Měla to být náhrada stále chybějící severní části Pražského okruhu. Zhruba 15 kilometrů dlouhá silnice spojující chomutovskou D7 a teplickou D8 má podle plánů odlehčit i obcím za severním okrajem metropole. Zejména dvacetitisícovým Kralupům, protože součástí stavby je i jejich obchvat. Jenže dokončení, plánované na rok 2030, se nyní odkládá. Krajský soud v Ústí nad Labem zpochybnil prodloužení platnosti studie vlivu na životní prostředí EIA. To je přitom podmínkou stavby. Verdikt rozeslal minulý týden.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Důvod je přitom neobvyklý. Úředníci, kteří stavbu zhruba za šest miliard korun připravují, opomněli, že Středočeský kraj na části trasy v roce 2011 – v době, kdy byl hejtmanem David Rath (tehdy ČSSD) – vyhlásil Přírodní park okolí Okoře a Budče. A prodloužili platnost studie vlivu na životní prostředí EIA z roku 2004, aniž vznik parku zohlednili.

Podle soudu je evidentní, že kraj chtěl vyhlášením přírodního parku zachovat původní krajinný ráz uvedeného území. „V této změně významu krajiny je nutné spatřovat změnu podmínek v dotčeném území. Vzhledem k tomu nemělo dojít k prodloužení platnosti EIA,“ uvedl ve svém rozhodnutí soud. Ten navíc poukázal, že se úředníci ani nevypořádali s tím, že podle nových studií bude mnohem vyšší intenzita dopravy, než počítá skoro 20 let stará EIA.

Náměstek středočeské hejtmanky pro dopravu Karel Bendl (STAN) doufá, že zpoždění fatální nebude. „Pro stavbu to znamená zdržení v řádu měsíců,“ poukazuje na to, že se stále předpokládá, že stavba začne mezi lety 2026 a 2027.

Současně ale připustil, že kraj jako investor stále nevlastní všechny potřebné pozemky ani například dokončené územní řízení pro celou trasu, která sestává ze tří úseků. První z nich je obchvat Kralup přes Vltavu a debrnské údolí, kterého se zrušené rozhodnutí týká.

Naopak starosta Kralup a současně Bendlův kolega v radě Středočeského kraje Libor Lesák (ODS) je mnohem pesimističtější. Radní, který má na kraji na starosti investice a majetek, se obává, že uvedené opomenutí oddálí vybudování propojky a obchvatu Kralup o několik let. „Nejspíš bude potřeba udělat novou EIA. Musíme si udělat analýzu, jak se s tím popasovat,“ říká.

Proti plánované podobě propojky protestuje Spolek Kamýk z Velkých Přílep, v jejichž těsné blízkosti má nová silnice vést. Ta by přitom měla obci s necelými čtyřmi tisíci obyvatel ulevit – jejím centrem totiž vede frekventovaná komunikace druhé třídy směrem na Prahu, z níž by se většina aut měla přesunout právě na novou propojku.

Jenže ta podle předsedy spolku – a radního Velkých Přílep – Vlastimila Zaviačiče povede příliš blízko obce. Zaviačič navíc příliš nevěří tomu, že by v obci doprava klesla. Propojka podle něj přitáhne násobně víc aut než dosud a řidiči budou při hustém provozu hledat alternativy. „Už osm let žádáme, aby tu trasu posunuli dál od obce. Mít obchvat 200 metrů za barákem nechcete,“ vysvětluje.

Hlavní důvod odporu je podle něj ale obava, že nakonec z propojky úplně sejde a zůstane jen obchvat Kralup a vyšší dopravní zatížení pro ostatní obce. Spolek proto podává odvolání do jednotlivých územních rozhodnutí a také žaloby. Nyní uspěl ve zdánlivě méně významném případu – žalobě proti vodoprávnímu rozhodnutí, které řešilo nakládání s povrchovými vodami na obchvatu Kralup v oblasti Debrna. Právě to leží na okraji zmíněného přírodního parku.

Dá se přitom očekávat, že zpochybnění EIA se promítne i do dalších řízení, která jsou pro stavbu propojky potřeba. Případ tak dostane znovu na stůl odbor územního plánování Městského úřadu v Roudnici nad Labem na Litoměřicku. Do Ústeckého kraje se celé řízení přesunulo kvůli možné podjatosti úředníků Středočeského kraje.

Uvedenou silnici plánuje Středočeský kraj přes 20 let. Před deseti lety její přípravu zintenzivnil – a to poté, co byla stále v nedohlednu severní část Pražského okruhu kvůli debatám o přesném trasování a odporu obcí, kterými má vést.

Nakonec to ale vypadá, že severní část Pražského okruhu mezi Ruzyní a Satalicemi o délce 28 kilometrů bude dokončena přece jen dříve. Nejvyšší správní soud letos v dubnu definitivně odmítl žalobu obcí proti umístění trasy v koridoru Ruzyně–Suchdol–Březiněves–Satalice a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) očekává, že stavební práce začnou v letech 2027 či 2028.

Minulý měsíc požádalo ŘSD o vydání společného stanoviska EIA na dva úseky, Ruzyně–Suchdol a Suchdol–Březiněves. „Na úsek Březiněves–Satalice bude žádost podána v průběhu září,“ konstatoval mluvčí státní společnosti Jan Studecký. Aktuální harmonogram ŘSD počítá s dokončením všech tří úseků během roku 2030.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.