Češi zažili loni největší cashback akci v historii tuzemského bankovnictví. Česká spořitelna ve dvou vlnách nabídla svým klientům vratky z nákupů – určitá procenta z utracených částek. Akce proběhla u řetězců Albert a Globus a banka lidem poslala na účty dohromady více než 260 milionů korun.

I když banka akci marketingově vysvětluje jako starost o finanční zdraví zákazníků a „pomoc nízkopříjmovým klientům“ v době rostoucích cen, záměrem bylo hlavně co nejvíc lidí přimět využívat bankovnictví v mobilu. To spořitelně šetří náklady a zhodnocuje stamilionové investice do digitalizace.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Držitelé platebních karet u různých bank mohou běžně získávat řadu výhod, například procentuální vratky z útraty ve vybraných obchodech. Náklady těchto slev nese obchodník, protože spolupráce s bankou je pro něj cestou k novým zákazníkům. V minulém roce ale Česká spořitelna spustila podobnou akci ve velkém, a poprvé dokonce do vratky zapojila z větší části i vlastní peníze. Cílem bylo podpořit používání mobilní aplikace George, kterou banka rozvíjí už od roku 2018.

Klienti spořitelny mají v aplikaci mobilního bankovnictví slevový program nazvaný Moneyback. Ten běží už od roku 2018. V průběhu loňského srpna, září a října si v něm mohli aktivovat větší odměnu než dosud – až 15 procent, nebo maximálně 500 korun měsíčně, za nákupy v samoobsluhách Albert a Globus. V prosinci, kdy lidé nakupují na Vánoce, banka akci zopakovala už jen s Albertem. Klienti mohli díky programu získat až dvacetiprocentní vratku a maximálně 750 korun měsíčně. Akci banka i prodejci promovali v médiích, včetně televize a internetu.

Jan Hailich, šéf oddělení platebních řešení ve spořitelně, hodnotí akci jako velký úspěch. Způsobila podle něj „extrémní nárůst“ využívání programu Moneyback – a tedy i mobilní aplikace George. Podle Hailicha využívalo Moneyback ještě v létě loňského roku, tedy před začátkem kampaně, jen asi 600 tisíc uživatelů – hlavně pro slevy v různých obchodech, včetně knihkupců nebo parfumerií. Díky dvěma vlnám kampaní s řetězci stoupl na konci prosince už počet uživatelů na 950 tisíc.

„V našich datech vidíme, že v posledních měsících začaly desítky tisíc klientů využívat mobilní bankovnictví právě jen kvůli slevovému programu Moneyback,“ říká Hailich. Klíčové podle něj bude, zda kampaň naučila klienty využívat kartu a mobil dlouhodobě.

„Důležité bude i to, jak se tito klienti budou chovat dál, zda budou využívat i další slevy, i když nebudou třeba tak dechberoucí jako loni,“ říká manažer.

Česká spořitelna je se svými třemi miliony drobných klientů největší na trhu. Klientů využívajících George v mobilu je ale jen asi 1,5 milionu a banka jich potřebuje přivést k aplikaci co nejvíc. Tento klíčový produkt banku stál stovky milionů korun a je zásadní pro strategii „mobile first“, tedy snížení nákladů a omezení nákladnějších transakčních operací na pobočkách. Část zákazníků do nich totiž stále chodí například kvůli běžnému platebnímu příkazu. Ten však lze s pomocí mobilu udělat odkudkoli během minuty. V pobočkách banka postupně snižuje počet zaměstnanců a chce v nich poskytovat hlavně poradenství.

Cashback nabízejí i jiné finanční firmy, například Komerční banka. V případě spořitelny partnerství s obchodníky zprostředkovává start-up Dateio, bankou částečně vlastněný. Firmu založili v roce 2013 Ondřej Knot a Ivan Dovica a podle startupového žebříčku Financial Times se v posledních letech dostala mezi nejrychleji rostoucí společnosti. 

Jak cashback funguje? Uživatel mobilního bankovnictví v aplikaci zaškrtne souhlas se zpracováním svých bankovních dat a na základě těchto anonymizovaných údajů Dateio obdrží od obchodníka slevu pro individuálního uživatele. Vratky za nákupy pak klienti získají na svůj účet v prvních dnech následujícího měsíce. Většinou se jedná o různé odměny, často jednorázové nebo ve výši procentuální hodnoty nákupu.

Komerční banka loni například odměňovala klienty, kteří nakupovali na e-shopech zaměřených na udržitelnost. Podle mluvčí Šárky Nevoralové má banka na své Akartě a Lady kartě cashback jedno procento, který jde na penzijní připojištění nebo na dobročinné účely. Čistý cashback ve stejné výši mají též klienti Komerční banky z oblasti malých firem na kreditní kartě World. ČSOB napsala HN, že v tuto chvíli žádnou cashback kampaň nemá.