění vyšší ochrany cestujících zvažuje výrobce tři kroky. Dovybavit vozy vyrobené před rokem 1991 automatickými hlídači izolace a prvkem na vypínání některých elektrických obvodů ve stanicích, dále zvýšit těsnost skříní a nově upravit dveřní prostor.
Veškeré problémy s probíjením se týkaly vozů 14 a 15 Tr, které firma vyrábí už 14 let. U nových typů 21 (sólo vozy) a 22 Tr (kloubové), které už jsou od konce loňského roku schváleny pro provoz v ČR, je 80 procent elektrické výzbroje (kromě trakčního motoru) ve střeše. První dva už nakoupila Ostrava a nyní firma dokončuje další dva vozy pro Hradec Králové.
VÁCLAV PROKŠ
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist