Přestože Univerzita Hradec Králové vznikla teprve v roce 2000, má její pedagogická fakulta tradici a bohaté zkušenosti. V Hradci Králové působí od roku 1964. Současná podoba fakulty však už není čistě pedagogická. "Dnes studuje více než polovička studentů v oborech neučitelských. To znamená - různá sociální studia, sociální pedagogiku a další bakalářské obory, jako je tvůrčí psaní, politologie, archívnictví," hovoří děkan Vladimír Wolf o současném trendu rozvoje bakalářských programů, který doporučila České republice Boloňská deklarace. Při letošních přijímacích zkouškách tvořili zájemci o neučitelské studium jednu třetinu z osmi tisíc podaných přihlášek.
"O humanitní obory je velký zájem; o přírodovědecké - chemie, fyzika, biologie - je zájem vlažný," vysvětluje Dagmar Hejčlová, vedoucí studijního oddělení, proč je u některých oborů jedno místo na deset uchazečů, zatímco u jiných oborů se dostane na školu každý druhý uchazeč. "Podobné rozdíly jsou také u neučitelských oborů. Na sociální patologii a prevenci se hlásilo 640 uchazečů, ale my brali jen 50 lidí. Jedno místo na deset uchazečů je v programech speciální pedagogiky a mediální a komunikační studia. Na fyzikálně technické měření se hlásí málo lidí."
Některé specializované obory jsou atraktivní také proto, že jsou určeny pro celníky, policisty, hasiče a další pracovníky státní správy. Vedle sociální komunikace ve státní správě je to podle děkana Wolfa obor sociální patologie a prevence: "V Ostravě sice existuje Vysoká škola báňská, která je k oboru připravuje, ale oni je připravují především po stránce technické, zatímco my jim chceme přispět psychologickými záležitostmi. Teď ve velkých zátopách se ukázalo, že hasiči nejsou dostatečně psychologicky a pedagogicky vzděláni."
Spolupráce se státní správou pak studentům umožňuje navštěvovat pracoviště státní správy a další sociální zařízení. "Protože jsem z Olomouce, měl jsem praxi v olomoucké zvláštní mateřské škole pro sluchově postižené. Plánuji také navštívit školu na Svatém Kopečku," popisuje praktickou náplň studia Jaroslav Krejčí, který třetím rokem studuje speciální pedagogiku. Studenti oboru textilní tvorba zase mají ateliéry přímo v textilní továrně ve Dvoře Králové. Katedra výtvarné výchovy pořádá pravidelné výstavy studentských prací. Výjimkou není podle děkana Wolfa ani obor sbormistrovství chrámové hudby: "Zde se student učí vedení sboru, musí umět hrát na varhany a také jejich činnost se neustále prezentuje. Pořádají třikrát za semestr koncert, což je i díky tomu, že je prezentace chrámové hudby podporována samotným biskupem."
Důraz na studium jazyků se zase klade v oboru cestovní ruch s prohloubenou jazykovou přípravou. "Máme tu katedru angličtiny s oddělením francouzštiny, katedru slavistiky, kde se učí ruština a kde začínáme s polštinou pro pracovníky státní správy, a katedru německého jazyka. Další jazyky se tady nestudují, protože naším hlavním cílem je připravovat učitele pro základní a střední školy, které jazyky jako španělština a italština nepožadují."
Spokojenost se studiem panuje také u učitelských oborů. "Úroveň je celkem slušná.
O tom svědčí i osobnosti, které tady působí - docentka Málková, docentka Wágnerová a další," uvádí Mirka B., která letos končí studium v kombinaci biologie a chemie pro střední školy. Přesto jí vadí přístup některých profesorů ke studentům.
"S mladší generací pedagogů se vychází dobře, ale někteří starší zůstali zakonzervováni v myšlení 70. let," hodnotí vyučující zase Martin Bouša, který je ve třetím ročníku učitelství pro druhý stupeň - dějepis a občanská výchova. Děkan Vladimír Wolf je se svým pedagogickým sborem celkem spokojen; v tomto směru je prý na tom fakulta stejně jako jiné vysoké školy: "Já se snažím, abychom výrazně zlepšili kvalifikační strukturu, abychom měli co nejvíce lidí v doktorském studiu, protože to dává záruku, že budeme mít nástupce. Dnes máme 80 doktorandů, na historii a technických předmětech máme naše vlastní doktorská studia."
Veronika, která se druhým rokem připravuje na učitelku prvního stupně, si trošku překvapivě stěžuje: "Studium mi vyhovuje, ale možná by mohlo být trošku náročnější. Zdá se mi, že vyučující toho po nás chtějí málo." Děkana Wolfa taková odpověď trošku překvapuje: "To je individuální názor. Já spíš slyším a osobně si myslím, že to studium je velmi náročné, protože student musí zvládnout odevšad něco a Ústav primárního vzdělávání má dosti značné nároky." Náročnost studia potvrzuje i studentka Mirka: "Například anatomii se učíme z knížek mediků. Myslím si, že se to tady probírá podrobněji než na přírodovědeckých fakultách."
Martin Bouša by zase uvítal větší důraz na předměty své kombinace - dějepis a občanskou výchovu: "Myslím si, že je tady moc pedagogické teorie a psychologie." Tyto předměty však jsou podle děkana Wolfa pro moderního učitele velmi důležité: "Učitel musí být nejen dobrý pedagog a dobrý odborník. On musí být ještě drogový preventista, musí částečně nahrazovat roli rodiny. Takže ta učitelská profese je složitá, ale také mizerně placená. Proto polovička studentů nejde ani učit, ale jdou do různých oborů včetně novinářské branže. Většina těch studentů najde uplatnění, protože jsou kompatibilní a přizpůsobiví v řadě oborů."
Na vysoké škole berou studenti svou přípravu na učitelskou profesi vážně. "Budu učit. Měsíc jsem už v rámci praxe působila v místě bydliště a líbilo se mi to. Zjistila jsem ale, že vysoká škola dává spíš teoretický základ a člověk se to stejně pořádně naučí až v praxi," uvažuje o své budoucnosti Mirka. Pracovat ve školství se chystá také Martin Bouša, ovšem za předpokladu, že se zvýší platy učitelů: "Dějepis mě vždycky zajímal. Myslím si, že v tomhle povolání najdu vždy uplatnění." Také sám děkan vidí v učitelské profesi perspektivní povolání, a to i přesto, že situaci škol komplikuje nepříznivý demografický vývoj v republice. Nesouhlasí přesto s názorem, že by se měl snižující počet žáků základních škol projevit v omezování množství studentů pedagogiky: "Na školách je sice hodně učitelů, akutně však chybějí mladí a kvalifikovaní jedinci."
Autor je spolupracovník redakce
Uveřejněné články o fakultách najdete na www.kariera.ihned.cz

Pedagogická fakulta Univerzita Hradec Králové
Nám. Svobody 301, 500 02 Hradec Králové
Tel. studijní odd.: 49 50 61 148, www.uhk.cz/pdf

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist