Automobilové koncerny se zaměřují na Rusko

Je červený, pochází z Ruska a jmenuje se revoluce. Řeč je o prvním ruském závodním voze, který u příležitosti otevření právě probíhajícího moskevského autosalónu představil největší domácí výrobce AvtoVaz (značka Lada).
Kromě toho firma představila se svým modelem Projekt 2170 poprvé i vůz, který odpovídá evropským emisním normám.
"Minulost ukazuje, že většina projektů Lady zůstala jen výstavními exponáty," napsal ale ruský ekonomický deník Kommersant. Šéf dozorčí rady AvtoVazu Vladimír Kadannikov dokonce Handelsblattu i řekl, že produkce bude klesat ještě dále. "Musíme více dodávat pro naše společné podnikání s General Motors," uvedl.
V prvním pololetí letošního roku koncern vyrobil 320 400 vozů, což je zhruba o 50 000 méně než loni. Celkově přitom podle názoru odborníků bude ruský automobilový trh růst o čtyři procenta.
Stále větší význam má proto Rusko pro automobilové koncerny ze Západu, domácí výrobci se dostávají do pozadí. Pro společnost Mitsubishi Motors, v níž má podíl i Daimler-Chrysler, je ruský trh již natolik důležitý, že se japonská firma rozhodla právě na moskevském autosalónu představit svůj nový model Lancer. "Pro Mitsubishi má východní Evropa a především pak Rusko velký význam co se týče získání zpět našich podílů na trhu," říká prezident evropské části koncernu Stefan Jacoby. Podíl firmy v Rusku klesl na jedno procento. Nyní se ale odbyt Mitsubishi pomalu dostává opět na nohy. Zatímco trh loni průměrně rostl o 3,4 procenta, Japonci dokázali zvýšit prodej svých vozů o 36 procent. Letos tak chtějí mezi Petrohradem a Pacifikem prodat na 14 000 vozů. Koncern přitom počítá s tím, že se celkově letos v Rusku prodá na 1,8 vozu. V roce 2010 by to mělo být již 2,3 miliónu.
Vozy z domácí produkce se na prodeji podílejí 63 procenty, dovezené nové vozy ze Západu činí 14 procent a dovezené ojeté vozy 23 procent. Do roku 2010 by se ale podle odborníků měla situace změnit - zahraniční vozy by měly mít podíl zhruba 45 procent, domácí 44 procent a ojeté 11 procent. Započítány jsou přitom i vozy západních značek vyrobené v Rusku. Také jejich množství stále stoupá. Kvůli rostoucí poptávce tak například koncern Ford zvyšuje počet v Rusku letos vyrobených modelů Focus na 13 000, v příštím roce pak na 25 000 kusů. Největší světový výrobce automobilů General Motors chce v rámci joint-venture s AvtoVazem letos v Rusku vyrobit 3500 chevroletů.
V dubnu příštího roku má podle ředitele AvtoVazu Johna Mylonase evropský trh s terénními vozy zdolat v Rusku vyráběný nový Chevrolet-Nivas, který bude mít motor z opelu a japonskou techniku. "Rusko může být hrdé. To je ruský produkt, který se prosadí na Západě," tvrdí. Celková produkce má podle něj v příštím roce stoupnout na 60 000 kusů. Do konce roku se pak rozhodne, zda se v bývalém Sovětském svazu bude vyrábět i další model - možná Opel Astra.
Spokojen je s vývojem také německý koncern BMW, který u Petrohradu nechá montovat modely své 3. a 5. řady. "I navzdory silnému euru dokážeme obhájit naši vedoucí pozici ve vyšším cenovém sektoru a poprvé v Rusku prodáme více než 4000 vozů ročně," míní Christian Kremer, ředitel BMW Russland Trading.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist