Češi zažili loni největší cashback akci v historii tuzemského bankovnictví. Česká spořitelna ve dvou vlnách nabídla svým klientům vratky z nákupů – určitá procenta z utracených částek. Akce proběhla u řetězců Albert a Globus a banka lidem poslala na účty dohromady více než 260 milionů korun.
I když banka akci marketingově vysvětluje jako starost o finanční zdraví zákazníků a „pomoc nízkopříjmovým klientům“ v době rostoucích cen, záměrem bylo hlavně co nejvíc lidí přimět využívat bankovnictví v mobilu. To spořitelně šetří náklady a zhodnocuje stamilionové investice do digitalizace.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekDržitelé platebních karet u různých bank mohou běžně získávat řadu výhod, například procentuální vratky z útraty ve vybraných obchodech. Náklady těchto slev nese obchodník, protože spolupráce s bankou je pro něj cestou k novým zákazníkům. V minulém roce ale Česká spořitelna spustila podobnou akci ve velkém, a poprvé dokonce do vratky zapojila z větší části i vlastní peníze. Cílem bylo podpořit používání mobilní aplikace George, kterou banka rozvíjí už od roku 2018.
Klienti spořitelny mají v aplikaci mobilního bankovnictví slevový program nazvaný Moneyback. Ten běží už od roku 2018. V průběhu loňského srpna, září a října si v něm mohli aktivovat větší odměnu než dosud – až 15 procent, nebo maximálně 500 korun měsíčně, za nákupy v samoobsluhách Albert a Globus. V prosinci, kdy lidé nakupují na Vánoce, banka akci zopakovala už jen s Albertem. Klienti mohli díky programu získat až dvacetiprocentní vratku a maximálně 750 korun měsíčně. Akci banka i prodejci promovali v médiích, včetně televize a internetu.
Jan Hailich, šéf oddělení platebních řešení ve spořitelně, hodnotí akci jako velký úspěch. Způsobila podle něj „extrémní nárůst“ využívání programu Moneyback – a tedy i mobilní aplikace George. Podle Hailicha využívalo Moneyback ještě v létě loňského roku, tedy před začátkem kampaně, jen asi 600 tisíc uživatelů – hlavně pro slevy v různých obchodech, včetně knihkupců nebo parfumerií. Díky dvěma vlnám kampaní s řetězci stoupl na konci prosince už počet uživatelů na 950 tisíc.
„V našich datech vidíme, že v posledních měsících začaly desítky tisíc klientů využívat mobilní bankovnictví právě jen kvůli slevovému programu Moneyback,“ říká Hailich. Klíčové podle něj bude, zda kampaň naučila klienty využívat kartu a mobil dlouhodobě.
„Důležité bude i to, jak se tito klienti budou chovat dál, zda budou využívat i další slevy, i když nebudou třeba tak dechberoucí jako loni,“ říká manažer.
Česká spořitelna je se svými třemi miliony drobných klientů největší na trhu. Klientů využívajících George v mobilu je ale jen asi 1,5 milionu a banka jich potřebuje přivést k aplikaci co nejvíc. Tento klíčový produkt banku stál stovky milionů korun a je zásadní pro strategii „mobile first“, tedy snížení nákladů a omezení nákladnějších transakčních operací na pobočkách. Část zákazníků do nich totiž stále chodí například kvůli běžnému platebnímu příkazu. Ten však lze s pomocí mobilu udělat odkudkoli během minuty. V pobočkách banka postupně snižuje počet zaměstnanců a chce v nich poskytovat hlavně poradenství.
Banky v Česku propouštějí, někde i stovky lidí. Je za tím slabší zájem o hypotéky i vyhlídky na útlum ekonomiky
Cashback nabízejí i jiné finanční firmy, například Komerční banka. V případě spořitelny partnerství s obchodníky zprostředkovává start-up Dateio, bankou částečně vlastněný. Firmu založili v roce 2013 Ondřej Knot a Ivan Dovica a podle startupového žebříčku Financial Times se v posledních letech dostala mezi nejrychleji rostoucí společnosti.
Jak cashback funguje? Uživatel mobilního bankovnictví v aplikaci zaškrtne souhlas se zpracováním svých bankovních dat a na základě těchto anonymizovaných údajů Dateio obdrží od obchodníka slevu pro individuálního uživatele. Vratky za nákupy pak klienti získají na svůj účet v prvních dnech následujícího měsíce. Většinou se jedná o různé odměny, často jednorázové nebo ve výši procentuální hodnoty nákupu.
Komerční banka loni například odměňovala klienty, kteří nakupovali na e-shopech zaměřených na udržitelnost. Podle mluvčí Šárky Nevoralové má banka na své Akartě a Lady kartě cashback jedno procento, který jde na penzijní připojištění nebo na dobročinné účely. Čistý cashback ve stejné výši mají též klienti Komerční banky z oblasti malých firem na kreditní kartě World. ČSOB napsala HN, že v tuto chvíli žádnou cashback kampaň nemá.