Žádné překvapení, Andrej Babiš zahájil svou typicky negativní, konfrontační kampaň založenou na lžích a snaze co nejvíc pošpinit před druhým kolem prezidentské volby svého soupeře. Strategii vytyčil Babišův marketingový tým vedený Vladimírem Vořechovským už na první tiskové konferenci po skončení prvního kola: Petr Pavel je „nominant“ vlády (ačkoli jím není), vlády, která v tomto narativu může za drahotu (ačkoli se na ní podílela zejména vláda Andreje Babiše), je to bezcharakterní komunistický rozvědčík (ačkoli je to od spolupracovníka StB úsměvné) a také voják, který nechce vyjednávat mír s Ruskem, ale válčit (ačkoli je to úplný blábol).
Pro demokratické voliče je to bizarní a nevábná kampaň, velké části společnosti to nicméně bude dávat smysl. A právě sem se Andrej Babiš obrací. Jaké má šance?
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekPetr Pavel získal podle regionální analýzy výsledků prvního kola agentury PAQ Research až 160 tisíc hlasů od voličů hnutí ANO. Ty se Babiš pokusí získat zpět. Už z některých loňských průzkumů ale vyplynulo, že mnozí z těchto voličů by ve sněmovních volbách klidně volili ANO a Babiše by brali jako premiéra. Pro tuhle funkci jim nevadí, že často lže, možná podvádí a je bezohledný, ve vysoké politice jsou přece všichni takoví, takže tam se Babiš hodí. Do funkce prezidenta už ale ne. Na Hradě by měl i podle těchto voličů sedět spíše někdo čestný, morální autorita a také třeba někdo, kdo umí mluvit dobře česky. A nic takového se Babiš zjevně ukazovat nechystá. Nejspíš ani neumí.
Dalším lovištěm budou pro Babiše chudé regiony, ve kterých v prvním kole kraloval. Jenže statistiky ukazují, že volební účast zde byla letos velmi vysoká. To naznačuje, že je nepravděpodobné, že se v těchto okrscích najdou kvanta nových babišovských voličů.
Pak tu máme příznivce SPD. Tedy například skoro 250 tisíc hlasů, které zbývají z prvního kola po Jaroslavu Baštovi, a ještě mnohem vyšší počet těch okamurovců, kteří volit ani nešli. Jde o protestní voliče dlouhodobě nespokojené s demokracií a prozápadním směřováním Česka. A také o voliče rezignované, bez důvěry v „systém“. Podle zmíněné analýzy PAQ Research Babiš v prvním kole zhusta čerpal právě z téhle voličské studnice. Jenže se zdá, že je pro něj už spíše prázdná.
Část voličů Bašty se k Babišovi jistě přelije. Na mnohé určitě zafunguje Babišova protivládní kampaň. Jenže pro většinového voliče SPD je Babiš málo nacionální. Předvolební schůzka s jedním z lídrů EU, francouzským prezidentem Emanuelem Macronem, nevyvolává u okamurovců sympatie, naopak. A silný signál vyslal v úterý i předseda SPD Tomio Okamura, když veřejně prohlásil, že jeho strana Babiše nepodpoří. Okamurovci se k Babišovi ve větším počtu už nepohrnou.
Anatomie Babišova billboardu. Jak věcně pravdivé sdělení použít k nejšpinavější manipulaci
A to ještě z jednoho důvodu, kterým se dostáváme k nejpočetnějšímu rezervoáru hlasů – k nevoličům, lidem na společenské periferii. Jde o skupinu občanů hodnotově velmi blízkých okamurovcům. Jen jsou rezignovanější. Babiš (a kdokoliv jiný) by se jistě mohl stát prezidentem, pokud by dokázal zaktivizovat chronické nevoliče. Dřív by to měl snazší, jenže po deseti letech ve vrcholné politice je pro ně i Babiš součástí establishmentu, ke kterému pociťují, mírně řečeno, silnou nedůvěru. Přispěly k tomu mocně například covidové lockdowny, které tvrdě dopadly na živobytí lidí typicky pracujících například v gastronomii a mnohé poslaly hlouběji do dluhových pastí. A připočtěme k nim i desítky tisíc antivaxerů, které Babiš jako premiér tlačil do očkování. Jeho útočná kampaň skrze Pavla namířená na demokratickou liberální a proevropskou vládu může nevoliče oslovit. Její nositel ale jen těžko. Masová účast nevoličů v druhém kole prezidentských voleb se čekat nedá. Babiš umí jen jednu písničku a oni ji od něj slyšeli v posledních letech zpívat až příliš často.
A Babišovi se může snadno přihodit, že místo mobilizace nevoličů a voličů politických extrémů zmobilizuje ze všeho nejvíc demokratické voliče. Už teď vypadá Babišova kampaň děsivě a nejspíš bude ještě gradovat. Jenže čím silnější bude, tím víc bude vzbuzovat u zástupců proevropské a demokraticky smýšlející části voličstva děs, tím víc je požene k druhému kolu. A přinejmenším může jít o více než milion voličů, kteří původně hlasovali pro Danuši Nerudovou, Pavla Fischera a Marka Hilšera.
Jen těžko může Babiš počítat s tím, že se mu podaří zapojit do své hry stejný nebo vyšší počet nespokojených, rezignovaných a zklamaných voličů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist