Drží patent na vysokokapacitní lithium-sirnou baterii, která by mohla v budoucnu nahradit stávající lithno-iontové akumulátory v elektromobilech. Vynález předního českého vědce v oblasti baterek do elektroaut Tomáše Kazdy se chystá výhledově vyrábět norská firma. V rozhovoru pro HN odborník z Vysokého učení technického v Brně vysvětluje, proč vývoj nových baterií trvá dlouhou dobu a proč Česko v této oblasti zaostává.
Jak budou podle vás vypadat akumulátory do elektroaut za 20 let? Budou stále ještě lithno-iontové (Li-ion)?
Těch technologií se do komerční praxe prosadí víc a budou širší možnosti výběru pro různá využití. Pokud pro něco nepotřebuji tu nejšpičkovější baterii, sáhnu po sodno-iontových článcích. Když mi u elektromobilu bude stačit dojezd 600 kilometrů, sáhnu po Li-ion článcích, které jsou na trhu už dnes. Když budu chtít 1000 kilometrů dojezdu nebo letadlo, tak sáhnu po něčem pokročilejším.
Článek již není odemčený!
Váš známý vám umožnil přečíst si článek zdarma, ale uplynula doba, po kterou je článek odemčený.
Pro neomezený přístup ke všem článkům na našem webu si můžete zakoupit předplatné za 40 Kč.
Co se dočtete dál
- Co lepšího přijde po lithium-iontových bateriích?
- Proč v Česku nemáme gigafactory?
- Proč vývoj nových typů dobíjecích baterií tak dlouho trvá?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.