video
Zdivočelá země
(Česká republika, 1997, 115 minut, distribuce: Centrum českého videa)
Filmová podoba úspěšného seriálu České televize. Westernově laděný dobrodružný příběh režiséra Hynka Bočana vznikl na motivy románové fresky Jiřího Stránského. Děj je zasazen do někdejších Sudet, které během prvních měsíců po skončení druhé světové války neměly daleko k Divokému západu. Ze všech stran republiky se sem hrnuli přistěhovalci - často i s velmi nekalými úmysly, střelné zbraně byly volně drženy. Hrdinou příběhu je jediný z původních obyvatel malého pohraničního městečka, válečný pilot z Anglie, který se tu - společně se skupinou generačních vrstevníků - ujímá chovu koní. V hlavní roli Martin Dejdar.
Prostory Theodora Pištěka
(Česká republika 1998, 60 minut, distribuce: Centrum českého videa)
Další ze série filmových portrétů z dílny dokumentaristy Miloslava Šmídmajera přibližuje významného českého malíře a kostýmního návrháře Theodora Pištěka. Režisér snímek koncipoval jako mozaiku střípků o inspirativním tvůrci, posedlém hledáním nových významů v prostoru a čase. Velkoryse koncipovaný dokument vznikal v rozmezí šesti let. Atraktivní kulisu jednoho lidského osudu tu tvoří například přípravy velkých retrospektivních výstav v Alšově jihočeské galerii a v Galerii hlavního města Prahy či natáčení Formanova filmu Lid versus Larry Flint, na němž se Pištěk podílel jako návrhář. Stranou nezůstává ani Pištěkova vášeň pro automobilové závody.
Ve filmu jsou použity také archívní materiály včetně ukázek oscarovských a césarovských kostýmů (Amadeus, Valmont). Kromě hlavního aktéra diváci uvidí například režiséra Miloše Formana, malíře Viktora Pivovarova či americké filmové herce Courtney Loveovou a Woodyho Harralsona.
Bestie
(Post Mortem, Velká Británie 1997, 96 minut, distribuce: Intersonic)
Detektivka moderního střihu. Hollywoodský herec Charlie Sheen si v ní zahrál kalifornského detektiva Jamese MacGregora, který opouští službu a usadí se ve Skotsku. Hledá tu své kořeny, hledá východisko z profesní a osobní krize, hledá zapomnění. Kniha o seriálových vrazích, do níž vtělil své bohaté kriminalistické zkušenosti, je také tady bestsellerem. A tak není divu, že na jeho fax přichází záhadný a výhrůžný vzkaz v podobě nekrologu mladé ženy, která je vzápětí nalezena mrtva. Každý nový fax zvěstuje další oběť... MacGregor je tak proti své vůli vtahován do kruté hry, jejíž konec se zdá být v nedohlednu.
Sopka
(Volcano, USA 1997, 103 minuty, distribuce: Bonton Home Video)
Katastrofický film s běsnícím vulkánem v hlavní roli. Tvůrci se ani příliš nevzdálili pravdě, když děj situovali přímo do centra Los Angeles. Podle mínění odborníků se kalifornské velkoměsto, ležící na zlomu tektonických desek, hypoteticky může stát potenciálním místem podobného řádění živlů.
Filmová Sopka ovšem nabízí i jinou interpretaci. Již v 70. letech se o katastrofickém žánru hovořilo jako o odrazu společenských frustrací a neklidu. A režisér Mike Jackson v tomto duchu před premiérou svého snímku prohlásil: "Sopka je filmová metafora. Los Angeles připomíná skutečný vulkán, který může každou chvíli vybuchnout."
Režisér v sobě nezapřel někdejší dokumentaristickou zkušenost. Nechal si vskutku záležet nejen na zachycení atmosféry blížící se katastrofy, ale také na rekonstrukci jejího průběhu. Dokonce nechal zbudovat jednu z největších dekorací v dějinách Hollywoodu; poskytl velké pole působnosti autorům triků. I proto mohl herecký protagonista příběhu Tommy Lee Jones prohlásit: "Skutečným hrdinou filmu je láva, my herci jsme jí dělali jen pozadí."

Rubriku připravuje Ivan Matějka