Plány na stavbu severní části Pražského okruhu se zbavily zásadní překážky. Nejvyšší správní soud (NSS) ve středu zamítl kasační stížnosti obce Zdiby a pražské městské části Dolní Chabry. Samosprávy se u soudů domáhaly zrušení kladného stanoviska EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí).

„Nejvyšší správní soud stížnost posoudil a dospěl k závěru, že není důvodná,“ uvedli soudci ve stanovisku, které HN získaly z databáze NSS.

Hlavní námitkou obcí byla údajná nepřezkoumatelnost stanoviska, které fakticky rozhodlo o ekologické přípustnosti stavby a posílá ji do finálního, již sloučeného stavebního a územního řízení.

„Stěžovatelka se v žalobě patrně pokoušela navodit dojem, že otázka samostatného přezkumu závazných stanovisek je 'stále velmi citlivá a nedořešená'. To však není pravda. Daná otázka již byla závazně vyřešena,“ uvádí soudci NSS shodně v obou rozhodnutích a odkazují na rozsudek z roku 2011. Taktiku zpochybnění jednotlivých podkladů a namítání jejich nepřezkoumatelnosti použily v minulosti některé organizace k obstrukcím dopravních staveb.

„Je to velmi důležité rozhodnutí, protože v opačném případě, tedy zrušení stanoviska EIA, by se jednalo o zásadní zdržení v přípravě stavby,“ řekl HN v první reakci šéf ŘSD Radek Mátl.

O definitivní vítězství stavitelů dálnice ovšem nejde. Jak Nejvyšší správní soud upozornil, obce se proti záměru mohou bránit v dalších fázích povolovacího procesu, v němž bude EIA použita. 

Stavby s čísly 518 a 519, tedy propojení pražského letiště s Březiněvsí u dálnice D8, získaly kladné stanovisko EIA v září 2024 zhruba po ročním, místy emotivním řízení. Příprava dokumentace ale běží už výrazně déle, zhruba od roku 2019.

Třeba na veřejném projednávání EIA se sešlo podle ministerských úředníků asi 125 lidí a stěžovaly si i další samosprávy. „Starosta Petr Hejl za městskou část Praha-Suchdol uvedl, že záměr je amorální a zastaralý. Záměr Prahu dopravně nezachrání, tranzitní doprava už přes Prahu jezdí a není důvod, aby jezdila přes Suchdol,“ uvádí zápis z veřejného projednání.

ŘSD počítá s tím, že oba úseky začne fyzicky stavět v roce 2027. Dohromady mají stát asi 26 miliard korun.

Naopak problémy dál provázejí propojení chomutovské D7 a teplické dálnice D8, které mohlo být dočasnou náhradou za chybějící část severní části okruhu. Přípravu patnáctikilometrového úseku, který má sloužit i jako obchvat dopravně přetížených Kralup nad Vltavou a podle původních předpokladů měl být hotov v roce 2030, zkomplikovala neuvěřitelná chyba.               

Úředníci, kteří stavbu zhruba za šest miliard korun připravují, opomněli, že Středočeský kraj na části trasy v roce 2011 vyhlásil Přírodní park okolí Okoře a Budče. A prodloužili platnost studie vlivu na životní prostředí EIA z roku 2006, aniž vznik parku zohlednili.

Na podnět spolku Kamýk z Velkých Přílep, které leží těsně u plánované trasy, tak soudy vrátily věc k novému rozhodnutí krajskému úřadu. Ten ale zatím znovu nerozhodl, a stavební řízení je proto přerušeno.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist