Je to sci-fi smíchaná s tou nejtradičnější truhlařinou. V Praze 1, ve Vojtěšské ulici, vyrostl zvenčí nenápadný obchod, který je ale uvnitř plný nevídaných věcí. Zaprvé je otevřený prakticky kdykoliv, stačí ho odemknout speciálním kódem vyťukaným do klávesnice u dveří, a zadruhé v něm chybí obsluha.

Když vstoupíte dovnitř, začnou od stropu automaticky sjíždět stoly a židle z masivu připevněné na ocelových lankách, místnost ožije světly a na přiloženém tabletu se spojíte s majiteli přímo do truhlárny. První samoobslužný showroom na nábytek v Česku otevřela firma Kaplan nábytek z Orliček u Jablonného nad Orlicí. Konkrétně Lukáš Kaplan, pokračovatel rodinné truhlářské ságy ve čtvrté generaci, a spolu s ním pražský designér Václav Mlynář.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

„Na začátku bylo jednoduché zadání. Vytvořit prostor, či chcete-li showroom, na nábytek, kde nebude muset být obsluha a zákazník si v něm zároveň bude připadat jako doma. Vše si vyzkouší sám, uvaří si k tomu kávu a je obklopený intimním a komfortním prostředím. Navíc sem nechodí jen samotní klienti, ale také bytoví designéři nebo architekti,“ popisuje zapáleně Lukáš Kaplan, který spolu se svým otcem Pavlem řídí firmu specializující se na rozkládací stoly a židle z masivního dřeva.

Zatímco jeho otec se více věnuje výrobě doma v Orličkách, Lukáš se dívá po trhu, sleduje trendy a tlačí firmu do inovací. Před třemi lety ji tak dostal poprvé na Designblok, vymyslel bezobslužnou prodejnu a také přivedl ke spolupráci designéra. Pro Kaplanovy, kteří vyrábějí židle od roku 1934 a po revoluci ve vlastním podnikání plynule navázali na prvorepublikovou tradici, je to důležitý progres.

„Chtěl jsem ukázat, že kvalita nemá rub a líc. Proto stoly visí na ocelových lanech ze stropu a každý se na ně může podívat i zespodu. Mě vlastně baví víc ten spodní pohled, rozkládací mechanismus je sám o sobě dokonalý,“ vysvětluje svůj přístup Václav Mlynář, který je zároveň uměleckým ředitelem sklárny Bomma a má designérské studio Monument Office. Podle něj bylo při vymýšlení obchodu bez obsluhy jednodušší například to, že prostor nemusí mít zázemí pro prodavače. „Žádná kasa, žádné pracovní místo, to vše mizí. S prostorem pak můžete pracovat mnohem více jako s galerií. Levitující židle a stoly jsou povýšeny na umělecké dílo a vtáhnou zákazníky rovnou do děje,“ doplňuje muž, který dříve spoluzakládal také umělecké studio deFORM.

Obchod nakonec řešil i takové detaily, aby přímo v něm musela lidská ruka zasahovat vlastně jen při úklidu, ale zároveň nebyl příliš přetechnizovaný a složitý pro návštěvníky. Vše funguje intuitivně a samotnou návštěvu si zájemce o prohlídku desítek židlí, materiálů a dekorů objedná přes firemní stránky na konkrétní čas. Po krátkém ověření dostane kód ke dveřím a na tabletu uvnitř už na něj čeká online připojený někdo z firmy Kaplan. Obsluha na dálku pak může fungovat jako průvodce a pomáhat s výběrem, nebo jen nechá zákazníka v klidu vybírat.

„Hodně jsme tak omezili někdy nepříjemné zákaznické zkušenosti, které ovlivní prodavač třeba jen tím, že se špatně vyspí nebo nezná detaily výrobku, a servis pak není dokonalý. Raději držíme pohotovosti sami ve firmě, protože víme o našem zboží vše a showroom ho zase správně prezentuje,“ říká Lukáš Kaplan, jenž se netají tím, že společnost zároveň šetří personální náklady. Odhadem v pražských poměrech bezobslužný obchod může ušetřit přes milion korun ročně, byť má pochopitelně vyšší pořizovací cenu. Pro Kaplanovy je to také jediný firemní obchod s výjimkou podnikové prodejny v Orličkách, protože jinak své židle a stoly prodávají přes partnery.

