Zatím marně se aerolinky Smartwings, ovládající i tradičního tuzemského dopravce ČSA, dožadují miliardové pomoci od státu kvůli dopadům koronavirové krize. Podle ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka sice firma patří mezi "strategické dopravce", speciální pomoc i přes dřívější úvahy vlády o koupi firmy ale prý stát neplánuje. Žádat si má o záruky za úvěry jako ostatní. Program pro velké firmy nedávno schválila vláda, ale netýká se leteckých společností. "Nevím, proč by nám stát neměl pomoci, navíc v situaci, kdy to všechny ostatní země dělají," říká však zakladatel a spolumajitel firmy Jiří Šimáně.
HN: V jakém stavu je teď společnost Smartwings?
Nacházíme se ve stejné situaci jako všechny aerolinky na světě a potřebujeme pomoci. Je dnes úplně jedno, jestli jste aerolinkou na Novém Zélandu, v Austrálii, v Německu, Polsku, Švýcarsku, Nizozemsku, Švédsku, nebo u nás, všichni máme stejné problémy. Mám před sebou směrnici Evropské komise, která se pomocí státu zabývá, a ta dává členským státům pravomoc postupovat různými způsoby. Protože se jedná o odvětví, které je jedním z nejvíce postižených, není pochyb o tom, že členské země EU i další státy aerolinkám pomohou.
HN: O jak velké pomoci mluvíte? V rozhovoru pro Seznam Zprávy jste před třemi týdny řekl, že byste potřebovali 1,5 až 2 miliardy korun.
To stále platí, nebo se to už změnilo?
Článek již není odemčený!
Váš známý vám umožnil přečíst si článek zdarma, ale uplynula doba, po kterou je článek odemčený.
Pro neomezený přístup ke všem článkům na našem webu si můžete zakoupit předplatné za 40 Kč.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.








