Účetnictví a správa daní vyžadují stále vyšší náklady

Daňová legislativa je značně nepřehledná (2)

* Složitost současného a daňového systému nutí řešit desítky vazeb a jejich změn. Novou koncepci moderního informačního systému by měl zpracovat tým odborníků - zkušených praktiků i fundovaných teoretiků.
Před týdnem jsme tady upozornili na některé potíže, které v praxi vyvolává současný právní režim účetnictví a daní. Nutno dále uvést, že v důsledku toho musí management firem, právní, účetní, daňoví, ekonomičtí pracovníci a vlastníci firem i pracovníci státní správy v terénu řešit řádově desítky vazeb a jejich změn. Potýkají se s rozložením problematiky zejména do obchodního, občanského, účetního a daňového, devizového a celního legislativního okruhu. Jsou zavalováni rychle zaváděnými synonymy a homonymy, mnohdy neprecizně definovanými odbornými termíny. Jsou vystavováni denním stresům z rozdílných výkladů zákona, z častých platebních termínů, ze složitých nelogických výkazů, z chybné interpunkce a nečeské češtiny rozvláčných legislativních textů a zejména z nedostatečné strukturálnosti a algoritmizovatelnosti těchto textů. Přitom normální, vyškolený jedinec souběžně zvládá řešit kolem 120 vazeb.

Stále nové verze

Tyto všechny okolnosti denně neúměrně zatěžují tisíce pracovníků a samoúčelně zvyšují režijní náklady státu, podniků i občanů při zajišťování souvisejících činností. Vynucují si náklady na nákup četné odborné literatury, informačních databází, softwaru a jejich nových verzí, Sbírky zákonů, Finančního zpravodaje a ostatních periodik, přičemž tyto investice neobyčejně rychle zastarávají. Tisknou se řádově statisíce nákladných tiskopisů s malou životností a s chybami. V roce 1995 stálo jedno číslo Finančního zpravodaje průměrně 23 Kč, v roce 1996 již 40 Kč.
Nedokončený legislativní moloch nutí pracovníky praxe, aby nakupovali v průběhu roku četná školení k jednotlivým zákonům, úpravám a jejich výkladům. Ceny za tato komerčně organizovaná školení poskytovaná různými agenturami, sdruženími, poradci, mnohdy s účastí pracovníků Ministerstva financí i správce daně, progresívně rostou v závislosti na rozsahu a složitosti legislativních úprav detailů. I z běžného poskytování cestovních náhrad se dá udělat celoživotní drahé přednáškové hobby. V letošním roce se ceny školení v délce do pěti hodin pohybuje v Brně na jednu osobu kolem 600 až 900 Kč.
Legislativa nutí tvůrce a dodavatele softwaru pro řízení podniků a zejména softwaru pro vedení účetnictví a správu daní do nekonečných nákladných úprav softwaru, do příprav nových verzí, které musí opět zaplatit dodavatel a odběratel softwaru.

Dojde ke zjednodušení?

Takto stát odčerpává značné náklady na státní správu, ale zvyšuje i náklady ostatních subjektů a časově je neúměrně zatěžuje. Domníváme se, že toto není tržní chování, kdy je potřeba dbát na účelnost vynakládání nákladu a jejich návratnost.
Poslanec pan Michal Frankl, bývalý náměstek MF, uvedl, že vidí zefektivnění daňové soustavy v nutnosti udržet dobré výběrčí daní ve státní správě. Náklady na mzdy pracovníků státní správy jsou však dalšími náklady daňových poplatníků, právnických a fyzických osob a i na tyto náklady musí někdo vydělat.
Informace o další přípravě změn účetní a daňové legislativy s opětnou účastí některých osob na úkolu vyvolávají pochybnost, zda další úpravy budou znamenat podstatný, nový koncepční přístup směrem ke zjednodušení. Zda konečně dojde k vytvoření moderního strukturovaného a algoritmizovaného informačního systému, který by všem umožnil nalézt legislativní rámec jejich každodenních praktických případů bez zbytečných časových a finančních nákladů.

Úkol pro odborníky

Příprava koncepce legislativy nemůže být svěřena uzavřené skupině lidí, pohybujících se v ohraničeném prostředí. Náročnost úkolu a závažnost dopadů legislativy do denní práce tisíců různých pracovníků a organizací vyžaduje, aby tento úkol řešil otevřený, profesionálně vedený tým pracovníků různých oborů, složený ze zkušených praktiků i fundovaných teoretiků. K řešení úkolu je potřeba urychleně přizvat nejen právní, účetní a daňové specialisty, ale také odborníky na informační systémy, na software pro řízení podniků a finanční účetnictví a také odborníky na jazyk český. Pouze tým složený ze zkušených odborníků a praktiků různých souvisejících oborů může přispět k rychlé nápravě současného stavu účetní a daňové legislativy, která způsobuje, podle našich poznatků, neúměrné finanční a časové náklady v denním životě organizací i občanů a rovněž státní správy.

RNDr. Milada Ptáčková,
jednatel společnosti ADA, s. r. o., Brno

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist