Program na podporu výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury


Podmínky pro rok 1997

Stát chce podpořit bytovou výstavbu tak, aby zajišťovala nabídku volných bytů, náhradu jejich přirozeného úbytku, zvyšování standardu bydlení a jejich dostupnost pro nejširší vrstvy obyvatelstva.
Cílem podpory je :
Vytvořit podmínky pro oživení výstavby nájemních bytů pro řešení naléhavých potřeb bydlení v obcích.
Výstavbou technické infrastruktury rozšířit nabídku vhodných zainvestovaných pozemků, a tím stimulovat zahajování výstavby nových bytů ve všech formách.
Investorem stavby je obec nebo sdružení investorů, v němž má obec rozhodující vliv na splnění podmínky zajištění 20 let nájemního bydlení a věcně usměrňovaného nájemného ve smyslu § 6 vyhlášky č. 176/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů (vkladem obce mohou být např. vhodné pozemky, finanční prostředky získané prodejem bytového fondu, státní dotace apod.).
Podpora bude na základě smlouvy mezi investorem a příslušným okresním úřadem ze státního rozpočtu vyplacena zálohově a poté vyúčtována. Žádosti jednotlivých obcí o státní podporu budou postoupeny Ministerstvu pro místní rozvoj prostřednictvím příslušného okresního úřadu , který k žádosti připojí své vyjádření z hlediska naléhavosti potřeby v dané lokalitě. V případech, kdy byly ministerstvu předány žádosti po vyhlášených termínech v roce 1996, je nutné, aby obce požádaly příslušný okresní úřad o dodatečné zařazení do seznamu nových akcí, a to do 30. 4. 1997.
Žádosti, které byly řádně podány v loňských termínech a nebudou doplněny všemi potřebnými doklady do 10. 6. 1997, budou vyřazeny.
Státní finanční podpora a její výše je nenároková.

A. Základní podmínky získání účelově vázané dotace na uvedené účely :

- žádost podaná prostřednictvím okresního úřadu

B. Doplňující náležitosti:

- doložení vlastních finančních zdrojů ( zdrojem je rozpočet obce , úvěr, sdružené finanční prostředky )
- informace o připravenosti stavby ( zpracovanou územně plánovací dokumentaci [ ÚPD ] nebo urbanistickou studii, která je závazným podkladem pro ÚPD , rozpočet stavby )
- doklad o vlastnictví domu , pozemku, popř. doklad o vypořádání právních vztahů k pozemku, je-li vlastník stavby odlišný od vlastníka pozemku
- vyplněný registr investic RI 80/97.

C. Jednotlivé druhy dotací

1) Dotace maximálně 320 tis. Kč na jednu bytovou jednotku je určena na nájemní byty a zahrnuje:
novostavby
půdní vestavby
půdní nástavby
rekonstrukce nebytových prostor, které nikdy bytem nebyly, na bytové prostory
2) Dotace maximálně 200 tis. Kč na jednu bytovou jednotku je určena na rekonstrukce bytových, dlouhodobě prázdných, minimálně 5 let neužívaných bytových prostorů (ubytoven, hotelů, domů apod.)
3) Dotace maximálně 50 tis. Kč na jednu budoucí bytovou jednotku je určena na technickou infrastrukturu. Podpora výstavby technické infrastruktury se vztahuje na zainvestování nezastavěných pozemků pro následnou bytovou výstavbu a na přípojky, které nemůže hradit správce sítí. Technickou infrastrukturou se rozumí technické vybavení území, určeného pro bytovou výstavbu, t.j. inženýrské sítě, kanalizace a pozemní komunikace.
Souběh žádostí o dotaci na nájemní bydlení a na technickou infrastrukturu na stejnou akci je možný.
Státní podpora může činit maximálně 50 % investičních nákladů u jednotlivých akcí.
Pokud proběhla kolaudace a žádosti dosud nebylo vyhověno, dotace již nemůže být přiznána.
Při porušení smluvních podmínek bude státní dotace vrácena do státního rozpočtu.

Současně musí žadatel akceptovat tyto podmínky :

1. Maximálně věcně usměrňované nájemné v takto získaných bytech bude vyměřeno podle § 6 vyhlášky č. 176/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
2. Objekt po dobu 20 let od kolaudace bude užíván k trvalému nájemnímu bydlení (řešeno formou zástavního práva k nemovitosti, zástava ve výši státní dotace).
3. V případě, že se bude obec na investici podílet jen 50 % a méně (sdružení investorů), bude zabezpečen vliv obce na obsazování bytů a na stanovení výše nájemného zřízením věcného břemene (zápisem do katastru nemovitostí) opravňujícího obec k rozhodování v těchto věcech.

Časový harmonogram :

- žádosti se základními údaji ( vyplněnou tabulku MMR ) musí obce podat do 30. 4. 1997 na příslušný okresní úřad,
- žádosti budou průběžně vyřizovány po doplnění všech náležitostí,
- žádosti, které budou podány po 30. 4. 1997, nebudou v roce 1997 vyřizovány,
- doplňující náležitosti žádosti mohou být doplněny dodatečně, nejpozději však do 31. 10. 1997. Žádosti, které nebudou doplněny do 31. 10. 1997, budou vyřazeny.
S S

I. Účel :

K podpoře úsilí vlastníků domů a bytů o zlepšení stavu dosavadního bytového fondu a jako pomoc k odstraňování jeho zanedbanosti je ve státním rozpočtu určena finanční částka, z níž se poskytují půjčky účelovým fondům obcí a měst. Tyto fondy slouží jako dlouhodobý zdroj poskytování úvěrů vlastníkům bytového fondu.
Pomoc státního rozpočtu spočívá v poskytnutí návratné finanční výpomoci - bezúročné půjčky obci podle ustanovení § 5 odst. 3 b) zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice. Státní půjčka umožňuje poskytovat zvýhodněné úvěry majitelům obytných budov a bytů. Prostředky určené na uvedené účely budou následně posilovány o splátky dříve použitých prostředků.

II. Podmínky pro poskytování státní půjčky:

1. Státní půjčka, poskytnutá obci, je splatná jednorázově do 10 let od jejího poskytnutí. Neoprávněně použité nebo zadržené prostředky státního rozpočtu včetně sankcí jsou obce povinny odvést do státního rozpočtu v souladu s § 30 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.
2. Z prostředků státní půjčky bude obcí vytvořen účelový fond (dále jen fond), jehož prostředky budou vedeny na samostatném účtu u peněžního ústavu.
3. Obec může prostředky fondu použít pouze v souladu se schváleným programem rozvoje územního obvodu obce a stavebními předpisy:
a) vlastníkům obytných budov a bytů na poskytnutí účelově vázaných úvěrů k úhradě nákladů na opravy a modernizaci bytového fondu, popř. na v té souvislosti prováděné stavební práce (např. nástavba dalšího bytu, připojení opravovaného domu na technické sítě), s podmínkou, že vlastník domu nebo bytu půjčku splatí obci nejpozději do 3 až 8 let (podle rozhodnutí obce) a úvěr bude úročen v rozmezí 3 až 7 %,
b) k úhradě nákladů na opravy a modernizaci obecního bytového fondu, popř. na v té souvislosti prováděné stavební práce (např. nástavba dalšího bytu, připojení opravovaného domu na technické sítě), za podmínky vrácení použitých prostředků zpět do fondu,
c) na úhradu nezbytných nákladů souvisejících s vedením samostatného, popř. samostatných účtů u peněžního ústavu.
Na financování oprav a modernizace vlastního bytového fondu je obec oprávněna použít maximálně 80 % prostředků poskytnutých ve formě státní půjčky. Výjimečně lze překročit tento limit v případě, že ostatní vlastníci prokazatelně neprojevili o poskytnutí úvěru zájem.
4. Příjmem fondu používaného podle bodu 3. musí být (kromě státní půjčky podle bodu 1.):
a) splátky půjček poskytnuté obcí vlastníkům obytných budov a úrokové výnosy z nich,
b) částka z rozpočtu obce, odpovídající objemu prostředků vyčerpaných na opravy a modernizaci obecního bytového fondu zvýšená o 3 %,
c) nejméně 50 % výnosů z prodeje obytných domů a bytů z majetku obce od roku následujícího po vydání obecně závazné vyhlášky (viz bod 6.) a všechna další léta do doby splacení státní půjčky (tato podmínka se považuje za splněnou i v případě, že výnos z prodeje obytných domů a bytů je využit k financování nové bytové výstavby).
5. Příjmem fondu jsou dále dotace a případné výpomoci z rozpočtu okresního úřadu na uvedené účely a dále prostředky, které obec určí ve své vyhlášce. (Např. dary a případné výpomoci z prostředků sponzorů, výnos místních poplatků za zábor veřejného prostranství, je-li povolen v souvislosti se stavební činností apod.).
6. Postup pro poskytování úvěrů vlastníkům obytných budov obec upraví podrobněji obecně závaznou vyhláškou.
Vyhláška musí obsahovat:
- účely (tituly), na které je možno úvěr od obce získat,
- maximální výši úvěru,
- úrokovou sazbu,
- lhůtu splatnosti,
- zajištění vrácení úvěru,
- pravidla výběrového řízení se zájemci o tyto úvěry,
- podmínku dodržení stavebních předpisů a bezodkladného vrácení celého úvěru při jejich porušení, popř. další podmínky uplatňované peněžními ústavy (např. pojištění úvěrované nemovitosti),
- peněžní ústav, jehož prostřednictvím budou prostředky čerpány.
Vyhláška určí výši podílu z celkového objemu prostředků fondu, který bude použit na poskytování úvěrů soukromým vlastníkům obytných budov, popř. vlastníkům bytů.
Jedno vyhotovení obecně závazné vyhlášky v platném znění obec zašle Ministerstvu pro místní rozvoj na vědomí.
7. Prostředky státní půjčky lze použít až po nabytí účinnosti vyhlášky obce a po uzavření smlouvy s peněžním ústavem.
8. Obec podá Ministerstvu pro místní rozvoj do 31. ledna každého následujícího roku informaci o způsobu využití státní půjčky, resp. fondu (vlastní bytový fond, účelové úvěry vlastníkům), počtu objektů, jichž se oba typy využití prostředků fondu týkaly a bytů v nich (opravených či zmodernizovaných, zřízených např. nástavbami), průměrnou částku půjčky na byt a zkušenosti s využíváním této formy pomoci.
9. Obytnou budovou se pro účely těchto zásad rozumí budova splňující podmínky uvedené v ČSN 734301 Obytné budovy.

Postup při uplatnění žádostí o státní půjčku:

Obce podají požadavky prostřednictvím svého příslušného okresního úřadu.
Okresní úřad požadavky se svým vyjádřením postoupí Ministerstvu pro místní rozvoj nejpozději do 30. 4. 1997.
Ministerstvo pro místní rozvoj požadavky posoudí do 31. 5. 1997.
Minimální výše státní půjčky do fondu obce je 300 000 Kč v jednom kalendářním roce.
Maximální výše státní půjčky do fondu obce nesmí přesáhnout 500 Kč na jednoho obyvatele obce, resp. 300 Kč na 1 obyvatele v obci nad 3000 obyvatel, v jednom kalendářním roce (počtem obyvatel se rozumí stav k 1. 1. 1996).
S S

Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen "MMR") po projednání s Ministerstvem financí (dále jen "MF") stanoví pro poskytování účelových dotací obcím z rozpočtové kapitoly MMR v rámci Programu obnovy venkova (dále jen "POV") následující zásady:

Část A

Obecná část
:A 1. Vznik, obsah a řízení POV
1. POV věcně navazuje na Program obnovy vesnice projednaný vládou České republiky dne 29. května 1991.
2. POV zásadně předpokládá participaci obyvatel venkova, občanských spolků a sdružení při obnově své obce v souladu s místními tradicemi a je zaměřen na hospodářský rozvoj obcí, stavební obnovu obytných a hospodářských objektů, obnovu a výstavbu občanské vybavenosti, technické infrastruktury a péči o krajinu.
3. Poskytování účelových dotací v rámci POV na rok 1997 zabezpečuje MMR ze své rozpočtové kapitoly - v rámci závazného ukazatele "Dotace obcím". Pro posouzení žádostí obcí a zpracování návrhu na poskytnutí účelových dotací ustavilo MMR meziresortní řídicí komisi POV. Komise je složena ze zástupců MMR, MZe, MŽP, MK, MF, Svazu měst a obcí, Spolku pro obnovu venkova a poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR - zástupců zemědělského výboru, rozpočtového výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
A 2. Obecné zásady pro poskytování účelových dotací (dále jen "dotace")

A 2. 1. Podmínky pro poskytnutí dotace

1. Dotaci lze poskytnout na základě písemné žádosti obce. Žadatelem může být obec, jejíž přihláška do Programu obnovy vesnice byla již dříve potvrzena územně příslušným okresním úřadem (zpravidla referátem regionálního rozvoje).
2. Na poskytnutí dotace není právní nárok; jejím poskytnutím se nezakládá ani nárok na poskytnutí další dotace z rozpočtu MMR, jiných zdrojů státního rozpočtu nebo státních fondů v případě, že dotovaná akce bude pokračovat v dalších létech.
3. Dotace je přísně účelová a její čerpání je vázáno jen na financování akce, na kterou byla poskytnuta. Poskytuje se zálohově a podléhá zúčtování se státním rozpočtem za rok 1997 podle rozpočtových pravidel republiky.
4. Příjemce dotace musí při čerpání dotace postupovat v souladu s příslušnými zákony a obecně závaznými předpisy. Výběr dodavatele musí být proveden v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
5. Postup, lhůty a formuláře žádostí o poskytnutí dotace stanoví MMR.

A 2. 2. Základní kritéria pro poskytnutí dotace

1. Velikost obce nebo její místní části (sídla).
2. Právně relevantní závazek obce o výši její účasti na financování dotované akce.
3. Poloha obce.

A 2. 3. Postup při rozhodování o poskytnutí dotace obci

O poskytnutí dotace rozhoduje MMR na základě návrhu řídicí komise POV, která je oprávněna navrhnout pro běžný rok zpřesnění kritérií pro posuzování žádostí obcí v závislosti na výši schválených rozpočtových prostředků v rámci závazného ukazatele "Dotace obcím" v kapitole MMR a celkovém počtu žadatelů.

A 2. 4. Odpovědnost příjemce dotace

1. Příjemce dotace je povinen poskytnuté prostředky státního rozpočtu použít jen v daném rozpočtovém roce a k účelu, na který mu byly poskytnuty.
2. Použití poskytnuté dotace podléhá kontrole ze strany územních finančních orgánů. V případě, že příjemce nepoužije dotaci k účelu, na který mu byla poskytnuta, vystavuje se sankcím podle § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., rozpočtová pravidla republiky, ve znění pozdějších předpisů.
3. Pokud příjemce dotace poskytnuté rozpočtové prostředky nevyčerpá v běžném roce, odvede jejich zůstatek do státního rozpočtu.

A 2. 5. Postup při účtování dotace

1. Obce účtují poskytnuté dotace v souladu s účtovou osnovou a postupy účtování pro rozpočtové a příspěvkové organizace a obce.
2. Příjemce dotace, kterému byla poskytnuta dotace ve výši určitého procenta (podílu) z nákladů realizované akce, prokazuje v účetnictví výši nákladů na dotovanou činnost.

Část B

Zvláštní část
B 1. Dotace na akce místních programů obnovy vesnice
Dotační titul 1
Obnova a údržba venkovské zástavby a občanské vybavenosti
1. radnice
2. školy
3. mateřské školy
4. tělovýchovná zařízení
5. kulturní zařízení
6. zdravotnická zařízení
7. zařízení sociální péče
8. obytné budovy
9. hasičské zbrojnice
10. požární nádrže
11. sakrální stavby
12. hřbitovy
13. čekárny na zastávkách hromadné dopravy
14. drobná architektura
Na obnovu a údržbu uvedených stavebních objektů lze poskytnout dotaci ve výši: maximálně 50 % nákladů akce v roce 1997; v případě obnovy objektů zapsaných v Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek maximálně 60 % nákladů akce v roce 1997; u obcí s méně než 500 obyvatel a akcí o celkových nákladech do 200 tis. Kč maximálně 60 % nákladů akce v roce 1997.
Dotační titul 2
Komplexní úprava veřejných prostranství
V rámci tohoto dotačního titulu lze poskytnout dotaci ve výši: maximálně 30 % nákladů akce v roce 1997; v případě vesnických památkových rezervací a zón maximálně 50 % nákladů akce v roce 1997; u obcí s méně než 500 obyvatel a akcí o celkových nákladech do 200 tis. Kč maximálně 60 % nákladů akce v roce 1997.
Dotační titul 3
Obnova a zřizování veřejné zeleně
K uvedenému účelu lze poskytnout dotaci ve výši: maximálně 50 % nákladů akce v roce 1997; u obcí s méně než 500 obyvatel a akcí o celkových nákladech do 200 tis. Kč maximálně 60 % nákladů akce v roce 1997.
Dotační titul 4
Rekonstrukce místních komunikací, výstavba cyklistických a pěších stezek, rekonstrukce a výstavba veřejného osvětlení
Na tyto účely lze poskytnout dotace ve výši: až 30 % nákladů akce v roce 1997 maximálně do výše 500 tis. Kč; u obcí s méně než 500 obyvatel a akcí do 200 tis. Kč maximálně 60 % nákladů akce v roce 1997.

B 1. 1. Podmínky a kritéria pro poskytnutí dotací podle dotačních titulů 1 až 4

1. Dotovanou akcí je pořizován výlučně majetek obce.
2. Obec nebo její místní část (sídlo), ve které má být akce realizována, má zpracovánu urbanistickou studii nebo územní plán (postačí v konceptu).
3. Pro obec nebo její místní část (sídlo), ve které má být akce realizována, byl zpracován a obecním zastupitelstvem schválen místní program obnovy vesnice, obsahující minimálně:
a) seznam akcí místního programu obnovy vesnice na úseku osvětových, kulturních a společenských akcí, akcí k rozvoji hospodářství, akcí k zachování, obnově a udržování venkovské zástavby, akcí k úpravě veřejných prostranství, zkvalitnění občanské vybavenosti a technické infrastruktury a akcí k ochraně a obnově kulturní krajiny, minimálně pro zbývající časový úsek volebního období současného obecního zastupitelstva (v tomto seznamu jsou zařazeny všechny realizované akce, tedy nejen ty, na které obec žádá dotaci ze státního rozpočtu);
b) předpokládanou výši nákladů a úvahu o způsobu finančního zajištění a postupu realizace jednotlivých akcí místního programu obnovy vesnice.
4. Dotace se poskytuje na základě žádosti, kterou obec podává prostřednictvím územně příslušného okresního úřadu MMR na formuláři "Žádost o poskytnutí dotace v rámci Programu obnovy venko va v roce 1997 (akce místního programu obnovy vesnice)".
5. Obec může požádat o dotaci maximálně na tři akce v běžném roce, kdy minimální výše dotace na jednu akci činí 25 tis. Kč a maximální výše dotace na všechny akce 1 mil. Kč.
6. Je vyloučeno požadovat dotaci na akce, které mohou být dotovány z jiných dotačních titulů (programů) státního rozpočtu nebo státních fondů. Z těchto důvodů nebudou v roce 1997 v rámci POV dotovány akce, jejichž předmětem jsou vodovody, kanalizace a ČOV, dále výstavba nových bytů se související infrastrukturou, řešení odpadového hospodářství, akce komunální ekologie, které lze podpořit z prostředků Státního fondu životního prostředí, z programů péče o krajinu a revitalizace říčních systémů, případně v rámci programů státní podpory snižování paliv a energií.
7. Přednostně budou poskytovány dotace na akce týkající se objektů zapsaných v Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek a na akce situované do vesnických památkových rezervací a zón.
8. Na realizaci akce musí být v roce 1997 garantována obcí taková výše jejího podílu na financování akce, aby spolu s poskytnutou dotací ze státního rozpočtu bylo finančně kryto 100 % nákladů akce v tomto roce.
9. Podíl obce může být zčásti tvořen dodávkou vlastního materiálu a dobrovolnou prací občanů. Finanční hodnota takovéhoto podílu obce se prokazuje znaleckým posudkem.

B 2. Dotace pro zpracování urbanistických studií a územních plánů

Dotační titul 5
Zpracování urbanistických studií a územních plánů
Na tyto účely lze poskytnout dotaci ve výši: až 1/3 nákladů na pořízení průzkumů, rozborů a konceptu územního plánu sídelního útvaru; u vesnických památkových rezervací a zón až do výše nákladů s tím, že výše dotace bude stanovena na základě orientačního výpočtu nákladů na pořízení předmětné dokumentace.

B 2. 1. Podmínky a kritéria pro poskytnutí dotace dle dotačního titulu 5

1. Dotaci lze poskytnout na zpracování průzkumů, rozborů a urbanistických studií, případně konceptů územních plánů (dále jen "územní dokumentace"), pokud tato územní dokumentace nebyla pořízena po 1. 7. 1992 (tj. ke dni účinnosti zákona č. 262/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu) a práce na ní nebyly v době podání žádosti zahájeny.
2. O dotaci v rámci dotačního titulu 5 obec nemůže žádat v případě, že v rámci POV již obdržela dotaci na akce místního programu obnovy vesnice.
3. Dotace se poskytuje na základě písemné žádosti obce podané územně příslušnému okresnímu úřadu, který obdržené žádosti za celý okres souhrnně předloží MMR na tiskopise "Žádost o poskytnutí dotace v rámci programu obnovy venkova v roce 1997 (urbanistické studie a územní plány)".
4. Na pořízení územní dokumentace musí být v roce 1997 zajištěno podílové financování z rozpočtů příslušných okresních nebo pověřených obecních úřadů, případně z rozpočtů dotčených obcí, minimálně ve výši přiznané dotace.
5. Přednostně budou uspokojeny žádosti obcí s méně než 500 obyvateli a obcí s méně než 1000 obyvatel, které žádají dotaci pro místní části obce (sídla) s méně než 500 obyvateli.
6. Dále budou mít přednost žádosti obcí:
s vesnickými památkovými rezervacemi či zónami;
na jejichž správním území jsou navrženy dosud neexistující části regionálních územních systémů ekologické stability;
v nichž byly zahájeny komplexní pozemkové úpravy.

B 3. Dotace na podporu vzdělávání a poradenství

Dotační titul 6
Projekty obcí na vzdělávání a poradenství v oblasti rozvoje venkova a obnovy vesnice

B 3. 1. Podmínky a kritéria pro poskytnutí dotace dle dotačního titulu 6

1. Dotace se poskytuje na základě písemné žádosti obce podané MMR , ke které obec připojí: stručný popis navrhované činnosti, časový harmonogram a rozpočet projektu.
2. Dotaci lze poskytnout pouze na projekty zaměřené na vzdělávání a poradenství v oblasti rozvoje venkova a obnovy vesnice přesahujících možnosti i potřeby obce, zpravidla regionálního, ale i celostátního významu (např. školy obnovy venkova, pečovatelé-poradci pro více obcí zapojených do POV atp.).
3. Na realizaci projektu musí být zajištěno podílové financování z rozpočtů obcí nebo účastníků vzdělávacích akcí ve výši 30 % nákladů v roce 1997.
4. Účinnost projektu bude posuzována z hlediska počtu zapojených obcí a současně z hlediska přínosu projektu na změnu situace v jednotlivých regionech.
5. Přednostně budou poskytovány dotace na projekty obcí, které již prokázaly vlastními aktivitami kvalitní výsledky při obnově své obce, a dále projekty, které jsou součástí mezinárodní spolupráce v oblasti rozvoje venkova a obnovy vesnice.

Podle těchto zásad se postupuje ode dne jejich podpisu.
V Praze dne 25. března 1997