Václav Mlynář, designér (dole), Lukáš Kaplan, Kaplan nábytek s.r.o.
Kaplanovi pokračují v rodinné tradici výroby nábytku, která začala v roce 1934. Ročně vyrobí okolo 650 stolů a 5500 židlí.
Foto: Honza Mudra

„Týdně nás navštíví tak deset až patnáct zákazníků. Někdy je třeba plná sobota a nikdo přes týden, hodně se to proměňuje. Nejbizarnější návštěva? Někdo se objednal v deset večer na půlnoc. Asi šel odněkud z drinku a přišlo mu to jako dobrý nápad. Ale bylo to úplně v pohodě, dobří zákazníci,“ dodává Lukáš Kaplan s tím, že na začátku měli obavy například před vloupáním nebo vandaly, ale nic z toho se jim nepotvrdilo. Respektive pokus o vloupání proběhl, ale vzhledem k moderním technologiím v obchodu byla policie informována a na místě dříve, než se zloděj vůbec dostal dovnitř. „V Česku dnes nenajdete obchod s nábytkem otevřený 24/7, kde je zároveň kvalifikovaná obsluha. Předběhli jsme i Amazon,“ doplňuje s úsměvem muž, který je v rodinné firmě odpovědný především za prodeje a obchod, zatímco jeho matka funguje jako finanční ředitelka.

Společnost Kaplan nábytek aktuálně vyrábí kolem 650 stolů a 5500 židlí ročně, dává práci zhruba čtyřicítce lidí a trží nižší desítky milionů korun. Její zakladatel Pavel Kaplan obnovil podnikání, které předurčil jeho otec a děd, hned v roce 1990 a zpočátku se soustředil na výrobu do zahraničí pod cizím brandem. Když se ale velcí odběratelé z Nizozemska na konci tisíciletí dostali do problémů a přestali platit, rozhodl se začít stavět firmu na vlastní značce. Navrhl tak první vlastní jídelní sety a začal prohlubovat to, na co je dnes firma nejvíce pyšná: složité mechanismy rozkládacích stolů nejrůznější tvarů a velikostí.

Plánujeme v pětiletkách

„Málokdo v naší branži vyrábí židle i stoly zároveň. Obvykle jsou specialisté jen na jednu disciplínu, my naopak obojí propojujeme, a to i designově. Byť děda začal ve třicátých letech jen s židlemi. Zároveň si zakládáme na tom, že nejčastěji při výrobě používáme bukové dřevo, které roste v Orlických horách, a dub z Polabí,“ komentuje současnou produkci Pavel Kaplan, jenž dodnes nevlastní mobilní telefon a nejšťastnější je v dílně u pětiosého CNC obráběcího centra, které nedávno pořídil jako nejmodernější technologii do výroby.

Zároveň loni poprvé připustil, že do designu a navrhování nové firemní produkce může být přizván také někdo zvenčí. O dosavadní výsostné postavení tvůrce se tak podělil právě s designérem Václavem Mlynářem, který kromě limitované edice 88 nástěnných hodin Ora (jeden kus za každý rok rodinné truhlářské historie) připravil kulatý rozkládací stůl a spolu s Kaplanovými teď chystá celý nový jídelní set na letošní podzimní Designblok. „Baví mě na nich to nadšení a smysl pro detail ve výrobě. Jiné firmy spíše osekávají náklady a zjednodušují, oni jdou cestou maximalismu. Jsem rád, že se mohu na jejich designérské cestě podílet,“ říká Václav Mlynář, jenž také učí produktový design na North Carolina State University v Praze.

Jak to bude s rodinným byznysem dál? „Plánujeme v takových pětiletkách a v té následující bychom chtěli výrazně zvětšit výrobu a přestěhovat ji do nových prostor. Pochopitelně v domácích Orličkách. A náš nový stůl, který připravujeme s Václavem, bude úplně jinak řešený, než jsme zvyklí dosud. Mohu jen prozradit, že nebude mít klasické čtyři nohy,“ doplňuje Lukáš Kaplan, jenž s Mlynářem začal spolupracovat před třemi lety při přípravě prvního Designbloku. Až donedávna si vykali, ale společná práce buduje důvěru. „Sedli jsme si, a když jsme začali vytvářet koncept pro náš bezobslužný showroom a hledali jsme místo, tak jsem šel za Václavem,“ vrací se Lukáš na začátek a rozhlíží se při tom po prostoru, který je zároveň obchodem i výstavou. A také prvním počinem svého druhu v Česku.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.