Když se Facebook začal prosazovat, uživatelé se báli, že populární bezplatná služba jednoho dne zavede měsíční poplatky. Ukázalo se, že to byly plané obavy, protože reklama vydělá firmám dost peněz. Pak ale Elon Musk koupil Twitter, firmu kvůli tomu zadlužil a svým kontroverzním chováním odehnal polovinu inzerentů.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Ve snaze nahradit ztrátu příjmů z reklamy Elon Musk jako šéf Twitteru rozšířil nabídku předplatného Twitter Blue a začal zvýhodňovat platící uživatele. Už 15. dubna zavede zatím nejvýraznější změnu, která má potenciál změnit Twitter a ve výsledku přinutit uživatele i firmy platit za to, že jejich příspěvky budou vidět. U firem jde přitom o desítky tisíc korun měsíčně.

Zásadní změnu oznámil Elon Musk prostřednictvím svého účtu na Twitteru. Od 15. dubna letošního roku začne Twitter zobrazovat v záložce doporučených příspěvků „Pro vás“ pouze zprávy od uživatelů placené služby Twitter Blue.

Uživatelé, kteří nejsou ochotní platit 179 korun měsíčně za Twitter Blue, budou moci dále publikovat krátké textové zprávy s obrázky nebo videoklipy, ale Twitter je bude ukazovat pouze v záložce Sledování, jejíž viditelnost se snaží potlačit tím, že uživatelům automaticky ukazuje příspěvky v záložce Pro vás. V podstatě to znamená, že pokud bude chtít kdokoliv na Twitteru oslovit uživatele mimo své sledující, bude muset zaplatit. Nepomůže ani kvalitní obsah, který ostatní uživatelé budou sdílet.

Podle Elona Muska jde o jediný způsob, jak omezit dosah automatizovaných účtů poháněných umělou inteligencí. Hned poté ale Musk připomíná, že pokud si někdo zaplatí za „ověřený“ účet automatizovaného účtu, který bude dodržovat podmínky užití služby, tak dosah jeho příspěvků omezovat nebude.   

Rozhodnutí výkonného ředitele a majitele Twitteru nemusí znamenat, že změna skutečně nastane. Musk oznámil řadu změn, které v daném termínu neproběhly. Například nechal hlasováním rozhodnout o tom, zda má zůstat ředitelem Twitteru. Když veřejnost rozhodla, že má odstoupit, řekl, že to udělá, až najde odpovídajícího nástupce. V podstatě až naprší a uschne.

Hledání zdrojů

Předplatné Twitter Blue postupně nahrazuje původní systém ověřených účtů, které patří firmám, politikům, umělcům, vědcům nebo novinářům. Identitu těchto osob ověřoval tým zaměstnanců, který Musk zrušil a zaměstnance propustil. Místo ručního ověřování zavedl Musk ověření prostřednictvím kreditní karty. První verze tohoto systému vedla k výskytu „ověřených“ falešných účtů.

I problém s falešnými ověřenými účty spolu s obnovením zablokovaných účtů pravicových extremistů vedl k exodu inzerentů. Obrat firmy z reklamy poklesl přibližně na polovinu. To se projevilo i na hodnotě firmy. Musk s podporou dalších investorů stáhl Twitter z burzy za cenu 44 miliard dolarů. Podle interních materiálů je však aktuální hodnota Twitteru 20 miliard – Musk tak odepsal více než polovinu své investice během pár měsíců. Musk ovšem podle e-mailu zaměstnancům, který zveřejnil The Wall Street Journal, věří, že hodnota firmy může dosáhnout 250 miliard dolarů.

Kromě ověřeného statusu láká Twitter Blue na bonusové funkce jako psaní delších zpráv, možnost opravy již publikovaných příspěvků či slibované snížení množství zobrazování reklamy. Během prvních dvou měsíců dostupnosti předplatného si službu pořídilo 290 tisíc uživatelů ze 450 milionů aktivních uživatelů Twitteru – to nestačí vyrovnat ztráty z odřeknuté reklamy, a proto Twitter přitvrzuje.

Desetitisíce pro firmy

Kromě 179 korun měsíčně pro soukromé uživatele Twitter údajně plánuje vybírat od firemních účtů 1000 dolarů měsíčně plus 50 dolarů za každého zaměstnance, který má být s firemním účtem propojený. Například kdyby HN platily za firemní profil, za 50 dolarů měsíčně by pak mohli mít ověřený účet přiřazený k HN členové redakce.  Na jejich profilech by pak byla vidět malá ikonka „nadřazeného“ účtu.

Právě pro firemní a profesionální uživatele je dosah mimo vlastní bublinu důležitý. Jen malá část uživatelů totiž pravidelně překlikává na záložku příspěvků sledovaných lidí, většina se podobně jako na TikToku či YouTube nechává unášet doporučenými příspěvky, které vybírá algoritmus díky jejich schopnosti vyvolávat další odezvu.

Právě důraz algoritmů na kontroverzní a emotivní příspěvky pak vede k tomu, že podle vědeckých studií mají sociální sítě negativní vliv na psychické zdraví svých uživatelů.

Baví vás moderní technologie? To byste si neměli nechat ujít newsletter Týden s technologiemi, díky kterému dostanete do téměř pravidelného pátečního e-mailu to nejzajímavější dění a produktové novinky za celý týden.