Právníci Tesly mají napilno. Řešili spor s německým majitelem Modelu 3, který nebyl spokojený s autopilotem vozu. Popisoval ho jako „opilého řidiče“, protože elektromobil podle něj svévolně měnil jízdní pruhy. Systém navíc nerozeznal stopky ani semafory. A jelikož americká automobilka na jeho stížnosti nereagovala, v roce 2020 na ni podal žalobu.

Krajský soud v Darmstadtu nyní řidiči vyhověl a rozhodl, že autopilot je chybný. Tesla proto musí zákazníkovi vrátit zhruba 67 tisíc eur (zhruba 1,64 milionu korun), tedy kupní cenu vozu. Ten naopak majitel vrátí zpět automobilce. Se zprávou jako první přišel německý server Focus.de

Fakt, že soud uznal vinu Tesly, by mohl být pro firmu Elona Muska reálnou hrozbou. Může se stát precedentem, kterým se inspirují další nespokojení zákazníci v Evropě, a začnou se s automobilkou soudit. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Software Tesly pro evropský trh má zatím pouze napomáhat autonomnímu řízení, američtí zákazníci přitom mají software určený pro plné autonomní řízení. Přesto německý soud uznal oprávněnost stížnosti na řadu zmíněných vad. Právníci Tesly u soudu navíc neuspěli s argumentací, že software vozu byl zastaralý a pro lepší vlastnosti autopilota by vůz měl mít novější program. 

Lovebrand jako Trump či Babiš

Chybovost Tesel přitom není výjimkou. Už v minulosti se objevovaly zprávy nejen o chybách autopilotů, ale i o dalších nevyhovujících jízdních vlastnostech nebo o vzplanutí elektrického vozu. Ostatní značky vyrábějící elektromobily na druhou stranu s autopilotem zatím naplno nepřišly. I proto byl například pomalý vývoj softwaru jedním z důvodů, proč na pozici šéfa Volkswagenu na konci srpna skončí Herbert Diess. Konkurenční firmy tak zatím problémy s  provozem autopilota mít ani nemohou. Nemají ale zatím ani velké průšvihy s jízdními vlastnostmi jejich elektrických modelů.

Oproti značkám, které s elektromobilitou začaly relativně nedávno, je v provozu mnohem více vozů Tesly. Také proto jsou případy kazící pověst Muskovy firmy tolik vidět. I podle partnera společnosti EY pro automobilový sektor Petra Knapa malý vzorek vozů ostatních značek celkový pohled velmi ovlivňuje. „Zatím asi mají štěstí. Ale když se objeví pár případů i u nich, dopad to může mít velký a procentuální chybovost a stížnosti narostou,“ hodnotí Knap.

Zmíněný soudní spor ze sousední země však může být varováním také pro český trh. Podle informací HN dochází i v tuzemsku k jednotkám stížností a vracení elektromobilů z důvodu nevyhovujících jízdních vlastností nebo nepřesných dojezdových vzdáleností. Většinou jsou řešeny vrácením peněz či nabídnutím jiného vozu a následným podepsáním dohody o mlčenlivosti mezi prodejcem a zákazníkem. Ani jeden proto nemůže daný případ komentovat.

„Je možné, že se tyto události obecně docela tutlají a bude probíhat celá řada mimosoudních řešení nebo velkorysejších záručních oprav a výměn článků, baterií nebo motorů,“ říká o situaci Knap. Nedávný případ Tesly však podle něj bude mít jen malý vliv na celkový růst elektromobility v Evropě nebo na domácím trhu v Česku. Něco jiného by ale prý bylo, kdyby šlo o jinou značku než o amerického výrobce. Tesla je pro něj totiž svébytnou automobilkou, odlišující se od těch ostatních.

„Přirovnal bych to k tomu, že uživatelé telefonu s Androidem se nestarají o to, co se děje ve světě Applu a jejich iPhonů. Ani pro Teslu by to proto neměl být dramatický průšvih,“ uvádí Knap. Jak dodává, Tesla má mezi svými podporovateli stejný status „lovebrandu“ jako třeba Donald Trump nebo Andrej Babiš mezi těmi svými. „Ať udělají cokoliv, tak je lidé milují,“ poznamenává expert EY. Pro zbytek trhu, který Teslu příliš v lásce nemá a o její koupi vůbec neuvažuje, to pak bude pouze jeden z dalších argumentů proti americké značce.

Například  Top Drive Club, jeden z největších dovozců Tesel do Česka, zatím žádnou větší reklamaci nebo vrácení aut nezaznamenal. „Maximálně se reklamovaly menší věci skrze tovární záruku. Ale všechno bylo vykryto bez problémů. Řešily se věci jako výměna trakčního motoru nebo akumulátoru. Byly to záruční opravy, které byly zlikvidovány bez naší přítomnosti a nějaké peněžní participace,“ přibližuje vedoucí prodeje firmy Pavel Herman.

Zároveň dodává, že je velmi těžké říct, jaký je momentálně o Tesly v Česku zájem. „Modely S a X se rok a čtvrt vůbec nedodávaly z výroby, protože čekaly na novou generaci a teprve na konci roku 2022 přijdou do prodeje. A na Model 3 se zase velmi dlouho čeká, takže lidé mění nákupní chování,“ uvádí Herman. Od ledna do července se letos v Česku registrovalo podle statistik Svazu dovozců automobilů 104 Tesel. Loni to za celý rok bylo 253 kusů z celkového počtu 206 tisíc registrovaných nových osobních vozů.

Jaká je životnost Tesel?

Zmíněný spor v Německu přinesl ještě další zajímavý moment. Ač si tamní majitel vozu stěžoval primárně na jízdní vlastnosti auta, právníci Tesly před soudem jako jeden z argumentů použili životnost vozu. A tu deklarovali jako výrazně nižší, než prezentuje Elon Musk, když láká zákazníky ke koupi.

Nejbohatší muž světa u svých vozů uvádí celkový nájezd až 800 tisíc kilometrů. Jeho právníci však operovali s tvrzením, že životnost aut se pohybuje kolem 250 až 300 tisíc kilometrů. Snížením životnosti se právníci podle serveru Focus snažili nejspíše dosáhnout toho, aby zklamanému klientovi vyplatila automobilka zpět co nejmenší sumu.

Počet ujetých kilometrů má totiž velký vliv na určení náhrady, kterou automobilka musí v případě provinění zákazníkovi vrátit. Takový tah ostatně není k vidění poprvé. Podobně se před pěti lety zachoval i německý Volkswagen během aféry Dieselgate, kdy ho zákazníci žalovali kvůli speciálně upraveným dieselovým motorům. Otázkou tak zůstává, zda americký konkurent Volkswagenu u soudu šermoval skutečnými čísly celkových nájezdů, nebo jen uměle životnost snižoval, aby nepřišel o tolik peněz. Taktika se jim nicméně nevyplatila, německý klient má dostat všechny své peníze zpět.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.