Na pařížském bulváru Champs-Élysées skončila v neděli večer největší sportovní akce světa Tour de France. Závod vyhrál podruhé za sebou dánský cyklista Jonas Vingegaard z belgického týmu Jumbo Visma. Radovat se ale mohou i pořadatelé Tour – k třítýdennímu zápolení cyklistů na francouzských silnicích se jim daří přitahovat stále větší pozornost veřejnosti.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Loňský ročník „Staré dámy“ sledovalo na dvou kanálech France Télévisions 41,5 milionu diváků, což bylo nejvyšší číslo za posledních 13 let. Letošní sledovanost zatím podle předběžných údajů vypadá stejně, nebo možná dokonce ještě o něco lépe.

Například 15. etapu do Saint-Gervais Mont-Blanc zhlédlo ve francouzské veřejnoprávní televizi 8,7 milionu lidí, což je nový rekord závodu. Hranici pět milionů diváků překonaly i následující tři etapy, během stoupání do Courchevelu si dokonce přenos z Tour pustil každý druhý Francouz, který si v tu dobu zapnul televizi.

Diváky sbírá Tour i mimo Francii. Například ve Španělsku vidělo první dva týdny závodu průměrně 940 tisíc lidí, což je nejvíc od roku 2017, kdy se na Tour de France naposledy objevil španělský cyklista Alberto Contador.

Po celém světě sleduje Tour de France každoročně zhruba 3,5 miliardy lidí. Kromě televizních diváků jde také o několik milionů lidí, kteří cyklisty podporují přímo u francouzských silnic.

Za Tour stojí už od konce 60. let minulého století francouzská mediální skupina Groupe Amaury, respektive později její dceřiná firma Amaury Sport Organisation (ASO). Vydavatel deníků L’Équipe či France Football příjmy ze slavného cyklistického závodu nezveřejňuje, na konci minulého týdne však udělal aspoň částečnou výjimku. Agentura Bloomberg uvedla, že příjmy Groupe Amaury loni meziročně vrostly o 17 procent na 550 milionů eur (zhruba 13,3 miliardy korun).

Nové diváky mohl k největší cyklistické akci přitáhnout velmi napínavý průběh letošního 110. ročníku Tour. Ještě po dvou týdnech závodění dělilo v celkovém pořadí prvního Vingegaarda a druhého Tadeje Pogačara pouze několik vteřin.

Pořadatelé se nicméně snaží jít zájmu fanoušků naproti. Jen pár týdnů před startem letošní Tour zveřejnila streamovací platforma Netflix osmidílný seriál Tour de France: Unchained (v české verzi Bez příkras). Za tímto dílem stojí společnost Quadbox, jež dříve produkovala mimo jiné úspěšnou sérii Drive to Survive (Touha po vítězství) z prostředí formule 1. Sérii ze zákulisí loňského ročníku Tour de France pustil Netflix do 190 zemí světa. „Chceme díky projektu učinit náš sport přístupnější pro širší publikum,“ uvedl výkonný ředitel ASO Yann Le Moënner.

České trofeje pro vítěze Tour de France

Nejlepší cyklisté si v neděli na pódiu v Paříži převzali 60 centimetrů vysoké a čtyři kilogramy vážící trofeje z křišťálu. V Novém Boru je pro ně vyrobila společnost Lasvit. Jejich vzhled navrhoval tým designérů z automobilky Škoda Auto, která je už 20 let partnerem nejslavnějšího cyklistického závodu.

Popularitu získává Tour i díky spolupráci se společností Strava. Do fitness aplikace nahrávají svá data z jízd ti nejlepší závodníci, díky čemuž se s nimi mohou poměřovat všichni amatérští cyklisté. Jednotlivé etapy včetně slavných stoupání v Alpách či Pyrenejích si mohou fanoušci projet i ze svého obývacího pokoje na stacionárním kole v aplikaci Zwift.

Jedním ze sponzorů Tour se letos nově stala také sociální síť TikTok, která by prostřednictvím krátkých videí měla k závodu přitáhnout mladší publikum.

Společnost ASO pořádá kromě Tour de France také španělskou Vueltu a jednodenní jarní závod Paříž–Roubaix. Aktivní je i v dalších sportech: je organizátorem pařížského maratonu a Rallye Dakar. Skupinu Groupe Amaury založil v roce 1944 Emilien Amaury. Nyní v čele společnosti stojí Marie-Odile Amaury.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist