Do vaší knihovny

Rizika přináší rovněž práce v kanceláři

Vysloví-li se termín bezpečnost práce, většina z nás si automaticky představí technické obory, dopravní, výrobní či laboratorní provozy, zkrátka nebezpečí, které může způsobit pracovní stroj či nástroj. Publikace Tomáše Neugebauera Bezpečnost práce v administrativě nás upozorní na fakt, že i v souvislosti s takovými pracemi, zdánlivě prostými jakéhokoliv nebezpečí, jako jsou práce administrativní, je třeba hovořit o bezpečnosti práce. Zvláště, jak správně upozorňuje autor, pokud vzhledem k ne tak zřetelným projevům nebezpečnosti práce v této oblasti není otázkám její bezpečnosti věnována náležitá pozornost.
Publikace upozorňuje na skrytá rizika práce na administrativních pracovištích, která mohou vést ke snížení pracovní pohody, projevující se snížením produktivity práce, ale ve svém důsledku mohou znamenat i pracovní úraz (a to i takové "netypické" úrazy, jako je úpal, infarkt myokardu, poškození meziobratlových destiček apod.), příp. i k nemoci z povolání.
Publikace obsahuje samostatnou kapitolu věnovanou požadavkům na uspořádání a vybavení administrativního pracoviště včetně požadavků situačních a prostorových, osvětlení a mikroklimatických podmínek, počtu pracovních míst v místnosti, pořádku na pracovišti i jeho estetické úpravě a vybavení včetně lékárničky. Kapitola věnovaná sezení se zabývá nejen touto převládající polohou těla při výkonu administrativních prací, ale i důsledky nesprávného sezení či vhodnou kancelářskou židlí. Zvedání a přenášení nejrůznějších břemen se nelze vyhnout ani v administrativě (balíky tiskopisů, kancelářského papíru, papíru do tiskáren atd. atd.). Proto je zařazena kapitola o manipulaci s břemeny včetně popisu způsobu zvedání břemen a váhových limitů pro zdvihání a přepravu břemen. Kapitola zaměřená na bezpečnostní pravidla při využívání pracovních pomůcek popisuje jednak využívání psacího stroje, jednak osobního počítače. Zvláště část věnovaná využívání osobního počítače je poměrně obsáhlá a zahrnuje problematiku umístění počítače i periferních zařízení, způsobu používání monitoru i myši, osvětlení pracoviště s počítačem, správného sezení a psaní na osobním počítači, pracovního režimu u počítače včetně popisu a fotografií vhodných relaxačních cviků i problematiku zdravotních prohlídek. Z ostatních rušivých aspektů zmiňuje autor především otázku kouření a hluku. Samostatná kapitola je též věnována poskytování osobních ochranných pracovních prostředků a mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů. Názorně zpracovaná část o školení zaměstnanců je doplněna vzory tematických plánů vstupního školení o bezpečnosti práce, opakovacího školení i školení pro vedoucí zaměstnance, vzory dokladů o jejich provedení i vzorem zkušebního testu a osvědčení o absolvování školení i návody na poskytnutí první pomoci. Přílohou kapitoly o pracovním úrazu a nemoci z povolání je též vzor vyplněného "Záznamu o úrazu". (PAJ)
Publikace stojí 120 Kč včetně DPH a můžete si ji objednat na adrese ECONOMIA, a. s., VTÚ, Na Poříčí 30, 112 86 Praha 1, kde vám zařídí její zaslání na dobírku přímo z nakladatelství PRAGOEDUCA. Případné informace na tel. čísle 02/22 13 52 61.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist