Pasívní bezpečnost:

Nový systém upoutání pasažéra

Renault doplňuje systém SRP (systém bezpečnosti Renault) o novou generaci airbagů
Renault završil rozhodující etapu, když systém SRP doplnil o novou generaci airbagů, přičemž oba prvky v každé fázi čelního nárazu působí společně. Technologie i fungování airbagu byly podrobeny novému přezkoumání. Výsledkem je systém, jehož prvky - pás a airbag - se inteligentně doplňují tak, aby dávkovaly a rozložily energii upoutání cestujících. Cílem bylo snížit o téměř 30 % počet zabitých a těžce zraněných v důsledku čelních nárazů.
Renault se už více než 35 let věnuje analýzám nehod a výzkumům v oblasti biomechaniky a značnou měrou se tak zabývá oblastí pasívní bezpečnosti. Díky výkonným početním nástrojům a detailním analýzám nárazových testů dospěl až k vývoji systému SRP, který je od roku 1995 součástí výbavy vozu Mégane.
Poslední výsledky z analýzy nehod, potvrzené i údaji německé Univerzity v Heidelbergu a organizací NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zcela přirozeně přivedly Renault k představě zvláštního systému, ve kterém by byly airbag i pásy vyvinuty a optimalizovány společně. Cílem bylo snížit tlak působený pásem, který u lidí s křehkou tělesnou konstrukcí překračuje práh snesitelnosti.
Na základě této představy Renault přepracoval způsob fungování airbagu tak, aby mohl pohltit část namáhání pásu. První prototyp byl vyzkoušen na začátku roku 1996 ve spolupráci s Autolivem.

Počet hrudních poranění by se mohl snížit o 54 %

Až do této doby představoval airbag v Evropě pouze prostředek doplňkového zachycení pasažéra zkonstruovaný jako dodatek k bezpečnostním pásům, jež se seřizovaly nezávisle na něm.
Ve srovnání s použitím běžných pásů a airbagu - kde bezpečnostní pás bez omezovače napětí a airbag fungují nezávisle na sobě - ukazují matematické simulace, že tento nový systém umožňuje snížit počet hrudních poranění (posunutý čelní náraz při 56 km/hod se slabým proražením) o 54 %. Dokonce pozorujeme snížení tlaků na horní část těla (hrudník, krk a hlava) o 60 - 70 %. Z údajů analýzy nehod pak vyplývá, že plošné zavedení tohoto systému by umožnilo zachránit 30 % lidí ohrožených na životě v důsledku čelního nárazu.

Způsob fungování

Systém zachycení pasažéra, Pás airbag SRP, pracuje ve čtyřech fázích:
1. Na začátku nárazu pyrotechnický přepínač přezky rychle napne bezpečnostní pás a přitáhne cestujícího do sedadla. Airbag, přizpůsobený k tomu, aby chránil hlavu a hrudník, se spouští.
2. Airbag se nafoukne za tři setiny vteřiny, poté se jeho tvar i tlak ustálí. Napětí bezpečnostního pásu se zvyšuje spolu s tím, jak se horní část těla naklání dopředu.
3. Jakmile se hrudník dotkne airbagu, otevře se řízený větrací otvor - speciálně zkonstruovaný tak, aby pracoval při daném tlaku - a uvolní plyn obsažený v airbagu. Zároveň s tím se omezovač napětí pásu sepne a odlehčí hrudníku od místních tlaků.
4. Dva klíčové přístroje, omezovač napětí u pásu a řízený větrací otvor airbagu, reagují ve vzájemném souladu až do konce nárazu tak, aby rozdělily a omezily tlaky po celé ploše hrudníku. Toto rovnoměrné rozložení napětí má i další příznivý důsledek - sníží se zatížení hlavy a krku.

Jednotlivé prvky

Bezpečnostní pás: Princip systému SRP je doprovázen výkonným pyrotechnickým přepínačem a funkcí omezení napětí pásu (omezování napětí do 400 daN).
Airbag je vybaven:
Zvláštním skládáním, které umožňuje rozvinutí zespoda nahoru a do stran. Tato zvláštnost dovoluje rozdělit rovnoměrně tlak na hrudník.
Řízeným větracím otvorem, který je určen ke kontrole nominálního tlaku a k regulaci proudu vyfukovaného vzduchu. V číselných údajích je objem airbagu u řidiče 60 litrů, objem airbagu spolujezdce je nezměněný (100 litrů).

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist