Firma spoléhá zejména na americký trh a na země SNS

Škoda Ostrov stále zvyšuje prodeje

* Jeden z největších světových výrobců trolejbusů plánuje na přelomu tisíciletí montovat zhruba 700 trolejbusů v Ostrově nad Ohří a dalších 500 ve společných podnicích po světě. Do rozšíření výroby v Ostrově investuje čtvrt miliardy.
Ostrov nad Ohří (vap)
Společnost Škoda Ostrov údajně druhý největší světový výrobce trolejbusů, chce do roku 2000 produkovat jeden tisíc trolejbusů ročně. "Jedná se o projekt 1000 Tr, který už byl schválen představenstvem mateřské společnosti Škoda Plzeň," řekl ředitel Jiří Juránek. "Odhaduji, že v roce 2000 budeme montovat zhruba 700 vozů v Ostrově a dalších 500 ve společných podnicích ve světě, kam bychom dodávali některé naše komponenty." Podle šéfa Škody Plzeň Lubomíra Soudka chce navíc firma na přelomu tisíciletí prodávat zhruba 500 autobusů Škoda, jejichž sériová výroba byla zahájena závěrem loňského roku.
Ostrovský podnik by měl být na přelomu tisíciletí zaměřen ryze na montáž. Už nyní má asi 1500 subdodavatelů a probíhá převod výroby dalších stěžejních podskupin do sesterských firem koncernu. Do rekonstrukce výrobních provozů hodlá firma, která plánuje zvýšit počet zaměstnanců ze současných 1050 na 1400, investovat čtvrt miliardy korun, z toho už letos asi 100 miliónů Kč.
Škoda Ostrov loni vyrobila 150 trolejbusů a letos jich plánuje minimálně 200 a dalších 50 autobusů Škoda, které mají trolejbusovou karosérii. Nejvýznamnější exportní zakázkou za téměř šest miliard korun je 250 trolejbusů pro San Francisco. Příští měsíc firma vyexpeduje tři prototypy, které se po montáži v USA začnou zkoušet od srpna. Škoda už dodává 54 vozů pro americký Dayton a první sérii předala městu v minulých dnech. Vozy pro Spojené státy jsou montovány v podniku ETI v Baltimore, v němž má Škoda 67procentní podíl. ETI má od roku 2000 produkovat 300 vozů ročně. "Máme zájem o další americká města a o kanadský a jihoamerický trh," řekl Juránek.
Druhým významným teritoriem je trh bývalého Sovětského svazu. Škoda nyní zahajuje výrobu 38 trolejbusů určených pro ruská města Vologda a Nižnij Novgorod (financováno Světovou bankou). Vozy se budou montovat ve společném podniku Škoda-VMZ ve Vologdě, kde má plzeňský koncern 51procentní podíl. Dalších 30 vozů dodá letos Škoda do Rigy, kde také zvítězila v tendru Světové banky. Před uzavřením je kontrakt na letošní dodávku 105 vozů pro Moldávii, úvěrovaný Českou exportní bankou, který má ještě "posvětit" nový moldavský parlament. Škoda už dále podepsala smlouvu na dodávku 60 až 100 trolejbusů do Kazachstánu. Vozy mají být vyrobeny také letos, ale nyní se "dolaďuje" forma financování.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist