video
Knoflíkáři
(ČR 1997, 102 minuty, distribuce: Centrum českého videa)
Autorský film mladého režiséra a scenáristy Petra Zelenky, který vznikl v osvícené produkci České televize - kdo jiný by u nás na podobný projekt byl ochoten dát peníze? - a za přispění Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, se stal bezesporu nejúspěšnějším českým filmem uplynulého roku. Svědčí o tom nejen stálý zájem diváků, především mladých, ale i přehršel různých cen. Od čtyř Českých lvů (za nejlepší film, režii a za herecký výkon ve vedlejší roli pro Jiřího Kodeta) přes febiofestského Kristiána, rotterdamského Zlatého tygra až po plzeňského Zlatého ledňáčka atd.
Snímek tvoří šest povídek (Štěstí z Kokury, Taxíkář, Civilizační návyky, Poslední slušná generace, Pitomci, Duch amerického pilota), v nichž se prolínají historická fakta s denní realitou, naturalismus s fantasknem. Děj neběží vždy jen kupředu, postavy a motivy z jednotlivých povídek se podivně a zprvu také zdánlivě nesmyslně proplétají, aby nakonec vytvořily logický celek o náhodném i podmíněném koloběhu dějin. Tato poněkud černá komedie vypráví o zázračných náhodách a náhodných zázracích, především však o bláznovství malých lidí "důvěřivě smlouvajících s osudem na konci šíleného dvacátého století".
V Knoflíkářích hrají známí herci (Zuzana Bydžovská, Jiří Kodet, Bořivoj Navrátil, Rudolf Hrušínský, Eva Holubová, Vladimír Dlouhý), ale také někteří členové štábu a režisérovi přátelé.
Osmnáctý anděl
(The Eighteenth Angel, USA 1997, 90 minut, distribuce: Bonton Home Video)
Raně středověký rukopis praví, že na konci tisíciletí převezme vládu nad Zemí Satan. Potřebuje k tomu ovšem osmnáct andělských tváří. Dávné poselství se pokouší naplnit jedna z mnoha náboženských sekt - s pomocí moderní medicíny.
Horor režiséra Williama Bindleyho vůbec kombinuje dávnou mystiku s novodobým stylem životem. Sekta se např. jednu z obětí pokouší nalákat vidinou úspěchu v roli modelky. Děj napínavého příběhu je zasazen do Bostonu i na malebný italský venkov. Část záběrů, připisovaných Římu, byla pořízena v Praze: u Staroměstského orloje a svatovítské katedrály.
Millenium: Začátek & Konec
(Millenium: The Beginning&The End, USA 1997, 90 minut, distribuce: Bonton Home Video)
Na obloze stojí kometa. Její poselství lze "číst" rozdílně: Pro jednoho může být novým počátkem, pro jiného definitivním koncem. Zkušený detektiv Frank Black se intuitivně vydává po stopě brutálního vraha. Netuší ovšem, že až tento případ dovede k zdárnému konci, bude mít co do činění s ještě nebezpečnějším zločincem. Potenciální obětí bude totiž jeho vlastní žena. I další část série Millenium nese charakteristické rysy tvorby autora Akt X Chrise Cartera. V hlavních rolích účinkují Lance Henriksen a Megan Gallagherová.
Kat
(Inside, USA 1996, 94 minuty, distribuce: Bonton Home Video)
Zkušený hollywoodský režisér Arthur Penn (Bonnie a Clyde, Malý velký muž) natočil v produkci televizní společnosti Hallmark komorní drama s výraznými politickými prvky. Za příběhem z jihoafrické věznice 80. let, kde se tajný policista pokouší zlomit odpůrce apartheidu, se ovšem skrývá obecně platné podobenství o míře odpovědnosti jedince v nelidském sytému, o destruktivním vlivu moci, o podobách lidského hrdinství.
Působivý snímek natočený prakticky v neměnných interiérech vyniká přesvědčivými hereckými výkony. Tři klíčové mužské role v něm vytvořili Erik Stoltz, Louis Gossett Jr. a Nigel Hawthorne.

Rubriku připravuje Ivan Matějka