Náš nejznámější festival se letos koná již potřiapadesáté

Jaro má v Praze tradiční znamení hudby

V předvečer zahajovacího dne Pražského jara se na Novotného lávce v Praze znovu otevřelo Muzeum Bedřicha Smetany, samostatné expozice Muzea české hudby, jež je součástí Národního muzea. Po dlouhých pěti letech rekonstrukce se expozice věnovaná zakladatelské osobnosti domácí hudby zaskvěla v nové podobě. Se vší pokorou nechaly autorky koncepce promlouvat především historické dokumenty, které tu z pochopitelných důvodů jsou vystaveny jen v kopiích.
Vzhledem k širokému spektru návštěvníků - kterými byli v minulosti žel především cizinci - s různým stupněm znalostí a s různými nároky na množství, hloubku a charakter informací, od odborníků až po naprosté laiky byl zvolen koncept klasické monografické expozice podávající výstižný průřez skladatelovým životem a dílem. "Snažily jsme se ukázat Smetanu - umělce i člověka, který šel vždy za svým uměleckým cílem s plnou odpovědností a vírou v jeho správnost, který bez ohledu na osobní prospěch, existenční výhody a slávu neslevil z nejvyšších uměleckých nároků a nade vše cenil vlastní originalitu, a to i za cenu určitého nepochopení, hmotných problémů, a v závěru života i značného vypětí psychických a fyzických sil," říkají autorky."Chtěli jsme jej ukázat nejen jako skladatele pouze českého, ale jako umělce evropského formátu reagujícího na aktuální umělecké podněty, které svou tvůrčí invencí dokázal transformovat a vytvořit svůj osobní styl, jenž byl posléze přijat českou veřejností jako styl národní."
Expozice se musela z prostorových důvodů vychýlit ke zkratce, která dílky vysoké výtvarné úrovni je spíše výhodou. Návštěvník totiž není zahlcen fakty.
Část expozice je vyhrazena krátkodobým tematickým výstavám. První z nich představuje originální kostýmy z inscenací Smetanových oper z přelomu 19. a 20. století.
* Mezinárodní hudební festival Pražské jaro s padesátimiliónovým rozpočtem, který se od úterý do 3. června uskuteční potřiapadesáté, nabízí bezmála šest desítek koncertů a jedenáct divadelních představení.
Mezi jmény sólistů letošního ročníku zaujmou zvláště pěvkyně Kathleen Battleová a Anne Sofie von Otterová, houslistka Midori, flétnista Yoshimi Oshima či hráč na kladívkový klavír Melvyn Tan.
Do Prahy letos přijíždí také několik významných zahraničních těles - Orchestre de Paris se Semjonem Byčkovem, Detroit Symphony Orchestra s Neeme Järvim a Královský stockholmský filharmonický orchestr s jeho synem Paavo Järvim, dirigenti Elli Jaffe z Izraele a někdejší Bernsteinův asistent Maurice Peress, pianista Radu Lupu a cellista Heinrich Schiff.
Zatímco závěrečný koncert s Beethovenovou Devátou symfonií je 2. a 3. června neobvykle - ale s velkým očekáváním - svěřen menšímu interpretačnímu aparátu - Pražské komorní filharmonii, Pražskému komornímu sboru a šéfdirigentovi Jiřímu Bělohlávkovi, úvodní Smetanovu Mou vlast v úterý 12. května obstaral s Českou filharmonií tentokrát Vladimír Válek.
Ve festivalovém plánu je vedle orchestrálních programů a recitalů také například koncert z tvorby Bedřicha Smetany pro dva nebo čtyři klavíry na osm nebo šestnáct rukou, kompletní provedení smyčcových kvartetů Paula Hindemitha a kantátového cyklu o Vysočině od Bohuslava Martinů, pocta historickému fortepianu a pocta Georgu Gershwinovi i koncert laureátů klavírní soutěže a soutěže smyčcových kvartet.
Divadelní řada nabízí Dona Giovanniho, Figarovu svatbu a Prodanou nevěstu, z nových inscenací Lazebníka sevillského, Pikovou dámu, Věc Makropulos a Traviatu, z moderních komorních oper díla Petera Maxwell-Daviese, Michaela Nymana a Jana Klusáka. Vrátit se má na scénu i Straussův Růžový kavalír v nastudování dirigenta Jiřího Kouta.
Dirigent Libor Pešek letos poprvé stane před uniformovaným velkým dechovým orchestrem - Hudbou Hradní stráže a Policie ČR. S Komorní filharmonií Pardubice a chlapeckým sborem Boni pueri z Hradce Králové vystoupí poprvé na Pražském jaru zpěvačka Lucie Bílá a zcela netradičně v Rudolfinu při festivalu zahraje Divadlo Járy Cimrmana svou muzikantskou fikci o Cimrmanovi v říši hudby.
Pražské jaro už není jediným pořadatelem koncertních událostí s největšími interpretačními hvězdami, podle jeho dramaturgického poradce Antonína Matznera však přesto existují umělecké projekty, které nikdo jiný než tento festival neuskuteční. "Festival se i nadále bude některými nadstandardními repertoárovými momenty odlišovat od běžné sezóny," řekl Matzner. Zůstane podle něj v jistém směru konzervativní, v nadcházejících letech nicméně zřejmě přinese například nový pohled na jazzové koncerty a na industriální formy soudobé hudební tvorby.
Dlouhodobé smlouvy se sponzorskými partnery - především s Komerční bankou a Transgasem - umožňují, že již dnes má festival zajištěny některé atraktivní projekty pro přelom tisíciletí. V roce 1999 v jeho rámci vystoupí - poprvé u nás - orchestr newyorské Metropolitní opery a dirigent James Levine. O rok později bude na festivalu hostovat proslulá Newyorská filharmonie se svým šéfdirigentem Kurtem Masurem.
Uvažovaná budoucí transformace festivalu z příspěvkové v neziskovou organizaci by podle prezidenta festivalového předsednictva Libora Peška znamenala přeměnu dosavadního prezídia pouze ve "skupinu hlídající uměleckou úroveň festivalu", řídící a rozhodující úlohu by musela získat nová správní rada složená z "lidí majících přístup ke kapitálu" a majících zájem na tom, aby s jejich penězi "nebylo zacházeno volnomyšlenkářským způsobem".

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist