Taxis nejobávanější překážkou
První Velká pardubická před 124 lety měřila 6950 metrů a koně museli překonat 24 překážek. Definitivní podobu dostalo pardubické závodiště v roce 1877 a jen s drobnými úpravami vydrželo dalších šedesát let. Novou podobu dostala dostihová dráha, zničená bombardováním, po roce 1946 a v roce 1957 byla délka trati upravena na současných 6900 metrů s 30 překážkami.
Nejznámější, nejobtížnější a nejdiskutovanější překážkou pardubického závodiště je Taxisův příkop, čtvrtá překážka dostihu, která se každoročně stává sítem a pro řadu koní a jezdců koncem nadějí. Původně Velký příkop byl vlastně od prvopočátku nejvíce diskutovanou překážkou a už v minulém století se uvažovalo o jejím vypuštění. O její zachování se nejvíce zasloužil hrabě Thurn-Taxis a po něm také nese překážka jméno.
Pět metrů široký a metr hluboký příkop vpředu ohraničený 140 cm vysokým a 140 cm širokým přírodním plotem, k jehož zdolání potřebuje kůň s jezdcem nejméně osmimetrový skok, proslavil Velkou pardubickou ve světě, ale také se stal terčem odpůrců dostihu a ochránců přírody. V roce 1993 ale prošlo závodiště a především Taxis radikálními úpravami, které změnily pověst pardubického závodu z nebezpečného dobrodružství na špičkovou evropskou steeplechase cross-country.
Velká pardubická si až dodnes vyžádala životy 46 koní, přičemž největším strašákem vždy býval především Taxisův příkop. Po jeho úpravách, ke kterým došlo v posledním desetiletí, však byla náročnost skoku snížena a odborníci tvrdí, že dobře trénovaný kůň na ní nemůže skončit v kotrmelcích. Také proto naposledy Taxis zabíjel před devíti lety a celková bezpečnost závodu tím nebývale stoupla.
Na 46. ročníku v roce 1927 poprvé v závodě startovala žena, Lata Brandisová, a na klisně Nevěstě obsadila páté místo. O deset let později v sedle klisny Normy se stala první a zatím také poslední ženou, která slavný dostih vyhrála.
Historickým a pro milovníky dostihového sportu nesmrtelným hrdinou se stal legendární ryzák Železník, kterého přivedl čtyřikrát na prvním místě do cíle v letech 1987 až 1991 pětinásobný vítěz Josef Váňa. Jeho šňůru přetrhla pouze sedmiletá hnědka Libentína se žokejem Karlem Zajkem v roce 1990.
Traťový rekord "Velké" drží hnědák Cipísek, vítěz 106. ročníku, kterého před dvěma lety dovedl do cíle ve skvělém čase 9:35,1 min. ruský žokej Vladislav Snitkovskij.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist