Americký kolos Molson Coors koupil Pivovary Staropramen před devíti lety, nyní se českou firmu zřejmě chystá prodat. Čtyři zdroje obeznámené se situací Hospodářským novinám nezávisle na sobě potvrdily, že pivovarnický podnik má být na prodej v brzké době. O tom, že Molson Coors dvojku tuzemského trhu s pivem prodá, se mluvilo již vloni na jaře. 

Světová pivovarnická pětka si už loni najala Bank of America, aby zpracovala plán, jak Staropramen prodat do konce roku 2020 nebo začátkem roku 2021. Kvůli pandemii koronaviru se však obchod opozdil a jednání o prodeji by se měla rozjet v nejbližší době.

Pod Staropramen kromě stejnojmenného piva spadají i značky Braník, Ostravar nebo trojice belgických piv – Stella Artois se v tuzemsku stáčí, Hoegaarden a Leffe český podnik pouze distribuuje. Předloni v červnu se Pivovary Staropramen staly majoritním akcionářem Pardubického pivovaru. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

V minulém roce se v médiích psalo o tom, že důvody prodeje Staropramenu jsou ze strany Molson Coors spíše strategické – společnost chce opustit východní a střední Evropu a soustředit se na jiné regiony. Hodlá též prodat své pivovary v Srbsku a Maďarsku.

Mezi bankéři se rovněž spekulovalo, že by Staropramen vstoupil na burzu. Analytická firma Mergermarket ve své zprávě zmiňuje anonymního bankéře, který přirovnal pivovarnický podnik k on-line lékárně Pilulka. Ta, stejně jako byznys Molson Coors ve střední a východní Evropě, měla před uvedením na burzu v Praze loni v říjnu nízký ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů). Přesto si lékárna na burze vedla dobře.

Cena Staropramenu by se měla pohybovat v řádech vyšších desítek miliard korun. Molson Coors totiž v roce 2012 za český podnik, který byl součástí skupiny StarBev, zaplatila investiční skupině CVC Capital Partners 2,65 miliardy eur, tedy asi 67,5 miliardy korun. 

Samotné Pivovary Staropramen o prodeji nemají informaci, sdělila mluvčí Denisa Mylbachrová. Společnost Molson Coors na dotaz HN neodpověděla.

Případný prodej Staropramenu přitahuje hned několik nejbohatších českých investorů. Mezi nimi by mohli být i ti, kteří se v roce 2016 ucházeli o koupi Plzeňského Prazdroje. Jeho prodej vzbudil velký zájem nejen zahraničních investorů, ale i domácích miliardářů. Vedle velkých hráčů, například skupin KKR, EQT či BC Partners, se tak o plzeňskou firmu ucházela i PPF tehdejšího nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Sám miliardář o koupi pivovaru stál a nevydařený nákup zmínil v následné výroční zprávě jako jednu z věcí, která PPF nevyšla. Zájem mělo i konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding. Jeho součástí byla i česká investiční firma R2G. Za tou stojí miliardáři Oldřich Šlemr a spolumajitelé Avastu Pavel Baudiš a Eduard Kučera. 

Kellnera a další tehdy přeplatila obří japonská pivovarnická skupina Asahi. Transakce, která mimo Prazdroj zahrnovala i aktiva polských značek Tyskie a Lech, slovenského Topvaru, maďarského Dreheru a rumunského Ursusu, přišla Japonce na 7,3 miliardy eur (asi 197 miliard korun). 

Mezi zájemce o Prazdroj měla tehdy patřit i druhá největší pivovarnická skupina na světě  – nizozemský kolos Heineken. Majitel značek Krušovice či Starobrno, jenž nyní na českém trhu s pivem zaujímá třetí příčku, dlouhodobě usiluje o post dvojky. Ten v současnosti drží s velkým náskokem právě Staropramen. 

Na Staropramen jako na další pivovary loni tvrdě dopadla pandemie koronaviru a uzavření restaurací. Díky dividendám od dceřiných firem nicméně i přesto společnost vykázala čistý zisk 807 milionů korun, což meziročně znamenalo 24procentní růst.

Horší už to bylo s dalšími ukazateli. Tržby společnosti klesly o sedm procent na 4,1 miliardy korun. Navíc se společnost dostala do provozní ztráty – v roce 2020 prodělala čtyři miliony, rok před pandemií přitom vykázala provozní zisk 357 milionů.

S přispěním Milana Mikulky