Stavba říčně-námořních lodí jen zmírnila tlak na rychlý pokles tržeb

Labská plavba má nízkou výkonnost

* Největší říčně-námořní loď dokončila Československá plavba labská v loděnici Křešice. Stavba obdobných plavidel má společnosti zajistit dlouhodobý výrobní program a částečně nahradit ztráty z poklesu zájmu o říční přepravu zboží.
Děčín/Praha (ša)
Novou říčně-námořní loď spustila v úterý na vodu akciová společnost Československá plavba labská Děčín (ČSPL). Největší plavidlo tohoto typu o nosnosti 2850 tun vyrobené v loděnici Křešice vzniklo v kooperaci s nizozemskou loděnicí Peters Kampen. Právě tato firma dlouhodobě spolupracuje s plavební společností a celkově si objednala tři lodě stejného typu.
ČSPL úspěšně rozvíjí aktivity v loděnicích, které mají nahradit ztráty vzniklé s poklesem zájmu o vodní přepravu zboží. Před měsícem ČSPL uzavřela významný kontrakt se stejným nizozemským zákazníkem. Ten si objednal dalších pět trupů říčně-námořních lodí v hodnotě téměř 262 milióny korun. "Na dva roky jsme vytížili výrobní kapacitu loděnice v Křešicích," řekl našemu listu mluvčí společnosti Miroslav Vágner. ČSPL se pokouší obdobnými kontrakty a vytížením kapacity svých loděnic vyrovnávat ztráty vzniklé úbytkem vnitrostátních a zahraničních přeprav zboží. Meziroční systematický pokles zájmu o vodní přepravu by se měl podle představitelů firmy letos zastavit na objemu necelých 1,4 miliónu tun zboží a od příštího roku má už pozvolna stoupat. Na celkových letos předpokládaných tržbách ve výši 1,8 miliardy korun se bude stavba lodí podílet až jednou čtvrtinou.
Snahu představitelů firmy využít volné kapacity v loděnicích pozitivně hodnotí i analytik Komerční banky Miloslav Hrubý. "Úspěšný kontrakt s nizozemským zákazníkem však nemůže plně vyrovnat klesající výkonnost podniku. Tržby firmy poklesly z přibližně 1,6 miliardy korun v roce 1994 na loňských 1,3 miliardy. Sestupný trend v tržbách pokračuje i letos. Za devět měsíců letoška tvoří tržby jen sedm set padesát miliónů korun," dodává Hrubý. Příčiny spatřuje v recesi hospodářství a v úbytku objemu zboží přepravovaného po vodních cestách. "Ani v nejbližších letech nepředpokládám růst rentability. ČSPL má majoritního akcionáře - finanční skupinu Stella Group -, a přestože se akcie obchodují na vedlejším trhu pražské burzy, je jejich likvidita minimální. Vývoj kursu má dlouhodobě klesající trend, který odráží nepřesvědčivé hospodářské výsledky a hlavně existenci majoritního akcionáře," říká Hrubý.
Obdobné stanovisko vyjádřil i analytik PlanEcon CZ Miloň Miller. "Ke skutečné prosperitě má ČSPL ještě daleko. Cena jejích akcií se pohybuje na úrovni pod deseti procenty nominální hodnoty. Pro podniky obchodované na vedlejším trhu to je značně netypické," říká Miller. Současně však připomíná, že před dvěma lety firma tvořila opravné položky, čímž se očistila od břemen minulosti. To je prý pozitivní faktor, který může plavební společnosti umožnit rychlejší vykročení k nezbytným vnitřním změnám.
Základní jmění (1997) 2,06 miliardy Kč
Čistý zisk 8,8 miliónu korun
Počet pracovníků 1 200