Za normálních okolností by cesta české vládní delegace do Kataru, chystaná na květen po skončení ramadánu, nevzbuzovala příliš pozornosti. Jenže v současné situaci, kdy Evropa včetně Česka hledá jakýkoliv způsob, jak se co nejdříve odstřihnout od závislosti na ruském plynu, dostává jiný rozměr. 

Právě ke Kataru se totiž upíná naděje Evropy, že se na trhy sedmadvacítky podaří nakoupit a dovézt část jeho produkce zkapalněného plynu známého jako LNG. Ten by měl nahradit dodávky zemního plynu z Ruska, které se po rozpoutání války na Ukrajině stalo toxickou zemí. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Konkrétně do Kataru zamíří ministři financí Zbyněk Stanjura a dopravy Martin Kupka z ODS. Oficiálně mají na programu podpis dohody o zamezení dvojího zdanění a jednání o možnosti pro katarské firmy investovat do tuzemské infrastruktury, konkrétně výstavby dálnic a železnic. Neoficiálně se ale podle zjištění HN členové vlády připravují i na jednání o možných dodávkách LNG.

„Primárně z mé strany jde skutečně o jednání týkající se zapojení katarských investorů do takzvaných PPP projektů. Je ale přirozené, že se dostaneme i k jiným tématům,“ uvedl ministr dopravy Kupka na dotaz HN, zda téma nákupu LNG budou chtít s vládním kolegou otevřít. Dále to nechtěl komentovat. 

Podobně se pro HN vyjádřil i ministr financí. „Mohu potvrdit, že já tam podepíšu smlouvu o zamezení dvojího zdanění. Víc bych obsah té návštěvy nechtěl zatím komentovat,“ reagoval Stanjura. Možné jednání o LNG přitom na přímý dotaz nevyloučil. 

Také ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN), jehož resort má energetickou politiku země na starosti, neodmítl, že téma LNG během návštěvy jeho kolegů v Kataru padne. Klíčovým vyjednávačem budoucích kontraktů na LNG je nicméně podle něj celá Evropská unie. Společná poptávka všech členských zemí totiž může přinést výhodnější podmínky pro všechny i z pohledu ceny. 

„Vyjednávací pozice EU je prostě silnější, ale to neznamená, že se jako Česká republika nebudeme snažit dosáhnout určitého posílení energetické soběstačnosti i na základě bilaterálního jednání,“ upozornil Síkela. 

Česko chce kromě samotného LNG získat i podíl v jednom z přímořských terminálů, kam tankery s tímto palivem připlouvají. V terminálech se totiž musí jeho kapalná forma změnit pomocí dalších zařízení opět na plyn, aby se pak mohl jednoduše přepravovat potrubím dál do vnitrozemí. Koupi podílu na terminálu pro LNG si ostatně dal kabinet Petra Fialy (ODS) už před koncem roku do svého vládního programu. „Samozřejmě že kupovat si podíl v terminálu LNG bez samotné smlouvy na dodávky nemá smysl,“ uvedl zdroj blízký vládě, který také HN záměr jednat o nákupu LNG s Katarem potvrdil. V úvahu údajně připadají i další producenti, například USA. 

Terminál na LNG mají nejblíž k nám Poláci, a to v tamním přístavním městě Svinoústí. Problém je ale nedostatečné propojení české plynové soustavy s Polskem. Potíží by v případě severních sousedů mohla být i politika: baltskému státu totiž letos končí dlouholetý kontrakt na dodávky ruského plynu a tamní vládní politici dávají rovněž najevo, že se chtějí od ruských dodávek od příštího roku úplně odstřihnout. Terminál LNG je tudíž pro Polsko spolu s nově dostavovaným plynovodem Baltic Pipe z Norska klíčový. 

Další dva terminály se rozhodlo u pobřeží postavit i Německo, s nímž je česká soustava propojena naopak velmi dobře. „Vláda chce jednat se všemi, kdo připadají v úvahu. Nejpravděpodobnější je nyní právě Německo,“ dodal zdroj. 

O tom, že bez přístupu k terminálu fakticky nelze LNG do Česka dovézt, se přesvědčili už někteří obchodníci. V minulých letech se s kapalným plynem pokoušel začít několikrát obchodovat například majitel společnosti Carbounion Bohemia Petr Paukner. Jeho snaha i přes úspěšné jednání s producentem Qatargas ale ztroskotala. „Zkoušel jsem nakoupit LNG v Kataru, což by se i povedlo. Byli vždy velmi vstřícní. Jenže to vždy ztroskotalo na možnosti přepracovat LNG na normální plyn, což je možné jen v přístavech. Poslední pokus jsem udělal v polském terminálu Svinoústí, ale jeho kapacita byla plně zablokovaná. Pak jsem se pokoušel ještě jednat v Německu. Opět to narazilo na to, že přepracovací kapacity jsou obsazené,“ popsal HN Paukner. 

Aby se daly do Česka dopravovat větší objemy LNG, je podle něj potřeba vybudovat nejprve dodatečné kapacity v přístavních terminálech. „Podle mých informací by to mělo trvat 12 až 18 měsíců,“ dodal Paukner. Rychlé dodávky ještě letos tak podle něj nejsou reálné.

Lídři členských zemí EU se na summitu ve Versailles vyslovili už v pátek pro postupné ukončení závislosti na plynu, ropě i uhlí z Ruska, které aktuálně tvoří velkou část unijní spotřeby. Evropská komise navrhuje ukončit odběry z Ruska do roku 2027, summit deklaroval, že se to má stát „co nejdříve“. Nepotvrdil tak původní záměr, že dvě třetiny ruského plynu se mají nahradit ještě letos.

Katar je jedním ze tří největších světových exportérů LNG, o první místo se přetahuje s USA, na třetím místě je Austrálie. Dvě třetiny vývozu zkapalněného plynu z Kataru míří do Asie.

S přispěním Michaely Ryšavé a Kateřiny Šafaříkové