Výstava, která je unikátní svou náplní, ale také způsobem instalace
Mistr Theodorik v mihotavém světle
* Snahou zachytit duchovní atmosféru vrcholného středověku a přiblížit ji dnešnímu člověku byli vedeni autoři jedinečné výstavy Magister Theodoricus, dvorní malíř císaře Karla IV., kterou lze - až do 26. dubna - zhlédnout v Klášteře sv. Anežky České v Praze.
(mat, čtk)
Pořadatelé současné theodorikovské výstavy, Sbírka starého umění Národní galerie a Středočeský ústav památkové péče, umožňují veřejnosti prohlédnout si - na dlouhou dobu možná naposledy - podstatnou část vzácných deskových obrazů světců a světic, jimiž Mistr a další malíři jeho dílny vyzdobili v druhé polovině 14. století honosnou císařskou kapli sv. Kříže na Karlštejně. Až letos v září bude kaple po dlouhých letech rekonstrukce opět otevřena, bude přístupna jen ve velmi přísném návštěvnickém režimu.
Kronikářský záznam z roku 1365 o Karlštejnu a zdejší kapli sv. Kříže říká, že "na celém širém světě není hradu ani kaple tak drahocenného provedení". Nebyl to však jen názor okouzleného současníka, karlštejnský soubor deskových maleb je svým rozsahem i provedením srovnatelný s nejlepšími evropskými díly doby. Výstava v prostorách Kláštera sv. Anežky České není však unikátní jen svou náplní, ale také způsobem instalace. Autoři seskupili obrazy do ideových komplexů, osvětlili je sugestivním bodovým osvětlením a jejich prohlídku doprovodili poslechem gregoriánských chorálů a dalších liturgických zpěvů. Divák se zároveň může seznámit s metodami středověkých malířů i s komplikovaným procesem restaurace, jíž malby z dílny Mistra Theodorika v posledních patnácti letech prošly. Podle ředitele sbírky a spoluautora výstavy Jiřího Fajta je taková instalace výstavy zaměřena na nejširší veřejnost a vedle téměř mystického rázu poskytuje dobrý přehled jak o karlštejnských obrazech samých, tak i o směrech české deskové malby v druhé polovině 14. století.
Jádrem instalace, využívající těžkých panelů protínajících podélně oba klášterní kostely a sahajících téměř až ke klenbám, je také komplikované osvětlení, které z temného interiéru výstavy vytahuje bodovými reflektory se zlatavým světlem z polostínu jednotlivé vystavené desky. Autorem koncepce osvětlení je německý odborník Inge Maurer.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist