Kasina přemýšlejí, jak se bránit válce

Praha, 7. 4. 2003
Americká kasina se obávají tzv. "CNN efektu", kdy lidé zůstávají doma u televize a sledují válečné zprávy. "Většina návštěvníků Las Vegas se orientuje především na zábavu. A ti mohou zůstat doma, pokud se budou bát teroristických útoků nebo prostě budou chtít zůstat v době války s rodinou a přáteli," vysvětluje Steven Kent, analytik Goldman, Sachs & Co.
Kasina mají totiž trpkou zkušenost z předchozí dekády, kdy v půli ledna 1991 vypukla první válka v Perském zálivu. Během prvních 14 dnů bojů klesl počet návštěvníků o 4,1 procenta na 1,53 miliónu. Přibývalo jich pak až během února a března, a to o 1,4 procenta na 1,63 a 1,85 miliónu. Analytici ovšem tvrdí, že se kasina trpící navíc současným stavem americké ekonomiky naučila po tomto zážitku a útocích z 11. září 2001 snižovat náklady a pracovat intenzívněji s výdaji na reklamu. Las Vegas se také po teroristických útocích zotavilo rychleji než jiná turistická střediska a ke konci roku 2002 už hlásilo víkendovou obsazenost hotelových míst na úrovni 92 procent, což je o čtvrtinu více než celoamerický průměr. Vytíženost letadel přilétajících do Las Vegas byla jen o dvě procenta nižší než předchozí rok. Situace kasin je navíc lepší než postavení klasických hotelů. Ty totiž více závisejí na obchodním cestování, které je stále velmi oslabeno.
Současná opatření nejspíš překračují intenzívní reklamní kampaně po útocích na newyorská "Dvojčata". Tentokrát ale kasina nechtějí snižovat ceny hotelových pokojů. Snaží se spíš dodat svým nabídkám určitou přidanou hodnotu, jakou jsou například speciální letecké spoje na krátkou vzdálenost. Další připravené kampaně stojí na přímém marketingu. Hodlají také pomocí mailingu přilákat hráče na speciální nabídky a možnosti. Chystají se oslovit především trhy, ze kterých lze do Las Vegas dojíždět automobilem (Kalifornie a Arizona) nebo leteckými spoji na krátkou vzdálenost (San Francisco a Denver), což se podobá strategii použité před dvěma lety. Kasina se spoléhají na své databáze stávajících zákazníku. Ty chtějí oslovit direct maily a internetovými akcemi.