Nový partner je pro Swiss poslední šancí
O přežití bojující švýcarské aerolinie Swiss International Air Lines za první pololetí letošního roku vykázaly třímístnou miliónovou ztrátu.
Záporný výsledek hospodaření ve výši 333 miliónů švýcarských franků (zhruba 215 miliónů eur) je sice nižší, než byly odhady analytiků (550 miliónů franků), důvodem je ale posunutí nákladů na restrukturalizaci firmy do příštího pololetí. Aerolinie, které jsou nástupcem před dvěma lety zkrachovalé společnosti Swissair, samy tyto náklady odhadují na 200 miliónů švýcarských franků.
Spolu se ztrátou zůstává nejistá i budoucnost firmy. Odborníci tak netrpělivě čekají na znamení, zda se koncernu podaří zajistit další existenci pomocí spolupráce s jinou evropskou společností. Šéf představenstva André Dosé se k tomu vyjadřovat nechtěl. "Dále probíráme nejrůznější scénáře," řekl jen.
Již týdny přitom experti spekulují, že by do Swissu mohla vstoupit německá Lufthansa. Další variantou je, že by národní letecká společnost vstoupila do letecké aliance Oneworld, v níž jsou členy také American Airlines a British Airways. To potvrdil i Walter Bosch ze správní rady společnosti.
Swiss podle vlastních údajů pro další sanaci potřebuje úvěr ve výši 500 miliónů franků. Domácí firemní investoři i švýcarský stát přitom firmě před dobrým rokem pomohli na nohy sumou 2,7 miliardy franků. Aerolinie se ale podobně jako zbytek branže musely letos potýkat se špatným dopadem války v Iráku a plicní nemocí SARS. K tomu se navíc přidává stoupající cenový tlak ze strany levných leteckých společností.
Pomocí úsporného plánu se nyní Swiss snaží vyrovnat své ztráty. O práci by tak mělo přijít na tři tisíce lidí a firma ukončí provoz 34 letadel. Podle analytika Patricka Schwendimanna z Zürcher Kantonalbank ale Swiss letos dopadne hůře než konkurence. Sám tak počítá se ztrátou ve výši 720 miliónů franků.
Ani podle zástupců švýcarské politiky a firem nemá Swiss očividně žádnou šanci přežít samostatně. Mnoho času mu ale na přemýšlení nezbývá. Podle zástupců správní rady by tak k rozhodnutí, co bude dál, mělo dojít do konce srpna.
Ostatní evropské aerolinie se zatím k záchranným plánům nevyjadřují. Mluvčí British Airways však dementovala zprávy, že by Britové dali Swissu nabídku. "Aktivně se nepokoušíme do Swissu investovat," řekla. O vstupu do aliance Oneworld se ale podle ní jednání vedou. Podobná prohlášení má i Lufthansa. "Prioritu mají vlastní aktivity," řekl finanční šéf společnosti Karl-Ludwig Kley.
Lufthansa by podle expertů ze Swissu ráda udělala malého honosného dopravce. "To, co pro Lufthansu dělá Air Dolomiti z Milána, by měl dělat Swiss z Curychu," říká Martin Köhler z poradenské společnosti Boston Consulting. Nejasná je naopak pozice aerolinií British Airways. Ty na jedné straně chtějí zabránit tomu, aby se Swiss dostal pod střechu Lufthansy, zároveň se však staví proti přijetí Swissu do Oneworld.
Swiss International Air Lines
Burzovní data (v CHF/akcii)
Kurs 19.8.2003 15,30
Max/min za 12 měsíců 39,05/2,55
Změna od počátku roku -27,14 %
Data k 31.12.2001 (v mil. CHF)
Tržby 4278
Provozní zisk -776
Čistý zisk -980
Počet zaměstnanců 10606
Další údaje
Zisk na akcii -19,25 CHF/akcii
Výnos aktiv -22,78%
Hlavní akcionáři (v %)
Švýcarská vláda 20,439
Kantony a komunity 12,064
Zdroj:Bloomber
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist