Legendární hokejista Jaromír Jágr si jízdu na nich pochvaloval v reklamě. K rozvozu zásilek teď elektrokola značky Crussis pořídila pro své pracovníky i Česká pošta. Slavný kladenský hokejista, který váží více než metrák, by na nich ale objemnější zásilky vozit nemohl. Bicykly koupené státním podnikem mají omezenou nosnost, a tak by na nich měli s balíky a dopisy jezdit jen listonoši „nižší váhové kategorie“.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Devítimilionovou zakázku na dodání stovky elektrokol v cargo (nákladním) provedení získala od pošty malá firma Kosmos bikes. Ta provozuje jeden kamenný obchod s koly a elektrokoly v Kosmonosech u Mladé Boleslavi.

Podle smlouvy se státním podnikem by mělo každé elektrokolo v brašnách a s nosiči uvézt náklad o hmotnosti až 60 kilogramů. Celkem pak uveze až 155 kg. S tím ale nesouhlasí jednatel společnosti Crussis Petr Výkruta.

Model, který dodali kosmonoské firmě, prý uveze nanejvýš 120 kilogramů. „Při zatížení nosiči a nákladem o celkové hmotnosti 60 kilogramů by tak na osobu používající elektrokolo zbývalo pouze 60 kilogramů,“ upozorňuje Výkruta. Jde totiž o klasické jízdní elektrokolo. Firma Kosmos bikes model od Crussis pouze osadila brašnami, plastovým boxem a nosičem.

Výkruta se informaci o tom, že elektrokola jeho značky využívají pošťáci k rozvozu zásilek, dozvěděl teprve před několika dny. „Dodávka elektrokol nám byla společností Kosmos bikes uhrazena a tím byl z našeho pohledu obchod dokončen. Co se s odebranými elektrokoly děje dále, je čistě jejich záležitostí,“ uvádí Výkruta.

O dalším postupu se nicméně nyní radí s právníky a uvažuje o tom, že Kosmos bikes alespoň upozorní na to, že zmíněný model elektrokol reálně uveze náklad nižší o 35 kilogramů.

Zástupci firmy Kosmos bikes se odmítli k případu telefonicky vyjádřit. Na dotazy HN zaslané e-mailem neodpověděli ani po několika dnech. Podle informací z obchodního rejstříku vlastní firmu Radek Nový se svým bratrem Tomášem. Podnik byl založen v lednu 2018, od té doby však nezveřejnil ani jednu účetní závěrku.

Podle České pošty splňují vysoutěžená elektrokola všechny technické požadavky. Firma Kosmos bikes podle mluvčího pošty Iva Vysoudila uspěla mimo jiné proto, že se do tendru přihlásila jako jediná. „Veřejná zakázka byla řádně zveřejněna ve věstníku veřejných zakázek, který je veřejně přístupný na internetu všem dodavatelům,“ tvrdí Vysoudil.

Smlouvu na dodání elektrokol v nákladní úpravě uzavřela Česká pošta loni v prosinci. Dokument je volně dostupný na webu organizace Hlídač státu. Podle něj stojí jedno dodané elektrokolo i s daní 79 tisíc korun.

Součástí devítimilionové zakázky je pak i zajištění náhradních dílů nebo dvouletý záruční servis bicyklů. S opravou stovky bicyklů pomůže obchodu z Kosmonos ještě dalších devět autorizovaných servisních míst.

Jakub Ditrich, zakladatel a jednatel společnosti Ekolo.cz, která je jedním z největších prodejců kol s elektrickým pohonem na domácím trhu, se nediví, že za takových podmínek se o zakázku nikdo další neucházel. „V téhle ceně je dodávka takového počtu kol a s takovými podmínkami nesmysl. Pro tu firmu to bude likvidační,“ vysvětluje s tím, že při zamýšlené zátěži mohou kola často potřebovat opravu.

Česká pošta, elektrokolo
Elektrokolo značky Crussis, které k doručování zásilek od letoška využívají pošťáci. Podle expertů však nejde o klasické nákladní kolo, jaké používají listonoši v jiných evropských státech.
Foto: Česká pošta

Nákladní elektrokola, na nichž zásilky doručují pošty v jiných evropských státech, mají podle Ditricha podstatně odlišné parametry a také cenu. Ta začíná zhruba na 150 tisících korun. „Používají buď přímo nákladní elektrokola, nebo kola vyrobená na zakázku s vyšší nosností a jinou strukturou rámu. Po kole, které si vybrala Česká pošta, nemůžete chtít, aby denně najelo až 60 kilometrů se stokilovým chlapem a 45 kilogramy zásilek,“ říká Ditrich.

Nákladní neboli cargo elektrokola přitom Crussis v nabídce vůbec nemá. Ditrichovi, jehož obchod výrobky české firmy také prodává, proto vadí možná budoucí negativní publicita. „Nechci, aby byl Crussis negativně prezentován v médiích jako firma, jež dodává České poště kola, která nefungují,“ uvádí Ditrich.

První elektrokola testovala Česká pošta už v roce 2011. Jednalo se o 240 bicyklů značky Guewer. Podle Ditricha však dodaná kola byla nekvalitní a brzy už v provozu nezůstalo žádné. Vedení pošty pak v minulosti také uvažovalo o pořízení elektromobilů, před dvěma lety ale od plánu ustoupilo. Podnik naopak začal svůj vozový park zmenšovat a z úsporných důvodů zaměřil svou pozornost znovu na elektrokola.

Aktuálně čeká Českou poštu výrazná transformace, která má pomoci snížit ztrátu. Její součástí je rovněž rušení 300 poboček, které podnik hodlá uzavřít v polovině letošního roku. Loni skončila Česká pošta ve ztrátě 1,5 miliardy korun.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.