Městům a obcím se nedaří vymáhat pokuty za dopravní přestupky ukrajinských řidičů. Řada z nich totiž nemá zaplacené povinné ručení a zároveň nikde neuvádějí místo svého pobytu. Přesnou evidenci přestupků podle národnosti radnice nevedou, i tak ale obce potvrzují, že od začátku konfliktu na Ukrajině sledují nárůst nedoručitelných pokut. Změnit by to měl povinný registr ukrajinských vozidel, který spustí ministerstvo dopravy letos v říjnu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Obce při vymáhání pokut narážejí na fakt, že Ukrajina není členským státem EU, a úředníci tak nemají přístup do tamních registrů provozovatelů vozidel. Vysokou pravděpodobnost následného odložení celé věci, pokud u ukrajinských vozidel není ztotožněn řidič přímo na místě, potvrdil například mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman, ale třeba i radnice v Pardubicích. 

„Není-li na místě přestupku zjištěn řidič, což je typicky při nesprávném parkování nebo měření rychlosti, nelze zjistit provozovatele vozidla,“ konstatovala mluvčí úřadu Kristýna Vlasáková.

Ani při kontrole na místě ale podle ní není snadné zjistit adresu řidiče, který se přestupku dopustil. Podle radnice totiž často uvedené místo pobytu nesedí, nebo ho řidič rovnou odmítne uvést. Pokud adresu nelze ověřit nebo už není z důvodů častého střídání místa pobytu v Česku aktuální, snaží se podle mluvčí město doručovat oznámení o pokutě na Ukrajinu. „Tam ale nelze uplatnit fikci doručení a čeká se měsíce na vrácení doručenky,“ dodala Vlasáková.

Když se městu nedaří doručit oznámení, může „nedohledatelnému“ řidiči určit opatrovníka. Pokutu pak oficiálně doručí jemu, v praxi to ale znamená, že postih stejně nikdo nezaplatí. „Vytváří se tím další agenda ekonomickému odboru, který se to pokouší vymáhat,“ řekla pardubická mluvčí.

Vyřizování pokut mají ve svých agendách radnice obcí s rozšířenou působností a podle Svazu měst a obcí se s podobnými problémy u zahraničních řidičů ze zemí mimo EU potýkají dlouhodobě. „Tento problém se logicky zhoršil se zvýšeným počtem vozidel z Ukrajiny. Potíže vznikají při identifikaci provozovatele vozidla v situaci, kdy jde třeba o záznam z rychlostního radaru, tedy když není možné identifikovat řidiče,“ potvrdila mluvčí svazu Alexandra Kocková.

Kolik takových případů se týká Ukrajinců, kteří do Česka přišli po vypuknutí konfliktu loni v únoru, ale vyčíslit nelze. „Evidenci pokut podle národností neevidujeme,“ uvedl pardubický mluvčí Radim Jelínek. A stejně se vyjádřil i Hofman za pražský magistrát. 

O zřízení registru ukrajinských vozidel požádaly kvůli zmíněným problémům samy obce. Podle ministerstva dopravy má začít fungovat od října. Nepůjde ale o obdobu českého registru motorových vozidel, ten ukrajinský bude obsahovat jen základní údaje potřebné k tomu, aby byl řidič vozidla dohledatelný a bylo mu možné uložit sankci. „Majitelé vozů se do něj zaregistrují na základě zákonné povinnosti a nově příchozí do sedmi dnů od zaevidování na cizinecké policii,“ řekl k tomu mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

Registru budou využívat také pojišťovny. Podle statistik České asociace pojišťoven je na území Česka asi 42 tisíc ukrajinských vozů. Z toho asi deset procent nemá zaplacené povinné ručení, což jim umožňuje půlroční odklad pro osoby pod zvláštní ochranou. Asociace uvádí, že od března 2022 do konce června 2023 bylo nahlášeno celkem 201 nepojištěných škod ukrajinských vozidel. „Za tyto škody Česká kancelář pojistitelů zaplatila 16 milionů korun a očekává, že dalších 4,2 milionu ještě zaplatí,“ doplnil mluvčí asociace Tomáš Pavlík.

Podobné problémy mají obce i s cizinci z Evropské unie, kde funguje výměna dat z centrálních registrů vozidel, a majitele auta tak není složité zjistit. Pro úřady to ale znamená složitou a zdlouhavou komunikaci. To má do budoucna řešit připravovaná změna směrnice, která upravuje přeshraniční výměny informací o přestupcích. „Změna se bude týkat nejen rozšíření počtu dopravních deliktů, ale zároveň se zjednoduší doručování pro naše obce směrem do EU,“ uvedl Jemelka.

Policie už také loni získala novelou zákona spolu s celníky oprávnění vyžadovat při silniční kontrole zaplacení dosud neuhrazené pokuty, pokud z registru zjistí, že dotyčný řidič dluží na pokutách. V případě, že odmítne nedoplatek na místě uhradit, mohou policisté buď zadržet na místě registrační značky, nebo nasadit na auto takzvanou botičku. Jen za loňský rok se tak policistům a celníkům podařilo zvýšit výběr nezaplacených pokut z 11 na 16 milionů korun. „Více než 60 procent zjištění tvořili zahraniční dlužníci. Hrozba odebrání registračních značek přiměla většinu z nich uhradit nedoplatek na místě,“ uvedla v únoru policie v tiskové zprávě.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.